X850XT AGP eller 6800GT PCI-e???

Permalänk

X850XT AGP eller 6800GT PCI-e???

Ska jag köpa ett:

Hightech Excalibur ATI Radeon X850XT 256Mb DDR3 TV-out DVI VIVO RETAIL AGP

eller ett:

Leadtek WinFast PX6800 GT GeForce 6800GT 256Mb DDR3 TV-out DVI HDTV SLI-ready RETAIL PCI Express

Notera att det ena är ett AGP-kort och det andra är ett PCI-Express. Ska bygga min nya burk runt ett av dessa korten. Vilket är bäst? Är lite sugen på X850XT för det har Video-in. Men 6800GT är PCI-Express och är SLI-ready. så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Om ni kommer med nya förslag på kort så ligger budgeten på ca 3700 så kom inte med förslag som är dyrare än det!

Permalänk

Jag tycker att du skall ta pci express för det är det som är framtiden,prestandaskillnaden mellan agp/pcie är inte så stor just nu men det kommer att skilja en hel del framöver så mitt råd är att ta pci express,eller vänta på ati:s crossfirelösning som verkar intressant dessutom behövde inte korten i ati:s crossfire vara identiska för att få det att funka.

Permalänk

Frågan är om inte det dröjer så länge med utnyttjning av PCIe:s extra bandbredd att du då även vill ha ett annat socket på cpun och alltså ändå nytt moderkort. Vad vet jag? Krossfiren är ju för dyr men kan du inte köpa ett ATIkort som klarar krossfire? Tror det krävs ett ati PCIe då.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt skumt val måste jag säga.. Det naturliga är att först fråga sig ifall det är AGP eller PCIe som gäller (och välja PCIe naturligtvis ), sen avgöra vilket kort man ska köpa.

Ifall du vill ha ett X850XT, varför inte köpa PCIe-varianten?

Personligen skulle jag köpa ett X800XL som kostar från ca 2800kr och uppåt. Presterar lite sämre än ett X850XT men är mer prisvärt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

AGP kort slår PCI-E

Tyvärr har AGP korten bättre prestanda än motsvarande PCI-E kort. Har nyligen sett ett test i Mikrodatorn.
AGP har fått bättre prestanda i samtliga spel och i 3DMark 2005.
Har själv ett Excalibur x850xt PCI-E kort, känner mig något lurad. Det lär dröja innan PCI-E tekniken kommer till användning i sin fulla kraft, detta kommer att ske med nya mobos. Med andra ord är det inte så meningsfullt att skaffa PCI-E i dagens läge.

Annat tips: köp hellre NVIDIA än ATI kort. Excalibur är mitt första ATI kort, men i fortsättningen blir det Nvidia- de har bättre drivers och bättre färger.

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk

Tror jag gör såhär att jag köper Leadtek WinFast PX6800 GT GeForce 6800GT 256Mb DDR3 TV-out DVI HDTV SLI-ready RETAIL PCI Express. Känner mig trygg hos nvidia och det verkar vara ett fint kort.

Men jag är ändå osäker, för jag tror inte jag kommer köpa nyare grejjor på väldigt långt tid, så vilket är bäst just nu och kommer hålla ett bra tag till? Eftersom PCI-E är mer för framtiden är jag inte så sugen på det. Kanske skulle köpa ett AGP-kort ändå? För jag vill inte köpa ett dyrt PCI-E kort nu för att sedan byta till ett bättre.

Fan va svårt de ska vara o välja...