Permalänk
Medlem

FAQ – Kan jag klocka min märkesdator?

Eftersom många frågor här handlar om folk som har en HP, Dell eller annan märkesdator och vill klocka den tänkte jag ta upp de vanligaste frågorna. Jag har skrivit detta för Intel eftersom de flesta märkesdatorer kör P4.

Går det att låsa upp mitt BIOS så att jag kan klocka?
Nej. Jag säger inte att detta är helt säkert men jag har inte hittat några modifierade BIOS som tillåter ändring av FSB.

Kan jag klocka i Windows?
Kanske. Det finns en möjlighet att du kan använda olika program som t.ex. cpufsb för att ändra FSB. Det första du måste göra är att hitta tillverkare och modell. Denna sida beskriver hur man går tillväga.
Tänk på följande:
- AGP/PCI är troligtvist inte låst så det kommer att hindra överklockningen.
- Du kommer inte att kunna ändra vcore vilket också hindrar överklockningen.
- Överklockningen kommer att försvinna nästa gång du startar om. Det kan lösas genom att använda en funktion som ändrar FSB i autostart.

Kan jag ändra timings på mina minnen?
Ja. Men inte i BIOS. Om du vill ändra i Windows kan du använda Tw865. Precis som med ändring av FSB i Windows försvinner detta när du startar om.

Kan jag klocka mitt grafikkort?
Ja det kan du göra precis som vanligt.

Vad ska jag göra?
Köp ett nytt moderkort. Det kanske låter drastiskt men detta kommer att ge dig så mycket mer. Du kommer att kunna låsa AGP/PCI, ändra vcore, minnestimings och vdimm och det är då det blir kul att överklocka. Du kan fortfarande utnyttja allt det andra som följer med t.ex. cpu, minne och grafikkort så det behöver inte bli så dyrt.

Visa signatur

3200+ Winchester (CBBHD 0447SPAW) / Mach II R507 | DFI NF4 Ultra | 2*256 Twinmos BH-5 | X600XT | 2.2TB i garderoben
285*10 28s

Permalänk
Medlem

Re: FAQ – Kan jag klocka min märkesdator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spoo
Vad ska jag göra?
Köp ett nytt moderkort. Det kanske låter drastiskt men detta kommer att ge dig så mycket mer. Du kommer att kunna låsa AGP/PCI, ändra vcore, minnestimings och vdimm och det är då det blir kul att överklocka. Du kan fortfarande utnyttja allt det andra som följer med t.ex. cpu, minne och grafikkort så det behöver inte bli så dyrt.

Precis så gjorde jag

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Om man har en DELL Dimension 4550 med P4 0Northwood 1,8 Ghz...

Hur skall jag veta moderkortstillverkaren då, chipset är Intel 845 PE...

Permalänk
Medlem

Tjaa, enklast är väl genom att ladda hem ett program. Jag rekomenderar att du drar ner Everest HE.

www.lavalys.com

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

3200+ Winchester (CBBHD 0447SPAW) / Mach II R507 | DFI NF4 Ultra | 2*256 Twinmos BH-5 | X600XT | 2.2TB i garderoben
285*10 28s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denethor
Om man har en DELL Dimension 4550 med P4 0Northwood 1,8 Ghz...

Hur skall jag veta moderkortstillverkaren då, chipset är Intel 845 PE...

Förut så var det iaf Intel-tillverkade moderkort som satt i DELL-burkarna, ett intelkort med dell logo helt enkelt.

Permalänk
Medlem

De kommer från lite olika OEM-tillverkare nuförtiden, och på alla dellmoderkort jag tittat på så har de inte haft ett PLL-chip som har stöd för att ändras via cpufsb/softfsb/clockgen eller liknande. Dvs det ända att göra är att byta moderkortet

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk

Gäller detta med moderkorten Acer datorer också?

/henke

Visa signatur

//Henke :)

Permalänk
Medlem

timings

jag kan då sätta timings på mina minnen om ja vill..i bios:P

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Avstängd

Hehe, försöker du få tråden klistrad?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hehe, försöker du få tråden klistrad?

Den har varit klistrad sen den skapades

Visa signatur

3200+ Winchester (CBBHD 0447SPAW) / Mach II R507 | DFI NF4 Ultra | 2*256 Twinmos BH-5 | X600XT | 2.2TB i garderoben
285*10 28s

Permalänk

Jag har nästan bara kvar Elaggregatet Powerknapp och hårddisk kvar...

Jag rekomenderar:
Nytt moderkort där allt passar på!

Permalänk
Medlem

Kan något gå fel om jag går in i BIOS och kollar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denethor
Kan något gå fel om jag går in i BIOS och kollar?

Om du bara går inte och tittar vilka inställningar du har kan inget gå fel.

Visa signatur

3200+ Winchester (CBBHD 0447SPAW) / Mach II R507 | DFI NF4 Ultra | 2*256 Twinmos BH-5 | X600XT | 2.2TB i garderoben
285*10 28s

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spoo
Den har varit klistrad sen den skapades

konstigt att den då vandrar runt och står inte "klistrad"

Inget illa menad, bätre att den var klistrad så slipper man dom fåtal men envisa frågor om klockningnen av märkesdatorer

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
konstigt att den då vandrar runt och står inte "klistrad"

Inget illa menad, bätre att den var klistrad så slipper man dom fåtal men envisa frågor om klockningnen av märkesdatorer

Inga trådar här är "klistrade" på riktigt utan de finns i samlingstråden. Det var så jag menade

Visa signatur

3200+ Winchester (CBBHD 0447SPAW) / Mach II R507 | DFI NF4 Ultra | 2*256 Twinmos BH-5 | X600XT | 2.2TB i garderoben
285*10 28s

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
konstigt att den då vandrar runt och står inte "klistrad"

Inget illa menad, bätre att den var klistrad så slipper man dom fåtal men envisa frågor om klockningnen av märkesdatorer

Den ligger i samlingstråden där alla andra gamla klistarade trådar finns samlade. Vi har gjort om upplägget en aning för att det ska bli lite mer välstädat i forumet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har laddat ner EVEREST HE, undrar dock var infon jag behövr står, eller finns det nånstans där man kan spara all info i ett textdokument, så at nån mer kunnig kunde kolla?

Permalänk
Medlem

Info finns under "moderkort" kolla i den kategorin. När du väl hittat dit, ta en screen och lägg upp på www.upl.silentwishper.net
(Varför blir min länk aldrig rätt!!? )

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

vill påstå att dom flesta packard-bell och fujitsu datorer använder sig av MSI moderkort och oftast så går det att byta BIOS till en icke OEM ... dvs flasha om BIOS till ett retail...

MEN KOLLA NOGA UPP BETEKNINGEN PÅ ERT MODERKORT INNAN NI FLASHAR!

så att det verkligen blir rätt... det lättaste är att avläsa numret som står under AGP-porten... exempelvis MSI 6380 v2 och sedan söka upp det kortet på MSI's hemsida...

med dom flesta retail BIOS-versioner går det och ändra i BIOS så att det blir gynnsamt och klocka...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
vill påstå att dom flesta packard-bell och fujitsu datorer använder sig av MSI moderkort och oftast så går det att byta BIOS till en icke OEM ... dvs flasha om BIOS till ett retail...

MEN KOLLA NOGA UPP BETEKNINGEN PÅ ERT MODERKORT INNAN NI FLASHAR!

så att det verkligen blir rätt... det lättaste är att avläsa numret som står under AGP-porten... exempelvis MSI 6380 v2 och sedan söka upp det kortet på MSI's hemsida...

med dom flesta retail BIOS-versioner går det och ändra i BIOS så att det blir gynnsamt och klocka...

Det låter bra. Om någon kan bekräfta detta kan jag fylla på FAQ:n.

Visa signatur

3200+ Winchester (CBBHD 0447SPAW) / Mach II R507 | DFI NF4 Ultra | 2*256 Twinmos BH-5 | X600XT | 2.2TB i garderoben
285*10 28s

Permalänk
Medlem

Intressant :up:, då man har en Dell man vill klocka lite.

Permalänk
Medlem

Någon som kan ta reda på vad det sitter för moderkort i en Hp Pavilion d1160?

Har lite svårt att hitta det.
I speedfan säger den att den hittade "Intel 82801FB ICH6" Chipset.

Om det är till någon hjälp nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Någon som kan ta reda på vad det sitter för moderkort i en Hp Pavilion d1160?

Har lite svårt att hitta det.
I speedfan säger den att den hittade "Intel 82801FB ICH6" Chipset.

Om det är till någon hjälp nu

vill också veta vad det sitter för moderkort i min burk. Det är en Hp d330 Microtower och det står i speedfan: Intel 82801EB ICH5..

Visa signatur

- - - - - - - - - - - - - - - -

Permalänk
Medlem

Med vilket program kan jag ändra timings i windows? mobo P4PE chip 845PE (vill inte cleara cmos, tar för lång tid :D:D)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Någon som kan ta reda på vad det sitter för moderkort i en Hp Pavilion d1160?

Har lite svårt att hitta det.
I speedfan säger den att den hittade "Intel 82801FB ICH6" Chipset.

Om det är till någon hjälp nu

det första man gör är att kolla upp sin dator på hp's hemsida ... då får man informationen att det rör sig om ett Piranha moderkort ... kollar man sen upp det så kommer man hit

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/genericDocument?lc=en&cc=u...

då ser man att numret på moderkortet är PTGD2-LA skriver man in det i google kommer man hit ...

http://www.google.se/search?hl=sv&q=PTGD2-LA&btnG=Google-s%C3...

och med stor sannolikhet så har du ett Asus PTGD2-LA moderkort i din dator...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk

jokke jag har kolalt hp's hemsida tro mig. Kortet du hitta stämmer inte överens med mina specs då det bland annat saknar agp-port, sydbryggan har beteckningen ICH5 och det kortet du hitta hade ICH6... men tack för hjälpen ändå

Visa signatur

- - - - - - - - - - - - - - - -

Permalänk
Medlem

ni som vill ha reda på nånting om eran dator : 2 ytterst simpla prog. cpu-z och everest.. så därja.. då har vi de ur världen

Permalänk
Medlem

Själv så ändare jag bara en jumper på mitt moderkort och vips hade jag MSI orginalbios å ingen Fuijuitsu Siemens skit:D

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damned
Själv så ändare jag bara en jumper på mitt moderkort och vips hade jag MSI orginalbios å ingen Fuijuitsu Siemens skit:D

Hur, förklara närmre