Sata-RAID, mystisk ikon i aktivitetsfältet?

Permalänk
Medlem

Sata-RAID, mystisk ikon i aktivitetsfältet?

Hallå!
Har just gjort ett raid0 system av 2st likadana 80gb Maxtor hårddiskar och installerat WindowsXp med SP2. Men nere i aktivitetsfältet så är det en ikon, "Säker borttagning av maskinvara" står det. Och dubbelklickar man på den så kan man ta bort båda Maxtorhårddiskarna eller nåt sånt.

Är detta normalt? Blir det alltid så när man kör RAID? vad händer om jag tar bort dem? Tycker det är lite irriterande med den där ikonen

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Medlem

Finns vissa SATA-kontrollers som stödjer Hot Swap därav ikonen. Du kan alltså byta hårddisk under gång förutsatt att det inte är systemdisken.

Permalänk
Medlem

Okej!
men kan jag ta bort dom där då?

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk

prova

Visa signatur

Skoskav?

Permalänk
Medlem

Hmm vet inte om jag vågar, datorn kanske pajjar

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Medlem

min raid är systemdisken och den är stripped skall jag testa rycka ur en disk

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Musikälskare

Har de med

Låter dom vara rädd att nått ska hända om jag pillar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det går inte att dölja den ikonen på något sätt? Eftersom jag inte är den enda som använder min dator utan min tjej kör med sitt USB-minne på den ibland känns det lite riskabelt att ha den där, då det är samma ställe som man stannar USB-minnet... =\

Visa signatur

......................................................
Hmm...

Permalänk

Samma här, det måste väl kunna skapa konflikter på något sätt att systemdisken ligger där? Typ problem med läsning m.m, någonkonflikt av någon sätt?

Visa signatur

AMD "Win" 3500+ | Asus nFORCE 4 SLI | Cosair Value 2x512MB 3200 | Leadtek WinFast GPX6800 GT 256Mb DDR3 | Hitachi Deskstar 250GB S-ATA | NEC ND-3520 | Floppy | ViewSonic E92f+SB 19" | Aspire ATX-AS520W 3 FAN | THermaltake Viking |

Permalänk
Medlem

borde gå att disabla hotswap i hdd kontrollern kolla i enhetshateraren eller egenskaper för hdd

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så bör du ha ett nätagg som stöder hotswap för att använda det - annars kan datorn uppföra sig mystiskt då det plösligt blir förändringar i strömflödet.

Permalänk
Medlem

Jag har också ett MSI K8N NEO , och jag fick upp den där ikonen idag när jag installerade min nya Seagate 250gb sata..
Kan man verkligen hotswapa? inte för jag har någon använding av det,
Är det ingen som har hittat igen någonstans där man kan disabla den här ikonen ner i aktivitetsfältet eftersom jag stör mig lite på den

/Frrr