Permalänk
Medlem

Projekt: Skolhemsida

Hade ett projekt i skolan (bakgrunden kan ni läsa på hemsidan)

Projektet är nu över, (tog slut i lördags) men det skulle vara kul att se vad ni på SweC tycker om hemsidan.
Själva sidan är ett Pop-up fönster (någon som jag inte ville ha) men alla andra envisades med att ha det så det blev så!

Själva layouten och designen är inte min avdelningen utan jag fixade mest med det tekniska tex. Musikspelaren upp i det vänstra hörnet, alla bilder som finns på sidan är fixade av mig, många av artiklarna har jag fixat in på sidan.

i alla fall, låter sidan förklara för sig själv

OBS! ni behöver inte kolla på Webb-tv för det sugen verkligen bandbredden av oss, vi har varit tvugna att öka den 3 gånger redan!
Sidan är anpassad för upplösningen 1024x768!

http://www.sturefestivalen.se/

MVH/Adam

Permalänk

popupfönster = inte bra
introsida = inte bra
meny i flash = inte bra
frames = inte bra
Ingen scroll list på bilderna till höger = inte bra
generellt för att vara ett skolprojekt = rätt ok.. framför allt designmässigt

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ens se hela film-rutan när jag kollar på Webb-TV, framen är för liten. Det tycker jag ni bör åtgärda.

Hela sidan till vänster (Nyheter) syns inte heller. Dessutom tyckte jag den såg väldigt rörig ut då själva huvudrubriken "nyheter" var likadana som underrubrikerna.

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare

Stängde ner direkt när det kom upp ett popup fönster

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Stängde ner direkt när det kom upp ett popup fönster

Då var vi två.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC
Då var vi två.

då var vi tre

Permalänk

feting-fet upplösning, eller?
sitter hos föräldrarna på deras gammla dator, pop-upen borde vara betydligt mindre, bilden på förstasidan med...

Visa signatur

You're my size I need to try you on

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Stängde ner direkt när det kom upp ett popup fönster

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC

Då var vi två.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rainy

då var vi tre

och vad tillför ni?
om ni hade läst vad jag har skrivit så hade ni kunnat att det var ett popup fönster!

björn.....: Varför klagar du på flash menyn? och vad är det för fel på flash?

back: vilken upplösning kör du med? 800x600?

BenWillis: Sidan är anpassad för 1024x768

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rainy
då var vi tre

Då var vi 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av six_dice
och vad tillför ni?
björn.....: Varför klagar du på flash menyn? och vad är det för fel på flash?

De tillför en åsikt som väldigt många har, att pop-upper är frånstötande.

Pop-uppen blockades för mig, men jag klickade mig vidare istället som man kunde göra, och jag tyckte den resulterande sidan verkade funka fint förut saker som nämnts ovan. Varför inte använda denna sida, som i grunden funkar fint, istället för pop-up som irriterar folk? Du bör dessutom ta bort den onödiga splash-sidan och låta folk komma direkt dit.

Flash-menyer är dåliga eftersom folk som inte har plug-in för detta, inte kommer ha något sätt att navigera sidan. Flash är bra just för flashigheter, men om sidan inte fungerar utan det, stänger man ute många.

Jag tyckte det såg ganska bra ut, men håller med om det mesta som påpekas ovan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av six_dice
och vad tillför ni?
om ni hade läst vad jag har skrivit så hade ni kunnat att det var ett popup fönster!

björn.....: Varför klagar du på flash menyn? och vad är det för fel på flash?

back: vilken upplösning kör du med? 800x600?

BenWillis: Sidan är anpassad för 1024x768

jag kör 1024*768 men inte fan kan jag se de 20-30 pixlarna längs ned utan besvär då själva namnlisten till fönstret inte går att dra utanför bild

[edit] nu gick det visst

[edit 2] det jick vissa att få den i samma fönster genom att klicka på länken till höger (tidning.sturefestivalen)

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Re: Projekt: Skolhemsida

Malesca: jo jag förstår att dom tycker popup fönstet är irriterande, men att fyra personer (nästan på rad) säger "Stängde ner så fort det kom ett popup fönster" "Då var vi två" tycker inte jag är så givande, speciellt när jag har skrivit att sidan är ett popup fönster

Citat:

Ursprungligen inskrivet av six_dice
Själva sidan är ett Pop-up fönster (någon som jag inte ville ha) men alla andra envisades med att ha det så det blev så!

Som ni kanske kan se och förstår (om ni har läst det jag har skrivit överst) så är jag inte ensam om hemsidan, jag var rejält emot en popup sida, men resten av klassen ville ha det, inte mkt mer jag kunnde göra,
flash menyn var en lösning vi valde eftersom vi ville ha musik på sidan som skulle stängas av när man tryckte in på en annan sidan tex. Webbtv.
Detta var den snabbaste och smidigaste lösningen vi hade, vi har jobbat med flash och action script i ett halv år nu, och webdesign har vi inte hållt på lika mycket med!

Permalänk
Medlem

Varför i hela friden kan ni inte ha en musikspelare i Flash, men menyn i vanlig HTML? Det vore ju tusenfalt smartare. Musikspelaren är ju just en såndär flashig, onödig detalj som man kan reservera för Flash-användare, medan menyn borde vara mer tillgänglig än så.

Man kan ju också ha dels Flash-meny och dels en HTML-meny.

Permalänk
Medlem

ja tycker den va väldigt stilren å lättnavigerad...

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamMaan
Då var vi 4

Då var vi 5!

Permalänk
Medlem

Tycker att den var helt OK.

Sen tycker jag att det är lite löjligt att vissa klagar på att frames etc. används, vad spelar det för någon roll sålänge sidan faktiskt fungerar? Sparar ju till och med lite på servern som inte behöver ladda om hela sidan hela tiden...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

+
Färgerna
Musiken startar inte automatiskt
Lättläst

-
Alla röda streck
Suddig flashmeny
Särskrivning i logotypen

Prova med en solid röd bakgrund istället för streck över och under. Det skulle ge en mer fyllig känsla och passa med det röda i logotypen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnteNasholm
Då var vi 5!

Då var vi 6! ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur de här människorna i så fall är funtade som "kräver" att det är en pop-up, det har jag ingen aning om. Men en pop-up för en hel sida är värdelöst. Det har jag lärt mig den hårda vägen.

Rubrikbilderna är så sunkigt komprimerade att jag blir rädd.

Menyn till vänster: Man kan inte klicka på titlarna, utan bara på "läs mer". Inte bra, särskilt inte när menyn är uppdelad med horisontella streck.

Återigen: Jag förstår inte nyttan med att ha den i ett pop-up. Ni begränsar bara erat utrymme, så att om ni vill ha mer information publicerad, då måste ni ha en scroll-bar... och då kommer ni säkert använda en iframe, vilket inte är så trevligt som många tror.

Permalänk
Medlem

jag tyckte sidan var bra särskilt rubrikbilden. Man kunnde ju köra utan popup fönster.

Visa signatur

JAVA äter C++

Permalänk
Medlem

Jag tycker det var en snygg sida. Dock gillar jag inte att huvudmenyn är i flash, blir jobbigare att navigera då man inte kan använda tangentbordet.

Lite många röda linjer i menyn vänster dock.

Låten The Taphie Petrius Band - Crispo Calypso, går det att få tag i den? Den var riktigt skön.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Popupen kunde ni tagit bort, kör just 1024 så det känns så onödigt.
Loggan var lite för långt till höger och framesen kunde ni ersatt med javascript.
Väldigt snygg design, men jag gillar inte att menyn är flash.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Riktigt korkat att anpassa en sida efter en viss upplösning. Gör så att den ser likadan ut i alla upplösningar (800x660 och uppåt iaf) istället.

Visa signatur

All glory to the Hypno-toad.

Permalänk
Medlem

Firefox blockerade pop-upen och jag orkade verkligen inte trycka där uppe för att visa pop-uppen.... snälla fixa det på något annat sätt än med pop-up.... som många här redan har sagt så orkar man inte ens kolla på sidan.... blaeh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Popupen kunde ni tagit bort, kör just 1024 så det känns så onödigt.
Loggan var lite för långt till höger och framesen kunde ni ersatt med javascript.
Väldigt snygg design, men jag gillar inte att menyn är flash.

Håller med om att popupen borde tas bort och de som röstade för den i klassen borde brinna länge i skärselden! Men att ta bort ramarna ("framesen") och ersätta dem med javascript måste jag säga är en riktigt kass idé, då får man nämligen samma negativa effekt som att ha menyn i flash. Vissa användare kan inte "gå" till en annan sida på hemsidan eftersom att deras webbläsare inte stödjer javascript (rätt få) eller de har stängt av javascript.

Jag anser dock att man borde ta bort ramarna ("framesen") och ersätta dem med <div> och ett serverside script-språk som inkluderar sidorna.

Och som sagt, rätt dumt att anspassa en sida efter en viss upplösning, tänk om någon tar fram sin handdator och surfar lite, på t.ex. er sida, vad händer då? Jo personen kan inte se sidan eftersom man måste ha upplösningen 1024*768 och uppåt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I menyn, ta bort ett av dom röda streckena, men behåll utrymmet. På följande sätt då:

__________________________________
05-06-04
__________________________________ < ---- Ta bort denna linje.
Bli barn på nytt
__________________________________
[läs mer]

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NemroD
Firefox blockerade pop-upen och jag orkade verkligen inte trycka där uppe för att visa pop-uppen.... snälla fixa det på något annat sätt än med pop-up.... som många här redan har sagt så orkar man inte ens kolla på sidan.... blaeh

Det är fixat på ett annat sätt också om du orkat läsa texten på förstasidan så hade du hittat en länk som leder till huvudsidan. Men jag antar att du är för lat för att ens läsa. Men att skriva ett inlägg på några rader orkar du med.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Skrämmande att se att du inte kan ta kritik.
Snygg sida för övrigt.

Visa signatur

Rasmus Lindell
Webmaster

Permalänk
Avstängd

Rullen : Du är den sista som ska säga det där, kommer du inte ihåg när du ville ha kritik på din sida och du blev jävligt sur och hoppade på andra och klagade på deras sidor när det handlade om din sida. SÅ det ska INTE komma från DIG!

Vem kommer inte ihåg det ?

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ashim
Rullen : Du är den sista som ska säga det där, kommer du inte ihåg när du ville ha kritik på din sida och du blev jävligt sur och hoppade på andra och klagade på deras sidor när det handlade om. SÅ det ska INTE komma från DIG!

Vem kommer inte ihåg det ?

Att ni kommer ihåg sånt skrämmer mig

Visa signatur

Rasmus Lindell
Webmaster