Permalänk

Jordplatta(?) till xboxen.

Jo, jag håller på lite med ett projekt, ang. min xbox(Hemligt =P)
(Detta är mitt andra) Grejen är att jag tänkte fästa moderkortet och nätagget i plexiglas. Men sen kom jag på att det kanske inte är så smart, eftersom när jag gjorde PlexiTuxBoxen, så fäste jag både nätagg, och moderkort i samma stålram för att det finns en slags aluminiumplatta i xboxen. (Ni som har öppnat eran xbox vet vad jag snackar om.)

Men egentligen.. Det finns ju ingen jord i dramat.. XBOX-kabeln är ju ej jordad..

Frågan är..
KAN man fästa xbox-morderkortet, och nätagget , på plexiglas utan att det blir en massa fel?

Permalänk
Medlem

det är nog inte säkert... aluminium plattan kan ju "binda samman" dom olika jordpunkterna på kretskortet, alltså hålen du skruvar fast moderkortet i... och då går det ju inte om några nollpunkter hänger på "lösen". sen kan det ju vara som så att den finns där för att skärma av lite från störningar och grejer utåt.....

det bästa skulle kanske vara om du inte kan hitta nån som har testat att köra boxet utan att ha de fast skruvat på plåten. kolla på xbox-scene....

Visa signatur

Dator?

Permalänk

OK. Tänkte, Moddningsnisse har ju gjort en , då hela moderkortet står på plexiglas.. fattar inte det, riktigt..

Permalänk
Medlem

Tror jag tror plåtplattan är för strålningsskydd och inget annat. Så det borde funka bra utan den.

Permalänk

Men just det att plattan går upp och nuddar punkter på moderkortet.. tror jag kör på jordplattan..

Permalänk
Medlem

Om du är orolig för jordningen skulle du väl kunna dra några diskreta sladdar mellan de punkter där prylarna är fastskruvade.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem

Inte helt omöjligt att plattan används till jordning. Annars kan du göra som Jonas/Viper sa, dra sladdar mellan jordpunkterna

Permalänk

Jo, men det kommer int ebehövas några sladdar eftersom jag då använder den gamla jordplattan, men jag vill endå inte kalla den för jordplatta, för xboxen blir ju inte jordad. strömkabeln är inte jordad.

Permalänk
Medlem

Det kan tänkas att man, även fast man inte har någon riktig jord, vill jorda mellan de olika komponenterna i systemet, till exempel för att jämna ut spänningar.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496