Permalänk
Hedersmedlem

Med andra ord spelar inte någon av dessa regler roll, eftersom de inte kan känna efter om du har en router eller inte, samt att de tydligen har samma regler som telia på servrar...?
Om de blockat port 80 så blir det ju förstås jobbigare, men fortfarande möjligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

dessa regler är för att man inte skall dela flera hushåll på en lina samt att de skall kunna stänga ner en om man missbrukar linan .. precis som hos alla andra leverantörer ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

vad ska man med 4 ipadresser till om man bara får köra en dator

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Avstängd

Ja precis som sagt så är dessa regler till för att de skall kunna stänga av abbonenter utan problem om de skulle behöva det ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Kass anslutning om det är portar blockade. Mailporten är den enda jag hade (motvilligt) gått med på.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Avstängd

Ja, dock lider inte jag av det, det är lätt att ordna en webbserver tex som andra kan surfa till utan att ändra destinationsport ...

men det är lite "löjligt" det håller jag med om fast att tacka nej till 8Mbit upload för det? ja då är inget annat än adsl nått för den personen, alla är ju inte "power users" eller vad man skall säga...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Någon som har beställt?

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson

Permalänk
Avstängd

så klart man har beställt 8Mbit upload! jag har väntat i 10år på att få mer upload än 1Mbit ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

24/8 på ingång.

Ser inte prot blockningen som ett större problem då man ändå inte vill ha ftp'n på 21.

Sen HTTP servern kör man på vilken port som helst förutom 80, och sen riktar man bara domänen mot ip:port så stör det inte "clienterna".
Kan leva med att de har blockat några portar då man kan använda alla andra.

Webservern funkar fint samt ftp'n.
Speeden idag är 950/125kb/s i snitt.
Så jag tvivlar inte på att det kommer hamna på 3000/950kb/s då det brukar kunna leverera sina Mbit och inte som alla andra ISP'er som leverera t.ex. 10mbit och hastigheten brukar hamna på max 1000kb/s.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
24/8 på ingång.

Ser inte prot blockningen som ett större problem då man ändå inte vill ha ftp'n på 21.

Sen HTTP servern kör man på vilken port som helst förutom 80, och sen riktar man bara domänen mot ip:port så stör det inte "clienterna".
Kan leva med att de har blockat några portar då man kan använda alla andra.

Webservern funkar fint samt ftp'n.
Speeden idag är 950/125kb/s i snitt.
Så jag tvivlar inte på att det kommer hamna på 3000/950kb/s då det brukar kunna leverera sina Mbit och inte som alla andra ISP'er som leverera t.ex. 10mbit och hastigheten brukar hamna på max 1000kb/s.

instämmer ("sina mbit")

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Satan heller att Chello är fullduplex. Speed går ned som fan när du samtidigt laddar upp något.

Visa signatur

NZXT H2, Intel Core i7 2600K, Zalman CNPS-9900 MAX, MSI P67A-C45,
Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB, Sapphire Radeon HD 6950,
Crucial m4 SSD 128GB, Samsung Spinpoint F3 1TB, Corsair HX 650W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smack
Satan heller att Chello är fullduplex. Speed går ned som fan när du samtidigt laddar upp något.

Källa?

Enligt UPC själva så är det symetriskt.

http://www.upc.se/upc/050419.php

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smack
Satan heller att Chello är fullduplex. Speed går ned som fan när du samtidigt laddar upp något.

suck :/ det _ÄR_ full duplex ... eller så har jag fått en special uppkoppling .. och chello har konfat din uppkoppling med halfduplex bara för att jävlas

och som sagt att hastigheten går ner när du laddar upp beror ÅTERIGEN inte på halfduplex

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

hej alla. det jag undrar är om det finns någon flaskhals med chellos nät, som gör att det går långsammare?
med bbb är det väl avståndet mellan modem och telestationen, eller hur?

Permalänk
Avstängd

uh? nu blandar du nog ihop en del va?

att en signal dämpas då den överförs i teleledningar är inget unikt för bbb utan det gäller för alla operatörer som använder xDSL ...

detta är kabelmodem som används , det har inte samma problem med långa slita teleledningar som adsl ,utan signalen går via en mycket kortare coax

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smack
Satan heller att Chello är fullduplex. Speed går ned som fan när du samtidigt laddar upp något.

"(adj.) Refers to the transmission of data in two directions simultaneously. For example, a telephone is a full-duplex device because both parties can talk at once. In contrast, a walkie-talkie is a half-duplex device because only one party can transmit at a time."

Så Jo, Chello är visst full-duplex. Hastighetssänkningen du upplever beror på att du inte har en symmetrisk uppkoppling och är inte något specifikt för Chello.

Visa signatur

AMD Athlon64 "venice" 3200+ @ 4100+/2600 Mhz | Asrock Dual Sata II HT @ 1040 Mhz | 1024 MB Corsair VS 3200 @ 5/6 div | ATI C3D X800GTO @ 16 pipes | Tagan 480 W | SuperPi 33 s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smack
Satan heller att Chello är fullduplex. Speed går ned som fan när du samtidigt laddar upp något.

Chello har full duplex.

Det där beror inte på duplex...

Permalänk
Medlem

Jag har som sagt haft otroligt mycket strul med bbb i över 6 månader. Imorse kopplade dom ur mitt internet och min telefonlinje utan förvarning. Efter en timme i telefonkö (med mobil) fick jag äntligen prata med någon som kunde fixa problemet. Han lovade att ringa upp.

Under tiden ringde jag upc (svarade direkt), och åkte till Siba inne i stan och hämtade mitt modem. När jag kom hem var det bara att plugga in den i routern och tuta & köra. Programvaran som skickades med lämnade aldrig kartongen.

Jag har nu nästan exakt 1mbit upload och 5ned enligt tptest. Ping mot sunet är 6ms - med bbb hade jag 20-30ms.

Uppriktigt sagt skiter jag i om dom kopplar in det igen - jag kommer aldrig använda deras smutsiga adsl igen.

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Avstängd

hm jag som bara får ut 0,95 Mbps ut och 3,9Mbps in vid tcp
Jag har 4/1.

det är iofs 95% av udp värderna som får anses som bra

och på min andra dator som inte är optimerat för Gbit får jag

0,98 ut och 3,92 in

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Huvudsaken är ju vad man får sen

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Eh, tolkar jag 5.4 rätt när man inte får koppla in en router och koppla upp flera datorer mot nätet?
WTF?
Jag har haft 2+ datorer mot nätet samtidigt sen 2 år innan jag fick ADSL, snacka om ett steg tillbaka om man skulle följa den regeln iså fall...

Låter helt sjukt faktiskt, men dom kanske bara formulerar sig så, kanske inget dom gör någoting emot i praktiken...

Det är bara routern du kopplar mot nätet

Det där med en användare måste ju betyda att man inte får dra kabel till grannen. Annars är de ju sjuka i huvet.

Jag tror att chello inte ar uppdaterat sina avtal sen 1993, låter som det.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera