Permalänk

Nordbryggans fläkt på AN7

Hej

Jag har ett Abit AN7 som börjat krångla. Det är nämligen så att fläkten på nordbryggan väsnas som bara den och efter 2 min hänger sig på 120 varv/min när den normalt går i strax över 5000.
Förmodligen har det hamnat damm och skit där som jag tänkte ta bort men de 2 vita skruvarna som håller fast fläkten.. hur får jag bort dem? Det är ju nån sorts fjäderskruv och det händer inget när man skruvar.

Nån som vet något om detta?

CHrille

Visa signatur

(Don't) Pay attention to the parenthesis.

Permalänk
Medlem

Kläm ihop flikarna på "fjäderskruvarna" på baksidan av kortet och dra ut.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Byt annars till zalman´s kylare utan fläkt fungerar perfekt

http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=71&code=014

Permalänk
Medlem

...sippan vet va han snackar om! den kylaren e skitbra! byt till den!

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk
Medlem

Min gör sådär oxo men vem pallar bry sig? bara datorn rullar så är de väl bara och va glad?

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Man behöver inte ta loss "flänsen" för att få loss fläkten. Det finns ju två skruvar för att ta loss fläkten

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Detta är verkligen ett vanligt problem på abit:s moderkort. Har råkat ut för detta på ett KT7A, ett KG7-Raid samt nu senaste på mitt AN8 efter bara 3 veckor! skandal.

Fick bli en Thermalright NB-1 chipsetkylare med en papst-fläkt på AN8 men på KG7:an körde jag med zalmans passiva vilket fungerade mycket bra.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Nordbryggefläkten verkar sannerligen hålla dålig kvalité. Jag har precis samma problem med mitt kort... ska byta till fläktlös för som det är nu så är inte datorn Prime/Memtest stabil i mer än 200MHz FSB.