Projektarbete MobileRobotics Lego mindstorms färdigt. [Mycket bilder]

Permalänk

Sick fucking skills!

Kan inte annat än att jag bugar mig inför programmerarna speciellt.
Pluggar java i skolan, och jag kan säga att jag med 99% säkerhet kan lova att jag inte kommer kunna skriva ett sådant program till en mobil om 2 år.

(Inte heller ett sånt fint serverprogram i c++ om jag nu får det som individuellt val)

Visa signatur

Your days are numbered, puny human race,I am conquering you with blasphemy,Religious foolishness,enslavement of the weak
I am your saviour the blasphemer

Permalänk

Ni är mina idoler! Så stans ballt byggt
Men jag tänkte, vad är de blåta luftbehållarna till för?

Visa signatur

Amd64 3200+ (Zalman 7000B-AluCu)|Gigabyte K8NS Pro|1Gb Ram|Leadtek 6800Gt @ 380 / 1080|Antec LanBoy / Tagan 480w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av overdose
Ni är mina idoler! Så stans ballt byggt
Men jag tänkte, vad är de blåta luftbehållarna till för?

De finns där för att lagra luft så att man med ett knapptryck kan pumpa upp bilen. Det är 8 stora cylindrar som ska fyllas med luft, och utan tankarna så hade vi varit tvungna att pumpa i realtid. Det skulle inte vara så roligt om bilen behövde 30 sekunder för att lyfta.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Medlem

Det här har ni gjort riktigt bra grabbar! Trots att jag tittat in hos er under bygget i våras så satt hakan vid knäskålarna när jag fick de den slutgiltiga produkten på mässan. Det finns inte ord för detta!

Permalänk
Inaktiv

Jävligt grymt bygge! Önskar att jag kunde göra något så grymt..

Permalänk
Inaktiv

:D

Asså måste faktiskt säga som alla andra :
Jäkligt grymt bygge

Jag har alltid gillat lego när jag var liten nu får man lust att ta fram det igen
Sen en grej alla snackar om det där "mindstorm" vad är det för ngt ?

Skulle gärna börja mixa med sånt där lego dregglar nästan
Om ni skulle kunna ge lite tips var man skulle kunna lära sig lite mer och bra ställen att köpa grejer. Och sen säg till när hemsidan är färdig

Än en gång till RIKTIGT COOLT bra jobbat !

Markus

Permalänk

Re: :D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mquis
Jag har alltid gillat lego när jag var liten nu får man lust att ta fram det igen
Sen en grej alla snackar om det där "mindstorm" vad är det för ngt ?

Skulle gärna börja mixa med sånt där lego dregglar nästan
Om ni skulle kunna ge lite tips var man skulle kunna lära sig lite mer och bra ställen att köpa grejer. Och sen säg till när hemsidan är färdig

Lego Mindstorms är lite tvetydigt och jag vet inte riktigt själv för att vara ärlig. Mindstorms-konceptet kretsar runt RCX:en, datorn, som Lego konstruerat och kan köra speciella program för att styra motorer och kontrollera sensorer. Den kallas alltså RCX:en och vad begreppet Mindstorms definierar är lite svårare att sätta fingret på, eftersom resten av Mindstorms-kitten i stort sett är vanligt Lego Technic.

Vi har på hemsidan ett gäng länkar till olika ställen där man kan snappa upp info om både Mindstorms och programmering. Förhoppningsvis kommer den upp snart. Var man köper sitt Mindstorms är svårt att säga. Vi hittade ett överprisat exemplar på BR Leksaker. NK vill jag minnas har en schysst sortiment också, kan finnas där. Men det gäller som sagt att leta lite, för det verkar som om affärerna nedprioriterar Lego mer och mer, och då i synnerhet avancerat sådant.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Medlem

dreggel... skitcoolt..... man måste var en väldgt störd person (eller jävligt intelligent) för att lyckas med detta....

ASNICE... keep up the good work

Permalänk
Medlem

W0000000000000000WWWW!!! Detta var nog det coolaste bygget någonsin!
Fan vad gött det hade vart att se det IRL!

Snabba på med hemsidan!

Permalänk

Satan va ballt
nu blev man ju sugen på att plocka fram sitt eget lego har även mindstorms också och det andra som man programerade med streckkoder kanske går at göra något skoj av eheh

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem

Morsning.. Va ju tvungen att regga mig här för o tacka för responsen hehe. Nu e vi 3/4.

Ang. källkod så ligger allt på SourceForge i all sin prakt och är rätt intressant att studera (eller inte, beroende på hur rädd man är om sitt psyke) eller använda i egna projekt.. http://sourceforge.net/projects/mobilerobotics

En till anledning varför vi inte valde WLAN är att - det är fan så mycket coolare att kunna styra skiten från sin egen mobiltelefon, right!? Bara tanka upp, tuta o köra.

Hoppas Nicke drar upp siten snart också ;P

/Johan (c++)

Visa signatur

I wish I had a mental survival kit
http://www.nomadsoft.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ichbineinberline

Pluggar java i skolan, och jag kan säga att jag med 99% säkerhet kan lova att jag inte kommer kunna skriva ett sådant program till en mobil om 2 år.

[/B]

Klart du kan, du måste bara få något som driver dig. För 6-8 månader sig kunde inte jag skriva den javan eller Johan (som serverprogrammeraren (c++) heter) den c++'en tror jag

Vi kommer publicera fullständig källkod samt hel förklaring på hur programmen funkar inom kort, så håll dig uppdaterad på tråden.

Ett problem med WLAN som jag sett nämnas är att det är svårare att få ordentlig kommunikation inom så kort tid, fast om någon vill skicka två handdatorer med WLAN stöd så kan vi skriva programmen och konfigurerar roboten för det

Ber om ursäkt för att det tar lite tid att få upp allt, det är jag som segar.

Visa signatur

Med vänliga hälsningar,
Niklas Bivald

http://niklas.bivald.com

Permalänk
Medlem

Grymmt coolt grabbar!

Blev fan sugen på att börja leka med mitt lego och min Boe-Bot nu, får se om det blir nått i helgen:D

Visa signatur

jo..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bivald
För 6-8 månader sig kunde inte jag skriva den javan eller Johan (som serverprogrammeraren (c++) heter) den c++'en tror jag

Vadå vad är det där för nåt då; det skulle vara ny till PalmOS-utveckling isf ;P (Ett rent helvete btw).

Visa signatur

I wish I had a mental survival kit
http://www.nomadsoft.tk

Permalänk
Medlem

fasen det coolaste jag sett på länge.
nästan så det är tuffare en min egenkonstruerade Messerschmitt Bf 109, nästan.
Coolt på en annan skala - det är ju en bil. För att toppa detta får ni bygga en robot av en radiostyrd blimp istället.

Permalänk
Medlem

Nice. Riktigt tufft.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

Så då var alla medlemmar samlade. Ang. betyg på projektet så har det varierat en del. Det verkar som någon utbildare favoriserar... Jag är skitsur och ska gå till botten med det här.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: :D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twin_Pixel
Lego Mindstorms är lite tvetydigt och jag vet inte riktigt själv för att vara ärlig. Mindstorms-konceptet kretsar runt RCX:en, datorn, som Lego konstruerat och kan köra speciella program för att styra motorer och kontrollera sensorer. Den kallas alltså RCX:en och vad begreppet Mindstorms definierar är lite svårare att sätta fingret på, eftersom resten av Mindstorms-kitten i stort sett är vanligt Lego Technic.

Vi har på hemsidan ett gäng länkar till olika ställen där man kan snappa upp info om både Mindstorms och programmering. Förhoppningsvis kommer den upp snart. Var man köper sitt Mindstorms är svårt att säga. Vi hittade ett överprisat exemplar på BR Leksaker. NK vill jag minnas har en schysst sortiment också, kan finnas där. Men det gäller som sagt att leta lite, för det verkar som om affärerna nedprioriterar Lego mer och mer, och då i synnerhet avancerat sådant.

Shysst men i princip vad är det för grejer man får med ?
Aja en än gång GRYMT snabba på med hemsidan väntar intensivt

Mkt glad

Permalänk
Medlem

Fyfan va grym! Nu ångrar jag att jag har gömt legot längst in i förådet!

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Asus 4070 OC| Ryzen 7800X3D | 32GB Corsair 6000Mhz CL30 | EVGA G2 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
SpelClockers

Kortfattat: Fräänt!

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk

Mquis:
Man får med RCX, 2 motorer, en ljussensor, några trycksensorer och en del tekniklego.
Självklart ochså IR-tornet som man kopplar in i datorn och CD-rom med programvara samt en fet instruktionsbok med olika byggsatser i.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Mquis:
Man får med RCX, 2 motorer, en ljussensor, några trycksensorer och en del tekniklego.
Självklart ochså IR-tornet som man kopplar in i datorn och CD-rom med programvara samt en fet instruktionsbok med olika byggsatser i.

Grymt
Asså att hålla på och bygga med teknik lego är så jäkla kul problemet nu är bara att om man nu ska köpa den här så kostar den ju 2000:- och de är lite pengar för att bara leka ://
Aja får väll kolla vad man gör

Permalänk

Grymt häftigt!
har ni handlat in legot endast för det hör projektet eller hade ni så mycket lego liggandes?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ostrimissimo
Grymt häftigt!
har ni handlat in legot endast för det hör projektet eller hade ni så mycket lego liggandes?

Både och. Vi har haft en rätt stor mängd lego liggandes, men köpt in Lego Mindstorm samt två motorer och lite andra småsaker såsom lufttankar via ebay från USA.

Visa signatur

Med vänliga hälsningar,
Niklas Bivald

http://niklas.bivald.com

Permalänk
Medlem

FAN VAD COOLT!
Dett måste ni ju för fan få högsta betyg för!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bivald
Både och. Vi har haft en rätt stor mängd lego liggandes, men köpt in Lego Mindstorm samt två motorer och lite andra småsaker såsom lufttankar via ebay från USA.

Gabbe köppte en traktor med massor av pneumatik också...

Kan skriva en liten lista i första inlägget.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Kan skriva en liten lista i första inlägget.

...som kan bli grunden för en slutgiltig budget kanske? Det vore trevligt att ha på sidan.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt bygge det där, lite avis att man inte gjort något sånt själv
Dock skulle det sitta fint med en liten film med bilen i action, se hur den rörde sig och fungerade.

Permalänk
Medlem

Nice...
Antar att ni går sista året på Gymnasiet?

Har själv erfarenhet av programmering och bygge av Lego oh Mindstorm i skolan, erat bygge var riktigt överträffande.

Har som sagt lite frågor.

*hur många ms / s fördröjning är det mellan ir i handdatorn och RCX ?
* Hur många pascals tryck kan tryckammaren (eller vad man nu ska kalla) åstadkomma?
* Varför har ni en sträckkodsläsare från lego?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk

Hur många m/s fördröjning det är vet jag inte, men skulle gissa på en bit under en kvarts sekund från att man trycker på mobilen till det börjar röra sig i bilen.
(alltså mobil- -> handdator -> lego -> motor)
Har ingen aning om hur högt tryck det är. Man kan kanske räkna ut det om man kollar på den sammanlagda ytan i alla pistonger som höjer bilen och testar vilken maxvikt de klarar att lyfta...
Streckkodsläsraren är min och kommer från en annan legomodell. Vi använde de inte i den slutgiltiga bilen utan bara som batteripack vid testkörning under byggets gång.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |