Dela ut ett inkommande wlan's internet via ethernet till annan wlanrouter

Permalänk
Medlem

Dela ut ett inkommande wlan's internet via ethernet till annan wlanrouter

Hej

Jag har ett inkommande wlan med internet på via ett PCI kort i datorn och undrar om jag har möjlighet att dela ut detta internet via ethernet jacket på samma dator till en wlan router?

Jag ansluter wlan routern ifrån datorn till WAN porten på den via sladd och funderar sen på hur man ska lösa det så att den också "får" internet.
Har försökt dela både min trådlösa inkommande anslutning och anslutningen till min wlan router men windows klagar bara över att 192.168.0.1 inte är ledig och att den vill ha den adressen när den ska dela internet. Det är möjligt att 192.168.0.1 används på den wlan router jag tar internet ifrån...men borde det bråka med internet delningen på mitt lokala LAN ?

Red gärna ut begreppen åt mig och om ni kan så berätta för mig om detta är möjligt...

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk
Medlem

Jag gjorde nått liknande förut

Fick wlan från grannen och internet som kom in i min vanliga dator och sen körde jag windows utdelning av internet och sen så delade den ut på mitt kabel bundna nätverk hemma så kunde de andra datorerna också ha internet via min dator som snyltade på grannen.

Lite lustigt.

Men jag hade det kopplat till en switch och itne en Wlan.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

ok ja jag har ju egentligen kopplat till en "router"...glöm det där med wlan, det är ju en sidosak att det finns på min router...jag måste först och främst lyckas dela ut internetanslutningen i windows, det är ju det som krånglar.

du råkar inte komma ihåg om du fick göra några spec. inställningar ?
det var väl så att du fick ip av en DHCP server hos din granne va?

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk
Medlem

Din dator kommer att utgöra en router mellan de två näten och för att det skall fungera får inte båda näten ha samma IP-serie. Prova att byta IP-serie på det nät du får internet om det är möjligt, då fungerar nämligen internetdelningen smidigast.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Aha, och detta pga att microsoft bestämt att det inte går att köra internetdelning på nån annan ip serie än 0.1 då ?

Så om jag inte har möjlighet att ändra det är detta alltså omöjligt att lösa ?

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grelle
Aha, och detta pga att microsoft bestämt att det inte går att köra internetdelning på nån annan ip serie än 0.1 då ?

Så om jag inte har möjlighet att ändra det är detta alltså omöjligt att lösa ?

Att det inte går att ha samma IP-serie på båda sidor av en router är grundläggande för routing och således inte ett påhitt av Microsoft.
Det går att använda ICS med en annan IP-serie men då fungerar inte den DHCP-server som finns inbyggd i ICS och all konfigurering blir både mer komplex och måste göras manuellt.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Vet inte om jag förstått rätt.. Menar du att göra en repeater av signalerna du får på ett WLAN?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Gör såhär, stäng ner anslutningen du har till ditt internet.
Så den inte har ipnummer från din router.

SEN delar du ut internet anslutningen, då kommer inte windows klaga så mycket iochmed att du inte sitter på samma ipserie längre.

När du fixat så internet är utdelat så tar du egenskaper för det trådbundna lanet.
Där skriver du in en annan ipserie än 192.168.0.1
När du gjort detta kan du åter ansluta till ditt Wlan.

Windows klagar ju som sagt ovan på att den sätter samma adress på ditt Lankort som din router.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Gör såhär, stäng ner anslutningen du har till ditt internet.
Så den inte har ipnummer från din router.

SEN delar du ut internet anslutningen, då kommer inte windows klaga så mycket iochmed att du inte sitter på samma ipserie längre.

När du fixat så internet är utdelat så tar du egenskaper för det trådbundna lanet.
Där skriver du in en annan ipserie än 192.168.0.1
När du gjort detta kan du åter ansluta till ditt Wlan.

Windows klagar ju som sagt ovan på att den sätter samma adress på ditt Lankort som din router.

Nu vet jag inte om jag är riktigt med på noterna.

Du menar alltså att jag ska stoppa min inkommande wlan anslutning för att sedan kunna dela ut internet problemfritt på mitt trådburna lan, då kommer inte windows att klaga, så långt är jag med.

Men du menar vidare att om jag sedan manuellt ändrar mitt "utdelade" trådlan till en serie på ex. 192.168.1.1 så fortsätter den att vara utdelad ?
Känns verkligen som att windows kommer råkapa mig ang. utdelning av internet på den anslutningen om jag gör så men jag vet inte...får prova det. (är inte där förrän om några dagar).

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Gör såhär, stäng ner anslutningen du har till ditt internet.
Så den inte har ipnummer från din router.

SEN delar du ut internet anslutningen, då kommer inte windows klaga så mycket iochmed att du inte sitter på samma ipserie längre.

När du fixat så internet är utdelat så tar du egenskaper för det trådbundna lanet.
Där skriver du in en annan ipserie än 192.168.0.1
När du gjort detta kan du åter ansluta till ditt Wlan.

Windows klagar ju som sagt ovan på att den sätter samma adress på ditt Lankort som din router.

Som jag sa tidigare:

Citat:

Det går att använda ICS med en annan IP-serie men då fungerar inte den DHCP-server som finns inbyggd i ICS och all konfigurering blir både mer komplex och måste göras manuellt.

Men om du inte kan ändra IP-serie på inkommande så är detta enda utvägen. Det du tappar är bl.a. ICSs DHSCP-server och därmed möjligheten att automatiskt dela ut IP-adresser med följd att du manuellt måste konfigurera alla klienterna.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Som jag sa tidigare:

Men om du inte kan ändra IP-serie på inkommande så är detta enda utvägen. Det du tappar är bl.a. ICSs DHSCP-server och därmed möjligheten att automatiskt dela ut IP-adresser med följd att du manuellt måste konfigurera alla klienterna.

/H

Så du menar att om man ställer om till en annan ipserie så funkar inte DHCP funktionen?
Det låter väldigt mysko, men det kan ioförsig stämma.

Måste hem och testa omedelbart.

Grelle: Om du har möjligheten så ändra då ipserien på routersidan till något annat än 192.168.0.x så slipper du problemet som Hiker beskriver.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

ok, det är ett större problem för mig att få routerns 0.X serie ändrad än vad det är att konfa alla mina klienter manuellt, så länge det funkar så.
frågan är bara hur man ska göra för att dela ut internet via ethernet porten, avaktivera wlanet medans man gör det och sen ändra ip'et manuellt när man slår på wlanet igen verkar väl vara den mest vettiga lösningen hittils även om jag är skeptisk till den...

EDIT: Nu sitter jag här hemma och testar, har dock inget anslutet via ethernet porten så den anslutningen är inte aktiv, det finns heller inte "internet delning" att välja på den, undra om det har att göra med att den inte är aktiv?

Däremot kan jag aktivera "internet delning" på den inkommande wlan anslutningen, vad behövs då om jag vill surfa på datorer anslutna via kabel från denna dator? ska jag manuellt sätta en ip serie på denna dator och de jag ansluter?
Eller måste min ethernet (kabel) anslutning vara aktiverad som "internet delning" också eller enbart (dvs att det inte ska va delat på den inkommande wlan internetanslutningen)?

Visa signatur

Mångsysslare