Permalänk

Bisarrt bootproblem

Jag vet inte riktigt var jag ska lägga denna tråd, moderator får flytta den om detta är olämpligt.

Iallafall: Jag var igår och byggde ihop en ny dator åt en polare. Allt gick som det skulle, jag bootade från en Windows XP-skiva med SP2 förpåsmällt. Första steget av setupen gick fint (kopierade installationsfiler till disk osv).

Men sen, i andra steget av installationen, när den ju ska boota från hårddisk, skiter det sig. Allt som händer är att datorn gör ett löshänt knattrande på disken i en halv sekund, sen är den låst.

Kollat igenom bootsekvens i BIOS med mera flera gånger, allt ser rätt ut. Prövat även att rycka ut allt utom hårddisken i fråga, den vägrar ändå.

Datorn är som följande:

300W PSU
Abit VT7 socket-478 moderkort
2.8GHz Celeron-D
2 x 512MB DDR PC3200 400MHz
Ett radeon 9550
120GB Seagate UATA-disk.

Anslutet vid bootförsök: USB-mus och PS2 tangentbord

Jag vet att det kanske är svårt att se problemet med den givna informationen, men någon kanske ändå har spontana idéer?
Tack
//Grape

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem

Det kommer inte upp något meddelande?
Provat med en annan hårddisk?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Inget meddelande kommer upp, det blir total lockup
Ska pröva med en annan disk idag, men har svårt att tänka mig att det är det, disken fungerar i andra datorer

Såg även på ABIT's hemsida att VT7 inte är kompatibilitetstestat för Windows XP, bara för Windows 2000... men det brukar ju funka ändå

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem

Prova med en annan xp-skiva???

Permalänk

Problemet löst.
Moderkortet är helt enkelt inkompatibelt med att boota från några Seagate-diskar överhuvudtaget. Troligen bugg i BIOS eller liknande.

Men nu bootar vi från en Maxtor istället och det funkar fint.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grapetonix
Problemet löst.
Moderkortet är helt enkelt inkompatibelt med att boota från några Seagate-diskar överhuvudtaget. Troligen bugg i BIOS eller liknande.

Men nu bootar vi från en Maxtor istället och det funkar fint.

Dags att flasha in ett nytt BIOS mao...