Permalänk

Cpu problem!

Hej!
Jag har fått ett moderkort av model:Abit IS7-E2 som verkar funka correct samt en processor Prescott 3.00Ghz och satte ihop allt.
När jag startar upp datorn så står följande:

Main Processor:Intel(R)Pentium(R)4 cpu 3.00Ghz(200x15.0)
Memory Testing:1048576K OK
Cpu Brand Name:Intel(R)Pentium(R)4 cpu3.00Ghz Hyper Threading Techonlogy CPU Detected (Hyper-Threading Technology ENABLED)

(Dual channel Mode Enabled)

Ok så långt allt bra när jag startar datorn, sen kommer följande:

CPU:s unworkable or has been changed.Please recheck-CPU SOFT MENU

Jag gör det och ställer in Soft-menu som min processor ska vara enligt specifikationerna enligt ovan.
Ett svagt XP-laddnings skärm syns i ca 2 sek sen statar hela datorn om och prosiduren börjar om igen som jag beskrev högst upp.
Vad gör jag för fel? eller är processon trasig?

Tacksam för svar om någon vet
Mvh Stefan

Permalänk

Samma Problem!

Hej! jag har precis samma problem som du har! jag har ett ABIT IS7 och en P4 3.0ghz, om du får reda på svaret så får du gärna dela med dig. jag gör samma för dig.
Tack på förhand
MVH Viking

Visa signatur

Power up, Gamerz
3Ghz, 512ddr pc3200, His Radeon 9600xt 128 turbo 2,8 ns, 160hdd

Permalänk

Jag ska vara mera specifiserad.
Innan jag startar datorn så lyser den gröna lampan på moderkortet , när datorn har startat så piper den en gång högt+en röd lampa lyser också brevid den gröna på moderkortet.
Jag har inte en manual till moderkortet , jag har fått den utan manual tyvärr

Need some help plzzzz

Greet / Stefan

Permalänk

Det kanske skulle vara bra att uppdatera biosen ...Du ser vilken bios version du har längst ner på skärmen under uppboot...Tanka ner den senaste här http://www.abit-usa.com/images/download_button.gif

Eller här http://www.abit-usa.com/products/mb/bios.php?categories=1&mod...

Bios 17 är det till just IS7-E2

Lycka till!

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk

Tack för tipset ska göra det när jag har tillgång till moderkortet , har bara ett grafikkort orkar inte just nu att byta lite lat!

Permalänk

Hejsan på er.
Jag kör också en Abit moderkort och känner igen det ni pratar om, själv har jag IC7!
Står det inte att ni kan trycka F1 för att fortsätta? Efter det där det står UNWORKABLE?!
För jag får upp det ibland, bland annat när jag ändrat hårdvara, sen F1, efter restart så kommer det inte upp igen. Så det är inget allvarligt för mig i alla fall, allt funkar som det ska
Lycka till!

Visa signatur

Chima^^

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har samma problem, men jag har Dels ett Abit AI7 kort, men "samma problem" uppstår med mitt Gigabyte SINXP-32XX kort, Verkar som om det inte har med moderkortet att göra alltså, har även testat med ett annat grafikkort men fortfarande problem. Det verkar som om problemet ligger i antingen vilka minnen man använder eller vilken processor. Jag har enbart Twinmos PC3200/400MHz på 512 att testa med, samt en P4 (FSB533MHz) på 2.66GHz.

Hör av er till mig om ni hittar er lösning.

Antingen är minnena inkompatibla med moderkorten eller processorn, eller så är processorn paj.

Permalänk
Medlem

jag o en annan här @ SC hade problem me våra prescotts.. lösningen för oss va att ge mer ström till CPU'n.. alltså VCORE..
i mitt fall ökade jag 0.14V o allt vart genast bra.. kanske nåt ni kan prova?

Visa signatur

MSI K8N NEO4-F | AMD64 3700+ (San Diego) 2.2ghz@2.5ghz | Corsair Value S. 1024mb | Maxtor SATA 200gb | XFX Geforce 6800GT | Fortron/Source 400W

Permalänk
Medlem

Men hur farligt är det att öka spänningen? Överligger det risk att ha sönder den.?

Bara ganska bra? Det löste alltså inte problemen, bara mildrade dem?

Permalänk
Medlem

"allt vart genast bra" skrev han

Öka volten 1 snäpp i BIOS och testa, det skadar inte CPUn.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Skall testa det.

Ni andra som har samma problem, hul långt kommer ni i uppstarten av datorn?

Jag verkar sällan komma till biosen, kanske typ var 8-9 försök. Och ofta måste jag koppla bort strömkabeln till nätagget, för att kunna starta upp den igen.
.......................

Jag verkar inte kunna komma in till biosen, datorn vägrar boota upp, inte ens skärmen hinner slås på innan det uppstår fatalt fel. Har även testat med att nollställa bios, men utan någon framgång.