Permalänk
Medlem

Max trakfik i en D-Link DI-604

En kompis har precis fått BBB 10mbit Fiber och vill uppgradera till 100mbit

Vi tänkte ställa en spelserver hos honom och ev. använda oss av en D-Link DI 604 som jag har liggandes här.

Hur mycket trafik ska en sån kunna släppa igenom ?

På D-Links hemsida står det "10/100Mbps full duplex WAN-port"

Innebär det att den klarar 100Mbps ut mot internet ?

Vidare så vet jag att 604:an väl kanske inte har världens bästa router funktioner när det blir mycket trafik men vi tänkte köra servern DMZ och då brukar dom problemen vara lösta.

Permalänk

Den ska klara 100mbit DL och 100mbit UL sammtidigt (full duplex) så det ska vara lungt. Men de kan bli rätt varma, så om du har den instängd i nån liten låda eller nåt kanske du måste flytta den.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Den ska klara 100mbit DL och 100mbit UL sammtidigt (full duplex) så det ska vara lungt. Men de kan bli rätt varma, så om du har den instängd i nån liten låda eller nåt kanske du måste flytta den.

Jotack....hade den stod på mitt modem ibörjan...då hängde den sig med gämna mellanrum...flyttade på den och sen dess har den funkat kanon.

Annars så verkar det ju bra, tack för svaret.

Permalänk
Medlem

Det är tak på 100mbit så ni vet om det blir väldigt mycke trafik..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Är ni stendumma? en Dlink 604 klarar väl c.a 20-30mbit. Har du en äldre modell så kan du ränka med 10-15mbit. Ska du ha en router som klarar c.a 100mbit kan du kolla på dlinks senaste gaming router, som klarar att routa ut c.a 90mbit mot nätet. Men ja ifall jag hade varit din kompis hade jag skitit i 100mbit för 300gb rykter SÅFORT med 100mbit. Ska du in på dc så räcker de med en dag sen har du förbrukat dina 300gb.

GLHF !!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

1. Tack för att du är trevlig och kallar oss stendumma.

2. kompisen jobbar själv i film/musik branchen......inte så jättesugen på dc++ eller .torrent....;)

3. om jag fattat det hela rätt så drar en populär spelserver som har folk online ofta ca 30-40gb/mån, så 300GB ska nog räcka en bit...(självklart beroende på spel men ungerfär)

4. Den 604:a som jag har har senaste hårdvaran (HW/D) så den ska ju då enl. dig klara 20-30mbit iaf....vilket räcker långt för en spelserver.

Permalänk
Avstängd

köp en billig netgear 614v3 för 300kr eller nått ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kikon
1. Tack för att du är trevlig och kallar oss stendumma.

2. kompisen jobbar själv i film/musik branchen......inte så jättesugen på dc++ eller .torrent....;)

3. om jag fattat det hela rätt så drar en populär spelserver som har folk online ofta ca 30-40gb/mån, så 300GB ska nog räcka en bit...(självklart beroende på spel men ungerfär)

4. Den 604:a som jag har har senaste hårdvaran (HW/D) så den ska ju då enl. dig klara 20-30mbit iaf....vilket räcker långt för en spelserver.

10mbit räcker och blir över för en spel server,

Btw du får gärna citera mig ifall det är mig du syftar på.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

En D-link 604 är skräp...den har väl en thoughput på runt 7-8mbit wan - lan...

skulle nog hellre köra med en netgear 114p som ligger på närmare 9.5mbit wan - lan

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

Om han har BBB så har han väl 5 ip adresser? (hade då det när jag hade bbb) och då behöver han väl ingen router utan kan köra med en vanlig switch istället.

Permalänk
Medlem

där har man den infon.
http://www.dlink.se

sök på di-604

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Hmmm...

Min gamla hedliga 604 (HW/D) klipper vid 19 Mbit/s. Annars ligger jag runt 85 Mbit/s rakt in i en switch.