Permalänk

Stort problem med ett p4p800

Min polare installerade sitt nya p4p800-e deluxe idag, men självklart vägrar windows boota
Det står detecting.....................
typ driver not found bios not installed (det är alltså nån form av HDD detect även om meddelandet bara är allmänt flummigt), kanske stod nåt om driver (ospecificerat vilken) som inte heller var installed.
När man sen kommer till windows får man menyn med felsäkra lägen och skit, vad man än trycker på får man bluescreen en halv sekund ungefär och sen startar allt om.
Han har en vanlig IDE 120gig hdd, en prescott 3gig 1gig minne och ett gf4ti4600 (vi pajade nämligen hans 9800...), nån som har nåt förslag vad det kan bero på?
Visst ja han kör vattenkylning också så cpuprylen får ju ingen rpmsignal, kan det ha med saken att göra?

Han har ett 300w nätagg, vet att det är i klenaste laget med prescott men det borde väl inte ge ett SÅNT fel?

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått det rätt så använder han en hårddisk som han har haft i en anna dator. I och med ett nytt moderkort så måste han formatera.

Edit: Kika också i BIOS så att HD:n inte är inställd på raid.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk

Ställde runt med typ alla möjligheter med raid och inte raid i bios.
Så windows lär inte ens starta utan formatering?
Låter skumt eftersom både jag och han bytt tidigare och startat med nytt men ändå logiskt eftersom den ju har en ny hårddiskkontroll.
Nån annan som har nåt mer tips innan vi raderar hans älskade filer? 8)

Permalänk
Medlem

Spara dem på en annan HDD alternativt brän ut dom på CD/DVD först?

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk

Nu testade han att formatera och installera om windows. Funkade tydligen fint ett par timmar sen dog skiten, nu är det typ samma problem igen. Varför?
Hans nätagg är bara 300w, kan det ha nåt med det att göra?

Permalänk
Medlem

Jag har haft typ samma problem. Kan det ha något med komponenterna att göra? Från början använde jag ett 300W nätagg, men bytte sedan till ett 500W blev bättre ett tag, men inte bra.

Jag kör med P4 (533Mhz) och Twinmos orginal minnen 512, kan det vara något problem härimellan? Jag har testat med både Abit AI7 moderkortet och Gigabyte moderkortet. Så Det hänger nog inte på moderkortet. Har även testat att bytt grafikkort, men med samma problem.

Uteslutet:
Moderkort, Nätagg, Grafikkort

Ej uteslutet:
Ljudkort, P4 processorn trasig/inkompatibel med minnena, trasiga/inkompatibla minnen gentemot p4 eller moderkort av den typen(ej troligt?).