Permalänk
Medlem

Gå över till Mac?

Någon annan med dessa tankar?
Jag har blivit riktigt sugen på en iBook (Powerbook är lite dyra för en nybörjare som mig) efter att jag sett Mac OS X till skillnad från Mac OS 9
Jag har en bärbar PC, en 500, som jag ändå tänkt byta ut. Så vad är bättre än att skaffa mig en egen liten multimediastation? Det ser ut som att Mac är lite kraftfullare än PC om man jämför klockfrekvenser och annat ytligt

Nå, nån annan som blivit Mac-frälst?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

Jag prao:ade på den lokala tidningen förra året och "utsattes" då för MAC-användare i 2 veckor.. Nu sparar jag slantarna för att köpa en Mac Mini

Visa signatur

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

Permalänk
Medlem

Japp, Mac-frälst även här.

Har haft datorer som yrke sen 97 och har "lekt" med datorer sen C64-orna och 8086-ornas tid. Hade till förra hösten nästan aldrig suttit vid en Mac, mest betraktat dem med viss avsky (ren ignorans från min sida).

I höstas kom jag dock över en PowerBook för i princip inga pengar alls. Det tog mig väl kanske en vecka eller två med Panther innan jag insåg att jag aldrig mer skulle införskaffa ett annat OS. Att hårdvaran dessutom är bland den vackraste man kan skaffa sig gör ju inte saken sämre.

Du kommer INTE att ångra dig! Det är en ren njutning att använda en Mac. Jag vill inte låta som en fanatiker, men OS X är det trevligaste som hänt mig sedan jag fick min första C64 - och detta kommer från någon som mest bara jobbat i DOS och Windows och som inte alls förstått Mac-användarna tidigare.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

"WE ARE NOT EXACTLY SURE WHAT WE'VE GOT HERE - PERHAPS WE ASKED THE WRONG QUESTION - BUT WE THINK YOU'RE GOING TO LIKE THIS."

Jag har i stort sätt alltid i min datorbarndom haft kontakt med mac. Även Amiga, Atari, C64, x86, Sparc och det mesta annat vanligt krafs.

Men jag blev macfrälst ungefär under samma tid som jag insåg att varför ska man ha det så krångligt när man kan ha det enkelt.

Simplicity is everything...

Så ungefär någon gång runt 2001 tror jag, i samma veva som jag började totaltdyrka Douglas Adams började jag också dyrka allt som Steve Jobs tog fram

Permalänk
Medlem

Oja, har sneglat åt Mac-hållet sen drygt ett år tillbaks, köpte min iBook nu i januari. Vilken fin maskin. OS X är underbart, man saknar verkligen inte Windows när man väl vant sig.

Om jag hade råd med en PowerMac, skulle jag dumpa min stationära PC direkt.

Permalänk
Medlem

Skaffade min första Mac, en PowerBook, för ca en månad sedan nu. Jag finner mig allt oftare framför den än jag trodde. Hade först tänk ha den mest i skolan men mer och mer tar den över även i det dagliga arbetet hemma.

Kan inte annat än rekomendera alla att testa Mac.

Visa signatur

Bärbar: 12" PowerBook G4 1.5GHz, 768MB RAM, 60GB HD
Stationär: PowerMac G5 Dual 2GHz, 1GB RAM, 160GB HD, 20" Cinema Display

Permalänk
Hedersmedlem

Ska fixa mig en iBook så snart som möjligt.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Oj vad fina ord Blev inte mindre sugen nu.
Apple.com har billigare än apple.se, men jag kan inte frakta till sverige därifrån
Några tips på hur jag får hem en iBook 14" (den billiga utan superdrive) billigast?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Oj vad fina ord Blev inte mindre sugen nu.
Apple.com har billigare än apple.se, men jag kan inte frakta till sverige därifrån
Några tips på hur jag får hem en iBook 14" (den billiga utan superdrive) billigast?

Har du CSN-kort/mecenat får du 10% rabatt på alla appleprodukter (50% på mjukvara).

Edit: Satsa på en 12" istället om du inte har dålig syn. iBook 14" klarar inte högre upplösning än 1024*768 ändå.

Permalänk
Medlem

Jo, men 20% genom min kompis pappa som är med i developer group eller 20% exkl.moms genom pappas företag.

Edit: Sen är det ju mycket dyrare i Sverige.

Men 12" verkar så litet, tittade på den idag inne på Apple center, hmm.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Jag har diggat Mac sen omkring 1988 nån gång. Ägt några macar i olika vändor, dock inte sen omkring 1994 nån gång. På jobbet använder jag en dual G5 2 Ghz med 2 gig RAM (redigerar film) och den är mycket trevlig.

Även om jag gärna skulle byta till Mac så vill jag inte slänga ut min PC. Gillar båda plattformarna för deras respektive meriter.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Avstängd

Även jag funderar starkt på att gå över.
En sak jag dock funderar över är garageband 2 och dess användningsområde.
Jag funderar nämnligen på att börja producera musik på fritiden men är lite osäker på om detta program verkligen duger.

Det jag har fått för mig efter att ha läst om programmet är att det främst är till för just de som spelar instrument.
Jag spelar inget instrument utan vill skapa elektronisk musik, är garageband 2 ett bra allternativ för detta?
Finns det något annat bättre allternativ för mac?

Förövrigt, får man med tiger om man köper en mac mini idag?
På apples sida står det att man får med panther, men jag kan inte tänka mig att man inte skulle få med deras nyaste operativsystem.

Permalänk
Medlem

Vad är huvudskillnanderna mellan MAC OS X och Windows XP?
Någon sa att enkelthet är allt. Är MAC OS X enkelt att använda alltså?

Vet att MAC OS härstammar från Unix. Har den nårra likheter med Linux?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Förövrigt, får man med tiger om man köper en mac mini idag?
På apples sida står det att man får med panther, men jag kan inte tänka mig att man inte skulle få med deras nyaste operativsystem.

Enligt alla indikationer så får du Tiger med det, och om du mot alla odds inte får Tiger så får du en voucher för kostnadsfri uppgradering.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nova1007
Vad är huvudskillnanderna mellan MAC OS X och Windows XP?
Någon sa att enkelthet är allt. Är MAC OS X enkelt att använda alltså?

Vet att MAC OS härstammar från Unix. Har den nårra likheter med Linux?

Mac OS X har en annan uppbyggnad, man kör med ett filsystem mer likt unix, du har en mer avancerad terminal, mycket logiskt och många effekter som aldrig skulle kunna visas på en PC, utan att det belastar systemet.
Man måste pröva.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
...i samma veva som jag började totaltdyrka Douglas Adams började jag också dyrka allt som Steve Jobs tog fram

Så skrev Douglas stående krönikor i engelska MacWorld oxå

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Även jag funderar starkt på att gå över.
En sak jag dock funderar över är garageband 2 och dess användningsområde.
Jag funderar nämnligen på att börja producera musik på fritiden men är lite osäker på om detta program verkligen duger.

Det jag har fått för mig efter att ha läst om programmet är att det främst är till för just de som spelar instrument.
Jag spelar inget instrument utan vill skapa elektronisk musik, är garageband 2 ett bra allternativ för detta?
Finns det något annat bättre allternativ för mac?
operativsystem.

Om du inte är rädd för att lägga ut en "liten" slant så er reason i mitt tycke ett av de bästa musikprogrammen överhuvudtaget, tror även att det går att ladda ner ett demo till pc så att du kan testa det först.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Så skrev Douglas stående krönikor i engelska MacWorld oxå

De skulle jag vilja läsa!

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Oj vad fina ord Blev inte mindre sugen nu.
Apple.com har billigare än apple.se, men jag kan inte frakta till sverige därifrån
Några tips på hur jag får hem en iBook 14" (den billiga utan superdrive) billigast?

Apple.com är ju utan moms och alla andra typer utav avgifter.
Appe.se har satt ut köppriset. Det du får betala.

På amerikanska prislappar står det alltid priset utan moms. Mycket irriterande i affärer etc...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capeman
Det tog mig väl kanske en vecka eller två med Panther innan jag insåg att jag aldrig mer skulle införskaffa ett annat OS.

För mig tog det fem minuter

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inga planer på det. Frugan har införskaffat en iBook, och jag kan inte med handen på hjärtat påstå att jag uppskattar OSX. Hårdvaran är ju en helt annan femma, men det känns inte riktigt rätt mot min plånbok att köpa en Mac och sedan slänga in Linux eller *BSD på den.

Jag går hädanefter i Iljas ledband.

Visa signatur

> Jaså, ere så?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag spelar inget instrument utan vill skapa elektronisk musik, är garageband 2 ett bra allternativ för detta?

Jag vet inget om garageband, men jag tror inte att det är bra för det. Du kanske borde testa typ reason, renoise eller något?

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koefz
Nej, jag har inga planer på det. Frugan har införskaffat en iBook, och jag kan inte med handen på hjärtat påstå att jag uppskattar OSX. Hårdvaran är ju en helt annan femma, men det känns inte riktigt rätt mot min plånbok att köpa en Mac och sedan slänga in Linux eller *BSD på den.

Jag går hädanefter i Iljas ledband.

Frågan är *varför* du inte uppskattar OSX?

Använt Mac sedan 94 i hemmet och pillat på dem några år tidigare. Har idag både PC och Mac, men hade jag haft pengar till en PM G5 hade PC'n åkt ut rykande fort. Eller inte, fan, man vill ju spela också.

Permalänk

Börja bli sugen själv på en ibook, tyvärr räcker inte pengarna till :/

Dom är så otroligt snygga med ju, inte sant! Låt bilden tala för sig själv:D

http://images.apple.com/r/store/gallery/ibookg4/images/ibookg...

bilden var lite stor för [img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
många effekter som aldrig skulle kunna visas på en PC, utan att det belastar systemet.

T ex vaddå?

(går också i iljas ledband)

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
T ex vaddå?

(går också i iljas ledband)

Tror han menar windows... Eftersom XP inte kör med grafikkortsaccelerering...

Permalänk
Medlem

Re: Gå över till Mac?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Någon annan med dessa tankar?
Jag har blivit riktigt sugen på en iBook (Powerbook är lite dyra för en nybörjare som mig) efter att jag sett Mac OS X till skillnad från Mac OS 9
Jag har en bärbar PC, en 500, som jag ändå tänkt byta ut. Så vad är bättre än att skaffa mig en egen liten multimediastation? Det ser ut som att Mac är lite kraftfullare än PC om man jämför klockfrekvenser och annat ytligt

Nå, nån annan som blivit Mac-frälst?

Jorå.. jag tänkte mig en 12 tums powebook eller ibook.. stilrena samt att oset verkar trevligt,
speciellt som jag redan gått över till 100% linux redan ock vet att jag klarar mig..

Visa signatur

Powerbook 12" 1.5G/100G/512MB/BT/AP, OSX 10.3.9
MacMini 1.42G/80GB/512MB/BT/AP, OSX 10.4.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Apple.com är ju utan moms och alla andra typer utav avgifter.
Appe.se har satt ut köppriset. Det du får betala.

På amerikanska prislappar står det alltid priset utan moms. Mycket irriterande i affärer etc...

100% offtopic, men faktum är att man vänjer sig på fem sekunder. Dessutom är "sales tax" i USA näst intill obefintlig jämfört med svensk moms (oftast 2-3% jämfört med svenska 25%) så det är ändå ingen enorm förlust.

Vidare, orsaken till varför Apple.com inte visar med sales tax är därför att varor köpta över internet inte måste foga sig efter den lagen. Hence, det är befriat från sales tax att köpa grejer i USA över nätet. Gjorde själv detta flera gånger när jag bodde i staterna, och blev först lite misstänksam men sedan så var det bara att glatt acceptera.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Provade en iBook några dagar i Januari, och jag är sugen på en.

Dock så retar jag mig på att den enbart har en musknapp. Visst, man kan koppla in valfri USB-mus, men på en laptop ska man ju använda touchpaden och knapparna där.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kerberos
Provade en iBook några dagar i Januari, och jag är sugen på en.

Dock så retar jag mig på att den enbart har en musknapp. Visst, man kan koppla in valfri USB-mus, men på en laptop ska man ju använda touchpaden och knapparna där.

det är helt och hållet den där 'genialiske' jobs fel.
ok, han räddade kanske hela företaget när det var som tuffast genom sina absurda turbo-hypningsegenskaper men annars är han en arrogant bakåtsträvare.

ja, du kanske blir förvånad över att jag säger det men jobs är en jävla lök om du frågar mig och även om jag är fullt medveten om att det finns många som hyllar alla hans innovationer och visionära infall så kan jag bli något så oerhört besviken på att apple (läs jobs) tappar bollen hela tiden när de väl har chansen att göra något alldeles fantastiskt bra. det känns som om de snubblar på mållinjen varje gång pga någon 'huvudet-i-stjärten-princip' som jobs dåraktigt håller fast.

tack för kaffet, det räcker nu mr.jobs!

Visa signatur

use it or lose it!