Permalänk
Medlem

Datorn startar ej

Hej, jag har läst ett par trådar med liknande problem men har inte fått något riktigt bra svar än, så här kommer problemet:

Jag har haft en dator som jag inte rört på över ett år och som har några år på nacken. Moderkortet är ett: MS-6330 Lite och Processorn: AMD T-Bird 1,4 Ghz. Nu fick jag ett sug av att testa bygga en dator och ha som server, så jag köpte ett nytt chassi och flyttade över alla delar till det (Alla delar jag har har alltså funkat ihop förr). Det nya chassit är ett Antec Super LAN Boy.

När jag var klar startade jag datorn som vanligt och fläktarna i chassit samt processorfläten går ingång. Därefter händer inte så mycket mer, inget pip från moderkortet och grafikkortet visar ingen bild.

Hitills har jag testat:
* 2 olika grafikkort, ett som går på AGP och ett som går på PCI
* Resetat CMOS

Inget av detta har hjälpt, och vad jag vet har datorn inte ens gått in i POST. Så det lutar ju åt att antingen moderkortet eller processorn är trasig eftersom minnena skulle ha larmat tycker man. Självklart använde jag antistatarmband under hela meckandet.

Jag börjar bli lite uppgiven och hoppas någon av er kan ge mig nån hjälp om vad som är fel, eller något mer jag kan pröva. Har lite begränsad budget så jag har inte direkt råd att köpa både nytt moderkort och processor.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Re: Datorn startar ej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wipe
Hej, jag har läst ett par trådar med liknande problem men har inte fått något riktigt bra svar än, så här kommer problemet:

Jag har haft en dator som jag inte rört på över ett år och som har några år på nacken. Moderkortet är ett: MS-6330 Lite och Processorn: AMD T-Bird 1,4 Ghz. Nu fick jag ett sug av att testa bygga en dator och ha som server, så jag köpte ett nytt chassi och flyttade över alla delar till det (Alla delar jag har har alltså funkat ihop förr). Det nya chassit är ett Antec Super LAN Boy.

När jag var klar startade jag datorn som vanligt och fläktarna i chassit samt processorfläten går ingång. Därefter händer inte så mycket mer, inget pip från moderkortet och grafikkortet visar ingen bild.

Hitills har jag testat:
* 2 olika grafikkort, ett som går på AGP och ett som går på PCI
* Resetat CMOS

Inget av detta har hjälpt, och vad jag vet har datorn inte ens gått in i POST. Så det lutar ju åt att antingen moderkortet eller processorn är trasig eftersom minnena skulle ha larmat tycker man. Självklart använde jag antistatarmband under hela meckandet.

Jag börjar bli lite uppgiven och hoppas någon av er kan ge mig nån hjälp om vad som är fel, eller något mer jag kan pröva. Har lite begränsad budget så jag har inte direkt råd att köpa både nytt moderkort och processor.

Tack på förhand

Låter märkligt, men någonting du skulle kunna testa, är att byta ut minnet/minnerna i datorn emot ett annat, fast låna av någon om du har möjlighet. Fungerar det då, så har du lite mer att gå på, vad som skett. Kan även vara nå spökeri med nätdelen, svårt att uttala sig, då man inte är på plats å kan kika.

Lycka till!

Visa signatur

Athlon 64 x2 4200+ 2.2 ghz 2048 ddr Corsair TwinX pc 3200,XFX 7800GT 256mb, Samsung Spinpoint 120 250 gb ncq 7200 rpm, Creative Soundblaster Audigy 2 Zs platinum, chassi: Antec Sonata, nätdel: Seasonic S12 430w.

Permalänk
Medlem

Testade att flytta runt minnena på lite olika platser men det verkar inte hjälpa, tyvärr. Ska låna en annan processor av en snubbe imorgon och se om det funkar med den. Så får jag reda på om det är moderkortet eller processorn som krånglar... förhoppningsvis. Kan ju även vara nätdelen. Även om jag har svårt och förstå hur den skulle kunna orsaka ett sådant problem.

Mer förslag på vad som kan strula uppskattas!

MVH Wipe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wipe
Testade att flytta runt minnena på lite olika platser men det verkar inte hjälpa, tyvärr. Ska låna en annan processor av en snubbe imorgon och se om det funkar med den. Så får jag reda på om det är moderkortet eller processorn som krånglar... förhoppningsvis. Kan ju även vara nätdelen. Även om jag har svårt och förstå hur den skulle kunna orsaka ett sådant problem.

Mer förslag på vad som kan strula uppskattas!

MVH Wipe

edit: räcker nog tyvärr inte med att bara flytta runt minnena, utan är det så att det är någonting med dom som felar, kan man behöva byta ut emot något annat minne sedan testa igen.

Visa signatur

Athlon 64 x2 4200+ 2.2 ghz 2048 ddr Corsair TwinX pc 3200,XFX 7800GT 256mb, Samsung Spinpoint 120 250 gb ncq 7200 rpm, Creative Soundblaster Audigy 2 Zs platinum, chassi: Antec Sonata, nätdel: Seasonic S12 430w.

Permalänk
Medlem

Testade med ett annat minne som jag vet fungerar. Det hjälpte inte heller, flyttade runt det i alla platser. Känns som man kan utesluta minnet då. Bara moderkort, processor och nätagg kvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wipe
Testade med ett annat minne som jag vet fungerar. Det hjälpte inte heller, flyttade runt det i alla platser. Känns som man kan utesluta minnet då. Bara moderkort, processor och nätagg kvar.

Yeah, psu kan ha lagt ned, el tappat sin "spänning" så den blir obalanserad.
då kommer man få problem, spökeri med det mesta.

lycka till!

Visa signatur

Athlon 64 x2 4200+ 2.2 ghz 2048 ddr Corsair TwinX pc 3200,XFX 7800GT 256mb, Samsung Spinpoint 120 250 gb ncq 7200 rpm, Creative Soundblaster Audigy 2 Zs platinum, chassi: Antec Sonata, nätdel: Seasonic S12 430w.

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar, de uppskattas. Testade starta datorn nu med en tgb i. Det blinkar till (Num Lock, Caps Lock, Scroll Lock) precis när man slår på datorn, därefter är det dött när man försöker trycka på nån av dem knapparna. Tangentbordet reagerar inte alls. Vad säger det? Att det troligt vis är moderkortet som mår kasst eller?

Tack för hjälpen, Wipe

Permalänk
Avstängd

Testa moderkortet och nätaggregatet hos någon polare....

Å andra sidan blir väl kostnaden för nya prylar typ 350Kr om bägge är paj.....

Mvh

Visa signatur

frihetskämpen

Permalänk
Medlem

Men man kan utesluta processorn iaf? Jag vet inte vad PSU är, men om tagentbordet inte funkar så är alltså felet hos moderkortet och inte processor? (så tillvida att inte båda är trasiga ) Tack så mycket för all hjälp hitills iaf. Funderar på att köpa ett nytt moderkort imorgon, problemet är bara att mitt nuvarande moderkort kör på stenåldersminnen (SDRAM), och jag har inte sett nån moderkort som man kan köpa idag som stöder det... Antar att man får köpa ett nytt moderkort och några nya DDR minnen. Eller finns det moderkort som säljs idag som stöder SDRAM och jag behöver glasögon?

MVH Wipe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wipe
Men man kan utesluta processorn iaf? Jag vet inte vad PSU är, men om tagentbordet inte funkar så är alltså felet hos moderkortet och inte processor? (så tillvida att inte båda är trasiga ) Tack så mycket för all hjälp hitills iaf. Funderar på att köpa ett nytt moderkort imorgon, problemet är bara att mitt nuvarande moderkort kör på stenåldersminnen (SDRAM), och jag har inte sett nån moderkort som man kan köpa idag som stöder det... Antar att man får köpa ett nytt moderkort och några nya DDR minnen. Eller finns det moderkort som säljs idag som stöder SDRAM och jag behöver glasögon?

MVH Wipe

Dom x-tra kronorna du kan lägga ut, för att erhålla ett "modernt" moderkort idag, blir du klart lyckligare över i längden, än att köpa ett "dåtida" SDRAM baserat moderkort. köp ett moderkort ifrån MSI & deras nforce3 chip (prisvärda) du klarar dig långt/länge på dom, vet inte hur din budget ser ut, men om du kan undvara lite, så är det värt, köp till några budget DDRminnen också. Trist att du ska behöva gå igenom dessa, men till nästa gång har du mer kött på bena.

Lycka till!

Visa signatur

Athlon 64 x2 4200+ 2.2 ghz 2048 ddr Corsair TwinX pc 3200,XFX 7800GT 256mb, Samsung Spinpoint 120 250 gb ncq 7200 rpm, Creative Soundblaster Audigy 2 Zs platinum, chassi: Antec Sonata, nätdel: Seasonic S12 430w.

Permalänk
Medlem

Får väl åka och köpa ett nytt moderkort imorgon. Tack så hemskt mycket för hjälpen.

MVH /Wipe

Permalänk
Medlem

Hej igen. Testade ta ut moderkortet och lägga det på en träskiva som underlag. Men trots detta får jag fortfarande samma fel. =(

Permalänk
Medlem

moderkortet skulle jag säga.. har haft samma problem själv ett gammalt socket A kort la av.. tror dock att min duron 1300mhz funkar.. den sak jag leka med nån dag..

Visa signatur

San Diego 3700+ @ 3ghz KAB7E 0547 GPAW | MSI NFORCE4 NEO4 | Geforce 8800gt 700/1650/1000 | NorthQ Ufo 120mm | 2x512mb A-data PC4500 2,5-4-4-7 tccd | Silenced Antec amg 1080 | Cooler Master True Power 620W Modular

Permalänk
Medlem

Tack, tror själv på moderkortet. Får väl hålla tummarna på att det är det som felar och köpa ett nytt. Skulle vilja tacka alla som som gett råd och tips i tråden.

MVH /Wipe

EDIT: Man får ju inte skriva 2 inlägg på rad....

Var iväg idag och köpte ett nytt moderkort, chansade på att det var det som var fel. Hade tur och så var fallet så nu funkar dator igen med nytt moderkort.

Permalänk
Medlem

Jag har haft typ samma problem som dig, men till skillnad från dig så köpte jag nytt moderkort och nätagg utan att det blev någon förbättring. Jag antar att det är CPU:n som spökar i mitt fall men det kan jag inte vara helt säker på heller. Hur ofta är det minnena som inte funkar? Mina 3st 512 Twinmos minnen verkar det inte hjälpa att flytta omkring i alla fall. Kan det vara så att mina minnen bör bytas? Att de inte är kompatibla med resten?