Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Varför skulle inte Intel vilja göra PPC? PPC är ju väldigt stort på "embedded systems" och Intel har ju försökt komma ifrån x86 med flera modeller (men inte lyckats). Nu när "PPC"-avarter kommer ramla in i varenda "spelbox", och x86 börjar mattas som "embedded", så kommer det ju vara mycket intressant...
Men jag vidhåller min åsikt att det är stödchip (ex.v. trådlös USB m.m.) som Apple och Intel pratat om.

Men även intel är väldigt stora på embedded och det finns en rad andra stora spelare där som Atmel och Arm. Saken är den att det är väldigt svårt och dyrt att bygga upp en ny produktionslinje för en ny processorarkitektur, och varför skulle de göra det för att komma åt den lilla marknad som Mac OS X är och Linux på PPC? Plöja ned en massa pengar för att komma åt en marknad på några futtiga procent?

Intel har några av världens främsta processordesigners, varför skulle de börja tillverka en cpu utvecklad av IBM (som dessutom antagligen har en massa patent på delar av den)? De har åratal av erfarenhet av att utveckla x86, Itanium och liknande, men ingen kompetens om PPC.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
och denna övergång kan man klara av i en handvändning?
det tog ganska lång tid innan man kunde utnyttja kraften i de första 601-baserade powermacarna, just pga emulering av gammal 68k-kod.
och när man väl har 'sållat ut' alla gamla applikationer och kan till fullo utnyttja den nya arkitekturen är det inte säkert att intelschip känns så heta längre, ska man byta tillbaks då?

apple tjänar inget på att vela fram och tillbaks på det sättet.
dessutom kan inte jag se att ppc har några större prestanda problem nuförtiden. situationen var betydligt värre förr med g4an.

Jag har inte hävdat att det skulle ske i en handvändning, bara att det är mer troligt att Apple börjar med x86 än att Intel börjar tillverka ppc.

Jag har inte heller hävdat att ppc har några prestandaproblem, bara att man inte ska tro att det är någon fantastisk super cpu som är överlägsen x86 på alla sätt och vis (som vilsna apple-fanboys ibland hävdar), utan att x86 faktiskt slår den prestandamässigt på många punkter. Läs anandtech-artikeln om du inte redan gjort det.

Edit: Ha ha, jag såg inte ditt big endian/little endian skämt tidigare tva, och visst är det roligare att klara båda, men jag håller mig nog till NUXI...

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd Flyttad*

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Det konstiga för mig är att folk (mac-entusiaster) inte vill köpa mac längre om de har intelprocessorer. Begriper inte varför. OM nu intel-processorerna skulle vara bättre per krona. Varför kan man inte bara acceptera det och köpa en mac med intel-processor? Vad är problemet? Bättre är ju bättre. Spela roll vad det är för jäkla namn på processorn! Nån smo kan förklara det för mig?
Är det för att man inte vill erkänna att intel-processorna inte är så kassa som man i åratal har hävdat?
Känns lite barnsligt att hålla på som man gör tycker jag. Kasta skit på intel-processorerna och vägra erkänna att dom faktiskt är bra.

Nån som kan förklara?

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"

Permalänk

Kanske Intel har hittat ett sätt att sälja Itanium?

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cognitive D
Kanske Intel har hittat ett sätt att sälja Itanium?

Löjligt. Itanium suger stenhårt på vanliga applikationer. Den är inte gjord för den typen av prestanda. Den är dessutom svindyr att tillverka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Löjligt. Itanium suger stenhårt på vanliga applikationer. Den är inte gjord för den typen av prestanda. Den är dessutom svindyr att tillverka.

Hur vet du det?

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonardCohen
Det konstiga för mig är att folk (mac-entusiaster) inte vill köpa mac längre om de har intelprocessorer. Begriper inte varför. OM nu intel-processorerna skulle vara bättre per krona. Varför kan man inte bara acceptera det och köpa en mac med intel-processor? Vad är problemet? Bättre är ju bättre. Spela roll vad det är för jäkla namn på processorn!

Bra fråga. Mac-anhängare är inte alltid lätta att förstå sig på.

Troligtvis kommer de att använda Pentium M, eftersom Mac Mini blir den första med x86 CPU enligt ryktena. Pentium M är både (mycket) snabbare och kallare än processorn som sitter i nuvarande Mini.

Här kan man iaf se hur usel prestanda G5-processorerna har i server-applikationer. Skrämmande dåligt, så det är inte kostigt om Apple väljer Intels processorer framför G5 i servrar heller:
http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2436&p=6

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonardCohen
Det konstiga för mig är att folk (mac-entusiaster) inte vill köpa mac längre om de har intelprocessorer. Begriper inte varför. OM nu intel-processorerna skulle vara bättre per krona. Varför kan man inte bara acceptera det och köpa en mac med intel-processor? Vad är problemet? Bättre är ju bättre. Spela roll vad det är för jäkla namn på processorn! Nån smo kan förklara det för mig?
Är det för att man inte vill erkänna att intel-processorna inte är så kassa som man i åratal har hävdat?
Känns lite barnsligt att hålla på som man gör tycker jag. Kasta skit på intel-processorerna och vägra erkänna att dom faktiskt är bra.

Nån som kan förklara?

Jag är PowerPC användare. Sedan att det är en mac den sitter i får man på köpet
Försvinner OS X för PPC får jag väll köra MorphOS eller *BSD då...

Permalänk
Medlem

Apple är smarta, de har insett att deras datorer helt enkelt inte ger lika mycket prestanda per krona, så de byter hårdvara.
Gissing från min sida.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
Nog för att det kan råda broderlig hjärlig stämmning mellan AMD ock Intel folket, men Mac folket är speciella.
Dom hatar både AMD och Intel.
Att gå in i deras butik för att prata PC är som att svära i kyrkan.

Mac == Intel, det svider nog rejält sedan dom dissat PC och Intel sedan urminnes tider.

Jo, det handlar utan tvekan om ett nederlag av sällan skådat slag om ryktena stämmer.

Just det är en av anledningarna till att jag hoppas på att alltihop stämmer.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Jo, det handlar utan tvekan om ett nederlag av sällan skådat slag om ryktena stämmer.

Just det är en av anledningarna till att jag hoppas på att alltihop stämmer.

Ah, så att du kan vara skadeglad? Hur gammal är du?

Permalänk
Medlem

Det är ju som sagt fortfarande bara rykten, och vi får väl vänta till senare idag för att se vad som verkligen händer. Det kan vara ett rykte apple läckte bara för att få mer uppmärksamhet kring WWDC. Vi får se senare idag....

Angående skadeglädje, den är väl inte åldersbegränsad?

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rah
Ah, så att du kan vara skadeglad? Hur gammal är du?

Jag är 24 år gammal om det intresserar dig.

Skadeglädje är som sagt inte åldersbegränsad, om man nu kan kalla det för skadeglädje
när/om de byter till bättre processorer (Pentium M).

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Såhär strax innan wwdc kan jag nästan med säkerhet säga att det blir x86...
Apple har firrat licens på Transitive Technologies. Så man kan köra PPC kod på IA64 och x86.

Permalänk
Medlem

Detta är stora saker! Nu kanske epedemin av talfel som drabbat mac-talibanerna kan åtgärdas! Om man lyckas få dem att inte uttala ett w före Intel så är det kanske tom möjligt att få dem att säga PC istället för peze!
Spännande tider inom mactaliban-vården väntar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Såhär strax innan wwdc kan jag nästan med säkerhet säga att det blir x86...
Apple har firrat licens på Transitive Technologies. Så man kan köra PPC kod på IA64 och x86.

Det blir x86.

http://www.macrumorslive.com/web/

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Det blir x86.

http://www.macrumorslive.com/web/

Är väl medveten... du kan fökja våra diskussioner i mac.se på efnet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonardCohen
Hur vet du det?

Läs lite om Itanium och dess brister. Den är jättebra på vissa saker, men lämpar sig skitdåligt för en normalanvändare. Kan ge dig en jättedålig beskrivning.

En miljon killar med skottkärror är mycket bättre att transportera sand med än en volvo S80. Men dom är jävligt opraktiska att ha för hemmabruk, som när du ska till affären eller färdas fort på motorvägen.

Permalänk
Medlem

UPDATE: After Jobs' presentation, Apple Senior Vice President Phil Schiller addressed the issue of running Windows on Macs, saying there are no plans to sell or support Windows on an Intel-based Mac. "That doesn't preclude someone from running it on a Mac. They probably will," he said. "We won't do anything to preclude that." However, Schiller said the company does not plan to let people run Mac OS X on other computer makers' hardware. "We will not allow running Mac OS X on anything other than an Apple Mac."

Permalänk

kommer de klara av det?

antar att det blir genom ett eget chipset?
eller tänker jag fel?

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Jag är PowerPC användare. Sedan att det är en mac den sitter i får man på köpet
Försvinner OS X för PPC får jag väll köra MorphOS eller *BSD då...

Själv är jag datoranvändare, och jag tror att de flesta Mac-användare också är det. Visst kommer det vara surt i början att inte tillhöra en liten hip grupp användare av en annorlunda cpu, men till slut tror jag Mac-användarna kommer att svälja förtreten och försöka hitta något annat att separera sig från alla dessa ovärdiga "PC"-användare....

När det gäller skadeglädje, kan jag känna viss för en del Mac-användare som ibland kan vara lite väl sturska (vilket de inte är ensamma om, detsamma gäller tyvärr även många Linux-användare), däremot tycker jag synd om utvecklarna som nu ska supporta två helt olika processorarkitekturer.

Men nu vill jag se bilder på snutte med sin flagga....

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk

för att citera ngn på /.

"No time for that now! I have to work up my new explanation of why CISC is better than RISC, MMX is better than AltiVec and only an idiot would ever think otherwise!"

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle

När det gäller skadeglädje, kan jag känna viss för en del Mac-användare som ibland kan vara lite väl sturska (vilket de inte är ensamma om, detsamma gäller tyvärr även många Linux-användare), däremot tycker jag synd om utvecklarna som nu ska supporta två helt olika processorarkitekturer.

Men nu vill jag se bilder på snutte med sin flagga....

PC-använare är ju precis lika sturska o trångsynta. bara att de inte vill medge det

angående utvecklarna så verkar det ju inte vara ett allt för stort problem då de skriver så här:

" Mathematica portades förra veckan. Det tog två timmar att göra porten."

"Carbon-program tar några veckor att flytta över."

verkar ju inte vara ett ALLT för stort problem. problemet ligger ju snarare i de som redan har programlicenser o vill uppgradera sin datorpark nästa år, men inte vill köpa en massa ny mjukvara för dyrbara pengar. kan lösas genom att de kanske får lösa in en PPC licens mot en x86 licens

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
PC-använare är ju precis lika sturska o trångsynta. bara att de inte vill medge det

angående utvecklarna så verkar det ju inte vara ett allt för stort problem då de skriver så här:

" Mathematica portades förra veckan. Det tog två timmar att göra porten."

"Carbon-program tar några veckor att flytta över."

verkar ju inte vara ett ALLT för stort problem. problemet ligger ju snarare i de som redan har programlicenser o vill uppgradera sin datorpark nästa år, men inte vill köpa en massa ny mjukvara för dyrbara pengar. kan lösas genom att de kanske får lösa in en PPC licens mot en x86 licens

Nej, visst, som jag påpekade tidigare i tråden kommer det antagligen inte vara så svårt att porta de flesta applikationer, även om det inte blir så kul för de applikationer som gör antaganden om byteorder. Men som jag skrev ovan måste utvecklarna nu supporta två helt olika processorarkitekturer, vilket suger för dem, eftersom det alltid är jobbigare att fixa saker som testning och dylikt ju fler versioner av programvaran man måste stödja.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem

Känns ju lite tråkigt tycker jag. Sitter själv på en G4 inte för den är dundersnabb men stenöjd med den. Hade tänkt mig dubbla G5:or eller nya opteron prollar nu fins det väll knappast större anledning till en Mac då jag lika gärna kan uppgradera min opteronburk. Inte kört intel baserat på ett bra tag och kommer inte pröjsa skortan för en Mac med en sölig Intel CPU. Snart kommer det bara finnas PC med Mac design... tröt man blir tycker jag.
G5:an mår kanske itne vara snabbaste prollen på marknaden men den har mer gemensamt med AMD:s K8 baserade processorer med HT bus intergrerad minneskontroller, 64bit stöd mm mm borde gå att få lite bättre årdning på den om dom velat.

Sedan det att dom byter architektur kompliserar ju till saker en fördel som gält PC:n länge tack vara x86.
Hade apple velat hade dom nog kunnat få fart i en PPC prolle med om dom lagt lite möda på det.

Ser ju igen vits med att köpa en G5:a nu då om dom ska gå över till x86 suger ju lite licksom. Utdöende ras typ.

Det enda som talar för macen är ju kvaliten och komptabilteten som fins men nackdelen är ju alltid priset

Permalänk
Medlem

Bjuder på en desktop (Macare kan sätta PDF som skrivbordsbild, ni andra får väl konvertera till valfri storlek, det är vektorgrafik så det ska inte bli tal om någon kvalitetsförlust )

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload7/Intal-640.pdf

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Nej, visst, som jag påpekade tidigare i tråden kommer det antagligen inte vara så svårt att porta de flesta applikationer, även om det inte blir så kul för de applikationer som gör antaganden om byteorder. Men som jag skrev ovan måste utvecklarna nu supporta två helt olika processorarkitekturer, vilket suger för dem, eftersom det alltid är jobbigare att fixa saker som testning och dylikt ju fler versioner av programvaran man måste stödja.

lite hjälper ju detta:

"Rosetta översätter PPC-kod till x86-kod i realtid. Antagligen licensierad teknik från Transitive.

Lättvikts-emulator, inte alls som Classic."

EDIT: kollar på quicktime-streamen nu, de lanserar en ny version av xcode (vanligt programeringsspråk till osx), där när man programerat programmet o ska spara så kan man välja att den sparar binärer för både PPC och intel, det vill säga, man får ett program som är kompatibelt både med OSX på powerpc och på intel-mac

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

det som de skriver på IDG är ju lite vågat att skriva då man samtidigt vet att intel har mycket nya saker påväg ut, väntas t.ex. bli först med 0.0065 processorer på privatmarknaden + att det är ju allmänt känt att intel brukar ha massa saker i rockärmen så att säga.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

mycket bra artikel om varför amd inte fick vara med o leka

http://www.cooltechzone.com/index.php?option=content&task=vie...

OSX kommer nog inte till vanliga PC. eller det kommer inte funka orginal, det har apple sagt. därmot har det väll antyts att windows kanske kommer funka på intel-mac, men vem fan vill köra det

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive