Permalänk
Medlem

Dynamisk ip!

Hur fixar jag dynamisk ip till telia 8.0 ?

Permalänk
Medlem

Du menar statisk ip?
Det kan du inte få, du blir tilldelad en dynamisk IP-adress.
Men oftast så har du en och samma IP-adress hela tiden ändå.

Telias DHCP-server har en tendens att låsa sig till din MAC adress och därför ge samma IP-adress hela tiden. Så länge du kör med samma enhet, så kommer du troligtvis få samma IP-hela tiden.

Permalänk

Hur menar du nu? Du menar sån med ett dns-namn till ditt dynamiska ip? Typ Dyndns? no-ip?

Själv kör jag no-ip.

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Avstängd

Uh? Du får det vare sig du vill eller inte om du syftar på ADSL 8000.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Hedersmedlem

Så om man vill bli av med sin MAC-adress väntar man endera länge tills någon annan snott IP:et, vilket kan ta tid och det är inte roligt att vara utan internet, eller så byter man till en annan MAC-adress istället på enheten man har ut mot nätet (router eller dator).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

OT: Med enom.com (http://www.domansupport.com) kan man köra med "riktiga" domäner med dynamiskt ip. Kanske kul för nån att veta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
OT: Med enom.com (http://www.domansupport.com) kan man köra med "riktiga" domäner med dynamiskt ip. Kanske kul för nån att veta

Det kan du göra med dyndns, zoneedit osv också.
Finns en mängd tjänster som erbjuder det. Många brandväggar och programvaror kan automatiskt uppdatera dns:en med rätt ip om serverburken råkar byta ipadress.

Jag använder mig av zoneedit.com eftersom man kan ha 5 domäner gratis i deras dns-tjänst.
Sen är mina domäner i sin tur pekade till zoneedits dns-servrar. IPcop håller reda på om mitt dynamiska ip av någon anledning skulle ändras.

Permalänk

Kom igen nu Pheom...vad menade du? Är nyfiken!

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem

jag menar så att min ip alltid ändras...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pheom
jag menar så att min ip alltid ändras...

Du stänger av modemet i mer än 20 minuter och så hoppas du på att telias DHCP-server delar ut din ip till någon annan. Då får du en ny ip när du sätter på modemet igen.
Du kan även släppa ip't via kommandotolken och köra ipconfig /release men när du senare hämtar ip igen brukar du få samma som du hade innan om den är ledig. Du måste fortfarande vänta i ca 20 minuter.

Permalänk
Medlem

Hoppas, ja det är allt vad man får göra
Kan nästan garantera att han har samma ip även efter 25 eller 30 min, jag har kunnat ha min utrustning bortkopplad i 10-12h och ändå erhålla samma ip.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
Hoppas, ja det är allt vad man får göra
Kan nästan garantera att han har samma ip även efter 25 eller 30 min, jag har kunnat ha min utrustning bortkopplad i 10-12h och ändå erhålla samma ip.

Ja, precis. Efter 20 minuter så går leasetiden ut för ip-adressen. Då vet servern att den ip-adressen är ledig för eventuellt en annan dator. Om servern inte behöver dela ut ip-adressen till någons dator så kommer du få den igen när du sätter på datorn/modemet... om det så är 20 minuter eller 5 timmar som har gått. Den kommer ihåg nätverksutrustningen. All nätverksutrustning har ett unikt id/adress (mac-adress). Det är detta id som dhcp-servern "kommer ihåg".

Så, om man garanterat vill få en ny ip så stänger man av modemet och sedan byter nätverkskort, väntar 20 minuter och startar allt igen så kommer du få en ny.

Permalänk
Medlem

finns inga garantier för att få ny ip, för att garanterat få ny ip bör du ändra mac/byta nic.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
finns inga garantier för att få ny ip, för att garanterat få ny ip bör du ändra mac/byta nic.

Som sagt?

Permalänk
Gäst

Har du blivit bannad från nåt lr?

Permalänk
Medlem

Här hos pappa är modemet av på natten så ja har alltid ett nytt ip på morgonen btw så funkar inte ipconfig /release med telia

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulchi
Här hos pappa är modemet av på natten så ja har alltid ett nytt ip på morgonen btw så funkar inte ipconfig /release med telia

Mjo, det funkar i sig. Dock så får du nästan alltid tillbaka ipt från telias dns-servrar när din dator vill ha ett nytt.

Permalänk
Medlem

Man får väll alltid tillbaka det ip:et som man hade eftersom att leasetiden är 20 minuter? eller e jag trött nu?:D

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulchi
Man får väll alltid tillbaka det ip:et som man hade eftersom att leasetiden är 20 minuter? eller e jag trött nu?:D

Jo, ipt är reserverat till ditt nätverkskort i 20 minuter. Efter detta så är det ledigt för andra nätverkskort/utrustning men används bara om det behövs. Annars så får du tillbaka det även fast leasingtiden gått ut. Hos bbb har jag för mig att tiden är en timme.

Permalänk
Hedersmedlem

Bara byta mac-adress då varje gång man vill ha nytt, svårare är det inte. Vilket jag skrev tidigare...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Som sagt?

jo vet att du i princip skrev samma sak, försökte vara lite tydlig :). dock e det inte garanti att vänta 20 min o tro man får ny ip, när jag hade telia adsl funkade aldrig det, kunde tom ha burken avstängd ett dygn utan att man fick ny ip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
jo vet att du i princip skrev samma sak, försökte vara lite tydlig :). dock e det inte garanti att vänta 20 min o tro man får ny ip, när jag hade telia adsl funkade aldrig det, kunde tom ha burken avstängd ett dygn utan att man fick ny ip.

hehe okey.
nej, det är som sagt ingen garanti eftersom din ip måste ha delats ut till någon annan för att du ska få en ny.