Permalänk

Starcraft - Strategi

Funderat på en sak, jag spelade mot en kompis, jag terran, han protoss. Spelade på en avlång bana med inte så stora utrymmen.

Jag försökte så fort som möjligt få ut firebats och bunkra in mig. Får upp en hyffsad arme på den tid det brukar ta. Han anfaller med en rätt stor grupp zealots som givetvis blir uppbrända av firebats i en bunker och tillsammans med medics. Vid det laget fick jag upp en tank och började genast bege mig nedåt. hade i princip hela min styrka kvar tillsammans med en tank som kunde siege:a när ja var vid hans bas. Givetvis så dog han.

Frågan är, vad kunde han egentligen ha gjort? Hade han inte anfallit så hade jag gått ned och bunkrat in honom tillsammans med tanks, han hade ändå inte kunnat gå till motanfall pga mina firebats. Vad skulle han ha gjort?

Gått på blixtrare? Byggt snabbare? (vet inte riktigt om det går) Vad skulle ha varit effektivt för honom? Slängt upp en bunt photon cannons för att hindra min framfart och sen kört på blixtrare (high templars) eller gått till luften? Har svårt att komma på något riktigt effektivt.

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"

Permalänk
Medlem

Det finns ju oändligt mer strategier i Starcraft. Det finns garanterat mycket han kunde ha gjort. Spelar inte så mycket SC längre, men dina firebats är inte odödliga vid såna lägen.

Visa signatur

"Konsten att kunna flyga är att slänga sej mot marken ... och missa"

Permalänk
Medlem

Re: Starcraft - Strategi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonardCohen
Funderat på en sak, jag spelade mot en kompis, jag terran, han protoss. Spelade på challenger (avlång bana med inte så stora utrymmen).

Jag försökte så fort som möjligt få ut firebats och bunkra in mig. Får upp en hyffsad arme på den tid det brukar ta. Han anfaller med en rätt stor grupp zealots som givetvis blir uppbrända av firebats i en bunker och tillsammans med medics. Vid det laget fick jag upp en tank och började genast bege mig nedåt. hade i princip hela min styrka kvar tillsammans med en tank som kunde siege:a när ja var vid hans bas. Givetvis så dog han.

Frågan är, vad kunde han egentligen ha gjort? Hade han inte anfallit så hade jag gått ned och bunkrat in honom tillsammans med tanks, han hade ändå inte kunnat gå till motanfall pga mina firebats. Vad skulle han ha gjort?

Gått på blixtrare? Byggt snabbare? (vet inte riktigt om det går) Vad skulle ha varit effektivt för honom? Slängt upp en bunt photon cannons för att hindra min framfart och sen kört på blixtrare (high templars) eller gått till luften? Har svårt att komma på något riktigt effektivt.

Du kan få prova samma strat mot mig så visar jag hur man kontrar det =).

sugen?

Permalänk

Nä odödliga har jag inte sagt att dom är. Men mot zealots så är dom det ;).

suecia: Är alldelens för dålig förlorare för att ge mig in på nåt sånt :). Säg istället vad du hade gjort?

(sen hade jag inte kört samma strat mot dig då jag hade sett att du inte gjorde samma som han, prångla ut zealots )

Förresten, det var nog inte challenger banan. Det är en broodwar-bana. Öken. Lång och smal. Challenger är väl en original-bana? Med mycket mycket mer utrymme

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonardCohen
Nä odödliga har jag inte sagt att dom är. Men mot zealots så är dom det ;).

suecia: Är alldelens för dålig förlorare för att ge mig in på nåt sånt :). Säg istället vad du hade gjort?

Hade scoutat dig med en probe, då ser jag att du gör bunker och academy = marines/firebats. Jag skiter i att göra en enda Zealot och går 1 gate goons tillsammans med 1 shuttle och en reaver. När jag sedan går på dig med reavern så kommer jag har 3 goons i basen också. Om du har gjort många turret så min reaver inte kan droppas så har du istället kommit långt efter med TankTechen och då kommer jag kunna döda dig i fronten med reavern och mina 4 goons. Samtidigt som jag går på dig så expar jag och gör en till gateway såklart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Hade scoutat dig med en probe, då ser jag att du gör bunker och academy = marines/firebats. Jag skiter i att göra en enda Zealot och går 1 gate goons tillsammans med 1 shuttle och en reaver. När jag sedan går på dig med reavern så kommer jag har 3 goons i basen också. Om du har gjort många turret så min reaver inte kan droppas så har du istället kommit långt efter med TankTechen och då kommer jag kunna döda dig i fronten med reavern och mina 4 goons. Samtidigt som jag går på dig så expar jag och gör en till gateway såklart.

Hrm.. såklart.. varför glömde jag reavers?

Hade nog inte haft så många turrets att du inte kunnat droppa. Säkert bara två stycken, kanske 3. Men då hade det funnits tanks. Fast reavern hade nog cripplat mig rejält. Bra.

Dödat mig i fronten med reavern och 4 goons.. mja... njäe. Eftersom jag då inte hade haft firebats utan marines och tanks.

Men tar det inte ett gott tag att få reavers? Hamnar man inte en god bit efter?

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonardCohen
Hrm.. såklart.. varför glömde jag reavers?

Hade nog inte haft så många turrets att du inte kunnat droppa. Säkert bara två stycken, kanske 3. Men då hade det funnits tanks. Fast reavern hade nog cripplat mig rejält. Bra.

Dödat mig i fronten med reavern och 4 goons.. mja... njäe. Eftersom jag då inte hade haft firebats utan marines och tanks.

Men tar det inte ett gott tag att få reavers? Hamnar man inte en god bit efter?

Nah, får upp reavers rätt fort :D. Förövrigt skulle jag nog kunna tänka mig att jag kan ta runt 40 firebats med 4 goons och en reaver. Bör inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

För reavers krävs det robotics och robotic support bay. Robotics hade han antagligen redan haft när han såg din strategi, det är ju ganska stardard för protoss att gå robotics och sedan observers. Han hade kunnat bygga en shuttle när han såg din tech och sedan byggt en support bay och haft reavers realivt kvickt. Robotics måste man ändå ha förr eller senare i matchen, och om man fixar support by kan man upgradera hastigheten på sina shuttles vilket är härligt att ha om det skulle bli en lång match.

Ett annat alternativ är ju dark templars, brukar ju vara bra mot terran speciellt i ett tidigt skede av matchen då motståndarens detection är begränsad. En drop med två tre stycken rakt ner i mineral-linen brukar vara effektivt. Funkar också i försvar.

Vanliga goons funkar också hyfsat mot en snabb m&m rush, och i synnerhet då firebats.

Visa signatur
Permalänk

Jo, men som sagt, då skulle jag inte haft 40 firebats, om jag sett att motståndet inte var zealots ;). Hade också marines. Plus tanks. Men var lite seg på tanksen förstås, men då jag körde firebats vs zealots så kändes tanks lite onödigt.

Annars så är reavern inte sååå effektiv tycker jag. Man skickar fram en gubbe i taget, han skjuter alltid på närmsta.

Var iofs sen med scoutandet men såg ju vad hans strategi var iom 3 st. gateways. Kändes som att robotics var borträknad då. hade han kört dark templars så hade jag nog klarat mig iom comsat-station. Efter ett sånt "anfall" också är det rel. lätt att kontra då han inte har någon egentlig arme, utan mest några units som iofs är hyffsat avancerade men.

Kanske bör påpeka att jag inte bara hade firebats, även marines, just pga goons.

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"

Permalänk
Medlem

Stove

Visa signatur

http://www.propartganda.com/bumgropes/king/cheesehelmet.jpg - Kolla in den mäktiga osthjälmen!

How can you trust anyone that bleeds one week in the month without dying?

Permalänk

Äh.. känns lite menlöst detta, för allt baseras ju på vad den andra gör och inte gör. Man kör ju inte samma sak genom hela matchen oavsett vad. För då hade det ju varit rätt lätt :).

(showdown hette kartan)

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonardCohen
Jo, men som sagt, då skulle jag inte haft 40 firebats, om jag sett att motståndet inte var zealots ;). Hade också marines. Plus tanks. Men var lite seg på tanksen förstås, men då jag körde firebats vs zealots så kändes tanks lite onödigt.

Annars så är reavern inte sååå effektiv tycker jag. Man skickar fram en gubbe i taget, han skjuter alltid på närmsta.

Var iofs sen med scoutandet men såg ju vad hans strategi var iom 3 st. gateways. Kändes som att robotics var borträknad då. hade han kört dark templars så hade jag nog klarat mig iom comsat-station. Efter ett sånt "anfall" också är det rel. lätt att kontra då han inte har någon egentlig arme, utan mest några units som iofs är hyffsat avancerade men.

Kanske bör påpeka att jag inte bara hade firebats, även marines, just pga goons.

Grejjen är att du inte kan räkna så att du skickar en gubbe i taget, för då räknar du med att jag skjuter på den gubben och att jag inte micrar alls. Men när du gör så så skiter jag i en gubben och skjuter på klungan istället =).

Dessutom så om du överhuvud taget gör marines eller firebats och en bunker i din bas så kommer du att komma såpass långt efter mig att jag kan hålla dig instängd i din bas och expa kartan. När du försöker gå ut så backar jag stegvis samtidigt som jag har ett gäng gateways som spottar ut zealots och goons.

En bra terran gör aldrig bunker i TVP, utom i extremfall (1 match av 300 kanske).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Grejjen är att du inte kan räkna så att du skickar en gubbe i taget, för då räknar du med att jag skjuter på den gubben och att jag inte micrar alls. Men när du gör så så skiter jag i en gubben och skjuter på klungan istället =).

Dessutom så om du överhuvud taget gör marines eller firebats och en bunker i din bas så kommer du att komma såpass långt efter mig att jag kan hålla dig instängd i din bas och expa kartan. När du försöker gå ut så backar jag stegvis samtidigt som jag har ett gäng gateways som spottar ut zealots och goons.

En bra terran gör aldrig bunker i TVP, utom i extremfall (1 match av 300 kanske).

Varför inte bunker då? Bunker har räddat mig många ggr mot protoss. Kostar som två marines men ger en himla massa vid ett anfall. Just i början kan det vara livräddaren tycker jag?

Jo, du kan styra reavern dom första skotten, men sen när den väntar på att bygga upp skott så kan du inte styra eller micra reavern ett dugg, då skjuter den på första bästa när scaraben är klar. Fast ok, vid det laget så kanske det redan är över?

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonardCohen
Varför inte bunker då? Bunker har räddat mig många ggr mot protoss. Kostar som två marines men ger en himla massa vid ett anfall. Just i början kan det vara livräddaren tycker jag?

Jo, du kan styra reavern dom första skotten, men sen när den väntar på att bygga upp skott så kan du inte styra eller micra reavern ett dugg, då skjuter den på första bästa när scaraben är klar. Fast ok, vid det laget så kanske det redan är över?

Reavern har 5 skott innan den måste börja med nya scaraber, och man gör nya hela tiden, plus att mellan skotten så lyfter jag upp den i shuttlen och aktar den.

Marines suger mot protoss, Firebats suger mot protoss därför suger även bunker mot protoss =).
Den enda rätta Build ordern mot protoss är

Supply, barack, refinery, warfac, supply, sen därifrån utgår ens strategi vad man nu vill göra. Dock finns det ju strategier som involverar marines som t.ex 4 marine/3 vulture med minor/1 siegetank utan mode/4-5 SCVS rush. Den är dödlig om man kan micra.

Permalänk

firebats suger endast mot protoss om de inte använder zealots. marines suger enbart om de inte använder goons/scout/dark temp.... ja.. dom duger mot en hel del units faktiskt. Att underskatta marines och firebats öppnar en bara för misstag ;). Fast iofs. Vultures kanske är bättre hursomhelst? Dom brukar jag ju alltid underskatta.

En bunker kan hindra snabbanfall mot supply-linjen och dessutom stoppa goons från att ta sig fram så de springer omkring som yra popcorn osv osv. Så jag ändå hävda att en bunker är fullt duglig. Och absolut när det gäller en liten infart. Då kan du hindra snabb framryckning och dra nytta av tanks och andra skjutande units som kan få ut mer skada per sekund och unit än melee och anfallande skjutande units. Springa runt går inte alltid och airlift har sina egna svagheter. Så bunkern fyller ett syfte även mot protoss. Men visst, jag är ingen superexpert, kan ha fel. Det är inte jag som ligger i topplistorna :).

men boxer använder bunkers mot tosserna ;).

(förresten, att micra en reaver på det sättet som du beskriver låter imponernade. Men är du inte rädd för att shuttlen blir nedskjuten? är det verkligen effektivt?)

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"

Permalänk
Medlem

Det krävs bara lite skills för att kunna micra en shuttle/reaver snyggt. det är ju lite svårare att göra det mot en större armé av marines men det går helt klart. Dem flesta terrans är inte jättebra på att sprida ut sina marines (pga medics osv) och scarabernas splash damage kan vara förödande.

Jag håller med om att en välplacerad bunker faktiskt mycket väl kan användas i tvp. En riktigt bra tajmad rush med en bunker på fel ställe jag stänga in en protoss länge och i längden kan det vara en vinnande manöver.
Dock behöver inte ett DT-drop innebära att protoss inte har något försvar. Man hinner oftast få upp ett par goons i alla fall. Första målet i en DT-drop är comsaten så även om du kontrar så innebär det att en DT kan orsaka stora problem eftersom du inte har scan.

Visa signatur
Permalänk

jo det är sant. DT är förjävliga när man är terran.

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonardCohen
firebats suger endast mot protoss om de inte använder zealots. marines suger enbart om de inte använder goons/scout/dark temp.... ja.. dom duger mot en hel del units faktiskt. Att underskatta marines och firebats öppnar en bara för misstag ;). Fast iofs. Vultures kanske är bättre hursomhelst? Dom brukar jag ju alltid underskatta.

En bunker kan hindra snabbanfall mot supply-linjen och dessutom stoppa goons från att ta sig fram så de springer omkring som yra popcorn osv osv. Så jag ändå hävda att en bunker är fullt duglig. Och absolut när det gäller en liten infart. Då kan du hindra snabb framryckning och dra nytta av tanks och andra skjutande units som kan få ut mer skada per sekund och unit än melee och anfallande skjutande units. Springa runt går inte alltid och airlift har sina egna svagheter. Så bunkern fyller ett syfte även mot protoss. Men visst, jag är ingen superexpert, kan ha fel. Det är inte jag som ligger i topplistorna :).

men boxer använder bunkers mot tosserna ;).

(förresten, att micra en reaver på det sättet som du beskriver låter imponernade. Men är du inte rädd för att shuttlen blir nedskjuten? är det verkligen effektivt?)

Du kan köra 10 games mot en hyffsad toss och köra marines och såna grejjer och du kommer inte vinna en enda match om du inte lyckas avgöra med VÄLDIGT tidig rush.

Om protoss går zealotrush mot dig, så har du förhoppningsvis gjort en korrekt wall och därmed oskadliggjort hans rush och allt du behöver är en marine. Går han goonrush (man går på med första goonen man får upp) Så behöver du bara 3-4 marines på rampen så är den oskadliggjort. Vultures eller siegetanks har du lätt fått upp när han kommer med 3 goons. Jag hävdar att bunkern suger jävligt hårt mot protoss, om vi inte snackar en väldigt öppen karta, då kanske den kan komma till nytta (med öppen karta menar jag ingen möjlighet för terran att walla. Är det liten infart är bunkern totalt meningslös =).

Att lyfta räven mellan skotten är ganska standard och ifall man märker att dom börjar skjuta på shuttlen så är det inga problem att fly eller droppa ut räven och få iväg en sista scarab.

Permalänk

det jag tänker på är tidigt i spelet. Om han springer iväg och är nära när han fått upp några zealots, vad gör jag då utan marines/bats/bunker? Det är där problemet är enligt mig.

Vultures tar sån jäkla plats också så en bunt zealots med goons gör snabb affär av tanks och vultures. Speciellt om det finns flyg inblandat också.

jag säger givetvis inte att man ska ha marines som stora styrka, men det känns hårt det du säger att dom är värdelösa? För tidigt i spelet lär dom väl behövas? Om jag ser att motståndaren bygger upp en saftig här med zealots tidigt i spelet, då är bats närmast till hand. Eller? Funkar vultures så pass bra att dom är att föredra?

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonardCohen
det jag tänker på är tidigt i spelet. Om han springer iväg och är nära när han fått upp några zealots, vad gör jag då utan marines/bats/bunker? Det är där problemet är enligt mig.

Vultures tar sån jäkla plats också så en bunt zealots med goons gör snabb affär av tanks och vultures. Speciellt om det finns flyg inblandat också.

jag säger givetvis inte att man ska ha marines som stora styrka, men det känns hårt det du säger att dom är värdelösa? För tidigt i spelet lär dom väl behövas? Om jag ser att motståndaren bygger upp en saftig här med zealots tidigt i spelet, då är bats närmast till hand. Eller? Funkar vultures så pass bra att dom är att föredra?

VS 1 dragoon behöver du 3-4 marines vs 3-4 zealots behöver du 1 marine och ett antal scv att laga wallen med. Så du ser, dom behövs inte och är totalt värdelösa =).

vs protoss är Vulture och Tanks i princip de enda units man gör sålänge det inte kommer carriers, då gör man gols också.

Har du 5 vultures och kan micra så kan du lätt döda åtminstone 10 zealots utan problem. Har du dessutom minor kan du döda ännu flera. =). Därför går man som protoss aldrig på en terran med zealots i början iaf, zealots funkar lite som minröjjare och tankdödare (dock kommer dom oftast bara fram till tanksen i små mängder).

Permalänk

tycker zealots verkar värre än så :(. Jag är livrädd för dom! :). Tycker dom äter tanks till frukost.

Ja det är iofs sant, att bygga upp en wall fungerar ju istället för bunker. Så i den synvinkeln så blir ju dom ju lite onödiga bunkers. Så sant så sant.

Ok, vultures och tanks mot tosser, och sen goliaths. Fast jag är inte jätteövertygad, bats med medics är fortfarande bra för tanksens överlevnad :). men men, får jobba på det där lite.

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonardCohen
tycker zealots verkar värre än så :(. Jag är livrädd för dom! :). Tycker dom äter tanks till frukost.

Ja det är iofs sant, att bygga upp en wall fungerar ju istället för bunker. Så i den synvinkeln så blir ju dom ju lite onödiga bunkers. Så sant så sant.

Ok, vultures och tanks mot tosser, och sen goliaths. Fast jag är inte jätteövertygad, bats med medics är fortfarande bra för tanksens överlevnad :). men men, får jobba på det där lite.

Ju mer du spelar desto mer kommer du inse att dom är totalt värdelösa =).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Hade scoutat dig med en probe, då ser jag att du gör bunker och academy = marines/firebats. Jag skiter i att göra en enda Zealot och går 1 gate goons tillsammans med 1 shuttle och en reaver. När jag sedan går på dig med reavern så kommer jag har 3 goons i basen också. Om du har gjort många turret så min reaver inte kan droppas så har du istället kommit långt efter med TankTechen och då kommer jag kunna döda dig i fronten med reavern och mina 4 goons. Samtidigt som jag går på dig så expar jag och gör en till gateway såklart.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk

Nu tycker jag att de är dags för en swec-turnering i starcraft. Tänker själv inte vara med men jag vill se alla demos . Någon person som är bra på att planera får fixa ihop en turnering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LazyDroog
Nu tycker jag att de är dags för en swec-turnering i starcraft. Tänker själv inte vara med men jag vill se alla demos . Någon person som är bra på att planera får fixa ihop en turnering.

Skulle vara jävligt kul tror jag

Permalänk

Ja, som sagt, är alldelens för dålig förlorare :D.

Nu känns det som man är rookie också. För 4 år sen hade man säkert varit med. Nu är det mer tveksamt

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"

Permalänk
Medlem

Jag har StarCraft nånstans, kanske skulle vi kunna dra ihop en liten turnering, men, först ska jag se lite demos

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Infanteri är för klena mot protoss, speciellt ouppgraderade.
marines&medics fungerar bara om dom överröstar protoss kraftigt i antal.

det tar en goon 4 skott att döda en enkel marine. om du sen stimmar marinen dör den av 3 skott, en zealot dödar en marine på 3, två om stimm.
en dt tar det 1 hugg.
Marines överlever psistorm i 1 sekund. Marines med +3 i armor överlever 1.5 sekunder.

Här ser ni, ingenting att disskutera längre.

Visa signatur

Att kalla en moderator för nazist var en mindre intelligent sak jag gjort

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spegel
Infanteri är för klena mot protoss, speciellt ouppgraderade.
marines&medics fungerar bara om dom överröstar protoss kraftigt i antal.

det tar en goon 4 skott att döda en enkel marine. om du sen stimmar marinen dör den av 3 skott, en zealot dödar en marine på 3, två om stimm.
en dt tar det 1 hugg.
Marines överlever psistorm i 1 sekund. Marines med +3 i armor överlever 1.5 sekunder.

Här ser ni, ingenting att disskutera längre.

Inte för att vara elak, men det är nog det sämsta försök till övertalning jag hört :).

"en drone klarar bara två skott av en battlecruiser.. här ser ni, ingenting att diSSkutera längre"

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"

Permalänk
Avstängd

Hur tänker du då?

sen kontrar man inte battlecruisers med drones.

Visa signatur

Att kalla en moderator för nazist var en mindre intelligent sak jag gjort