Jag ha hjälp att reda ut det här med prestanda!

Permalänk

Jag ha hjälp att reda ut det här med prestanda!

Hej alla som läser det här!

När jag nu sitter här 01.30 på natten och funderar på vilken bärbar dator jag ska köpa, om jag ska köpa någon, så är det ständigt en sak som stör mig.
I alla inlägg om datorer jag läser så skriver många att man måste ha så bra dator för spel, att det måste vara ett sånt bra grafikkort mm. Det känns som om allt är väldigt oklart för många, det är allafall uppfattningen jag får när jag sitter här och läser alla inlägg, just för att ta reda på vad som gäller.
För att gå lite mer rakt på sak ska jag skriva ett exempel:

Jag och min flickvän spelar WoW. Jag spelar på en Thunderbird 1.4 Ghz, 512mbram, Gf4 Ti4200, wow flyter mycket bra, absolut inget att klaga på, lagget beror mer på servern än datorn. Efter mycket letande efter dator till henne kommer jag över en P3 667Mhz, 512sdram, Gf2pro, för ett par hundra. Datorn är under alla systemkrav och WoW installationen säger att datorn inte kan spela spelet, men jag kör på. Spelet flyter på x1024 med okej inställningar, inget att klaga på, inte mer lagg än min. Känns helt otroligt att dessa två dåliga datorer klarar ett såpass nytt spel, speciellt den sistnämda.

När folk pratar på att en bärbar på 1.8ghz med 512 i ram och ett 32mbs grafikkort inte är så bra och kommer ha svårigheter i spel så undrar jag vad de utgår ifrån? Att spelen inte kommer flyta perfekt eller att dom inte kommer gå att spela? Jag känner mig väldigt vilsen när jag surfar runt och läser olika saker överallt, kan jag köpa en Acer Aspire 1360 och WoW kommer gå okej att spela, eller kommer det lagga sönder? Är inte ett 64mbs grafikkort ganska vasst ändå? Borde det inte klara av nyare spel väldigt bra, om vi inte pratar Hl2 med bästa inställningar?

Är väldigt trött och har svårt att få fram syftet med min tråd, men jag hoppas ni förstår.
Tjejen köpte sig en Toshiba 1,7Ghz mobile, 512ddr, Ati X300 64mb och WoW flyter perfekt med bästa inställningarna. Borde inte en Acer Aspire 1360 då ändå kunna prestera rätt okej? Det är väl igentligen bara delade grafikminnen som sviker i spel?
Jag får nog redigera detta imorgon morgon ^^

Btw. Tyckte nya Star Wars vad ledsam :/

Godnatt

Permalänk
Medlem

Ett ATi x300 flyter på bra i wow med de bästa inställningarna. Jag undrar verkligen om du har rätt. Men oftast funkar ju spel med sämre dator. MEN spelupplevelsen blir mycket, mycket sämre. Jämför nya star wars på dvd inspelat från bio med lite huvuden hoppandes framför och dåligt ljud, eller sittandes på bio på bästa platsen.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

Inte för att jag är en spelentusiast men en del spel kräver mycket mindre av gafikkortet än andra. Jag anar att WOW är ett sådant. Det är upp till behovet. Tycker du att du är nöjd med resultatet från de spel du spelar finns ingen anledning av att köpa prylar för över 10000 helt i onödan. Men vill du ha ett sytem som klarar även senaste spelen måste du nog ha lite vassare grejor. Men även det kommer att bli ålderstiget om två eller tre år. Om du funderar på att köpa ny bärbar är min rekommendation att du köper ett som har möjlighet att uppgradera grafikkortet på. På det viset håller din dator längre.

Permalänk

Jag tycker ändå inte det är samma sak.
En filmupplevelse kan helt klart bli förstörd om den är dåligt inspelad men lika så blir den mycket bättre på bio. Vad det gäller spel så förstörs inte upplevelsen om grafiken inte är den bästa, sålänge det inte hackar och gör att spelet blir svårare att spela. Självklart beror det på spel och spelaren, men för min del gör det mig inget (och inte många av mina vänner heller) och det känns som om det finns många andra som också nöjer sig med det också.

Om jag formulerar om allt, är det möjligt att spela nyare spel på en 2Ghz med ett 64mbs Geforce kort och 512mb i ram?
Då riktar jag frågan till de som har bärbara datorer med liknande prestanda som kan skriva ner sina egna erfarenheter, precis som jag gjort då jag inte finner folk utan erfarenhet lämpliga att svara på det.

Permalänk
Medlem

Måste säga att du har en mycket stor poäng i ditt inlägg Kim, och det är väldigt sant det du säger. Hade tänkt installera WoW på min kära fars NC6000 med 1,4ghz Centrino, 512mb ram och Radeon 9600 Pro 32 eller 64mb's (inte säker) återkommer med resultat!

Förresten, kjam! Visst är den riktigt sorglig?

Permalänk
Medlem

OK, filmen kanske var långsökt liknelse, fast inte så jättelångt från sanningen ändå.
En del spel tappar såklart inte på sämre grafikkort. Men de är i klar minoritet. En ingrediens i spel är hur det ser ut på skärmen. Kan vara gräs som svajar eller detaljerade träd eller minspel på karaktärer. Sånt man inte ser med sämre kort. Tar man bort den ingrediensen så får helheten sämre betyg. Vad du ska ha i din bärbara beror på pris och hur mycket du spelar såklart. Är huvuddelen spelande bör du ha bättre än ATI mobile 9700 enligt min mening. En bärbar är en stor investering och att snåla vid inköp kan visa sig väldigt plågsamt i längden. För en desktop är det inte lika farligt.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

Re: Jag ha hjälp att reda ut det här med prestanda!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimLundqvist
När folk pratar på att en bärbar på 1.8ghz med 512 i ram och ett 32mbs grafikkort inte är så bra och kommer ha svårigheter i spel så undrar jag vad de utgår ifrån? Att spelen inte kommer flyta perfekt eller att dom inte kommer gå att spela? Jag känner mig väldigt vilsen när jag surfar runt och läser olika saker överallt, kan jag köpa en Acer Aspire 1360 och WoW kommer gå okej att spela, eller kommer det lagga sönder? Är inte ett 64mbs grafikkort ganska vasst ändå? Borde det inte klara av nyare spel väldigt bra, om vi inte pratar Hl2 med bästa inställningar?
Btw. Tyckte nya Star Wars vad ledsam :/

Godnatt

De utgår ifrån det faktum att ett 32MB grafikkort i dagens läge suger. Skulle inte förvåna mig särskilt mkt om det fortfarande säljs datorer med grafikkort som presterar betydligt sämre än ett Geforce2, även om de ofta har mer minne. Rätta mig om jag har fel, men du verkar lägga viss vikt vid mängden RAM-minne på ett grafikkort; RAM-minne spelar väldigt liten roll. Det finns alltför många lösningar med 128MB minne som är totalt meningslösa i 3D-sammanhang. Väldigt populärt numera att pressa i en processor med så många MHz som möjligt i en laptop, och kombinera med ett totalt värdelöst grafikkort. Detta värdelösa grafikkort må ha 14 biljarder MB minne, men det spelar absolut ingen roll om det inte är tillverkat av ATI eller nVidia.

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.