Trådlöst internet, mina andra datorer får inte internet?!

Permalänk
Medlem

Trådlöst internet, mina andra datorer får inte internet?!

Hejsan!

Jag sitter här nu på min bärbara dator som jag precis skaffat och idag skaffa jag mig trådlös internet. Jag köpte en Dlink DI-614+ och jag sitter med BBB 24/1 Mbit uppkoppling. Jag kopplade DI-614+ routern i BBB modemet, mina 2 andra datorer är kopplade direkt till modemet, OBS dem har inte trådlöst internet utan dem e kopplade som vanligt vill bara ha det till min bärbara. Men mina 2 stationära datorer får inte internet men min bärbara får vad är det som är fel, är det felkopplat?

Enkel förklaring hur det e kopplat:

DI-614+ routern i BBB modemet direkt
2 Stationära med vanligt nätverkskort direkt i BBB modemet

Visa signatur

AsRock 939 Dual-Sata2 M1695 - AMD 64 3000+ @ 2,46Ghz 9x274 - 2x512 Dual Kingston 400Mhz - Timings 7 3 3 2.5 2T - Leadtek 6800LE @ 12x1.6vp Clock 400/850

Permalänk
Medlem

Hur fungerar anslutningen mellan datorerna? Är det helt dött? Eller kan de se varandra?

Visa signatur

| Grundare och ägare av Netx - För dig |

Permalänk
Medlem

weezzo:
Jag hade samma problem för två veckor sedan då jag satte upp min D-Link DI-624+. Mitt fel var kanalen som routern sände på.
Standarden är 6. Sedan testade jag 9 - fungerade inte heller. Därefter 3 - fungerade lite halvt, men min kabel-TV som sänds upp trådlöst fick fnatt då. Därefter testade jag 11 och det fungerade perfekt.
Det var D-Links support som sa att jag skulle testa just de här kanalerna .. Vet dock inte om det är samma fel som du har.

Permalänk
Medlem

Mina stationära datorer hittar varandra på nätverket, men de får ingen internet. De hittar inte min bärbara som e på trådlöst, mne internet funkar på den bärbara.

Jag tänkte på en sak till när jag koppla in DI-614+ routern i BBB modemet då fick mina 2 stationära datorer ip 192.168.0.100 och 192.168.0.101 o dem e ju kopplade till bbb modemet

Visa signatur

AsRock 939 Dual-Sata2 M1695 - AMD 64 3000+ @ 2,46Ghz 9x274 - 2x512 Dual Kingston 400Mhz - Timings 7 3 3 2.5 2T - Leadtek 6800LE @ 12x1.6vp Clock 400/850

Permalänk
Hedersmedlem

Ett problem med 802.11g är att det sänder på samma frekvens som DECT-telefoner, vilket kan göra att de stör ut varandra ibland (även mikrovågsugnar ligger på samma band, men de brukar vara ordentligt avskärmade. Ställer du inte routern typ på/i mikron ska de inte vara något problem). Därför funkar det ofta att byta kanal så man kanske kommer lite längre ifrån telefonens frekvens så att säga (är ingen radiotekniker precis, men tror det är så det funkar).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som att det är felkopplat... Du ska koppla WAN-porten på routern till ditt modem, annars kommer routern att börja dela ut ip-adresser till alla datorer som är kopplade till modemet (det är därför dina stationära får 192.168.x.x adresser men ska ha externa 213? från BBB's DHCP).
Du har troligtvis kopplat en av LAN-anslutningarna till en vanlig port på modemet.

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!