Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Lär ju vara mycke svårare att hitta på Torrent.

Inte särskilt, ip-nummret är lika öppet där som på DC...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ja, det är inte särskilt lätt...
Lagen är väldigt luddig och otydlig, och oerhört korkad...

Nej, ingen har ens blivit åtalad...

Var det inte någon som "råkade" dela ut den där fjortisfilmen och fick dryga böter?

Man kan enkelt döpa om filerna och skippa filändelsen för att minimera chansen att råka bli tagen. Knappast troligt att man blir det annars också.. men men.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Var det inte någon som "råkade" dela ut den där fjortisfilmen och fick dryga böter?

Man kan enkelt döpa om filerna och skippa filändelsen för att minimera chansen att råka bli tagen. Knappast troligt att man blir det annars också.. men men.

Om du bläddrar upp lite i tråden ser du att det är min ingifta morbrors brorsons bästa polare som "råkat" dela ut Hipp Hipp Hora, och att fallet utreds just nu.

Permalänk
Medlem

tror att de kan leta ända upp i tarmen om de måste...

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Var det inte någon som "råkade" dela ut den där fjortisfilmen och fick dryga böter?

Inte vad jag har hört...

Permalänk

Ja det var väl DC - eftersom deras omstridda program var kodat för att hitta fildelare där... Men, nu vettifanken va de sysslar mé?

Permalänk
Medlem

DC men inte DC++? <förvirrad>

Permalänk
Medlem

DC/DC++ är bara klienter, fortfarande samma nätverk

eftersom deras omstridda program var kodat för att hitta fildelare där

Jag kanske missförstår denna meningen men är inte hela poängen med DC att hitta andra fildelare? varför då koda ett nytt

Permalänk
Medlem

Med andra ord så utsätts Dc++ användare lika mycket för Apbs sökningar som Dc användare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roma
Med andra ord så utsätts Dc++ användare lika mycket för Apbs sökningar som Dc användare?

JA

Permalänk
Medlem

tror inte en sekund på något uber program som sniffar fildelare , det är så enkelt att det är betalda
medarbetare på apb som tar sig in på hubbar, tankar och tar skärmdumpar mycket enkelt.

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av junkyard
tror inte en sekund på något uber program som sniffar fildelare , det är så enkelt att det är betalda
medarbetare på apb som tar sig in på hubbar, tankar och tar skärmdumpar mycket enkelt.

varför inte??

Permalänk
Medlem

För att paketsniffing inte är rättsligt hållbart i en rättegång såvida den inte är utförd av myndighet som i sin tur fått det beviljat av tingsrätten?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Glömsk

APBs omtalade program är förmodligen bara en spider, precis som Googles, men söker DC-nätverk och torrentsiter istället. Detta har inget med "paketsniffning" att göra.

Ta BitTorrent exempelvis. Det är _designat_ för att detta ska vara enkelt att få reda på andra peers IP:n. Det här är 20 rader PHP: http://psionicist.online.fr/torrentspy.php Att skriva ett program som börjar på en välkänd publik torrentsida, klipper ur alla torrentlänkar och ber trackern att ge IP:n går nog att göra på max 25 rader Python.

Att skriva ett program som ansluter till ett DC-nätverk, laddar ner alla fillistor och fortsätter kräver lite mer jobb eftersom andra måste kunna ladda ner från än. Här kan man modifiera en redan fungerande klient men gör man det tvivlar jag på pga. licenserna.

_Problemet_ är ju givetvis vad man sen kan göra med informationen när man väl har en hög med IP:n och filnamn. Förmodligen ingenting.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

kan man inte döpa om filnamnen så ingen vet vad det är?

Visa signatur

Ave!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frawg
kan man inte döpa om filnamnen så ingen vet vad det är?

Jo. men då försvinner lite av meningen med att dela ut filen.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

som sagt vad ska man med ett ipnr och en fillista till ? fortfarande är det lagligt att göra säkerhetskopier på sina filmer och jag får ha precis hur mycket som helst på min dator om jag vill så det är därför dom måste in fysiskt göra en nedladdning från någon och ta en skärmdump endast då kan det annvändas som bevis, ett ipnr och en fil lista kan du inte göra ett dugg med sett ifrån apb. Sen att sprida ut att man har ett uberprogram som avslöjar fildelare .... BS. Det enda som det gör är att få folk tro att det existerar och det är hela syftet med det.

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk
Medlem

Påföljden för dessa fildelare så blir antagligen prejudicerande. Om det ej utdöms fängelsestraff för dessa brott så kan i fortsättningen ingen åklagare i Sverige bevilja husrannsakan vid misstanke om spridande av upphovsrättsskyddat material.Så vad händer då? Inget antagligen. Jag personligen har svårt att tro att man kan slänga in en joltdrickande,finnig sak i buren för att ha delat med sig av en film.

Permalänk
Medlem

2 enkla saker...

1:a
APB är en liten fjantorginistation som tror att dom kan stoppa piratkopierningen.

2:a

Och om du är rädd för att få besök av polisen så kan du använda dig av PGP (pretty good privacy)...
Och när polisen nån vacker dag kommer så heter det "jag ha glömt lösenordet"

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lomkolen
2 enkla saker...

1:a
APB är en liten fjantorginistation som tror att dom kan stoppa piratkopierningen.

2:a

Och om du är rädd för att få besök av polisen så kan du använda dig av PGP (pretty good privacy)...
Och när polisen nån vacker dag kommer så heter det "jag ha glömt lösenordet"

2: Men då säger poliserna . "Lås upp datorn och få popcorn"

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

när går gränsen för "tyngre brott"? Om du bara tankar och skickar en film via piratebay kan de väll inte få en husrannsakan beviljad. För att få en husrannsakan måste du misstänkas för grova brott. Då måste de sammla historik om den personen hur många filmer han har skickat via piratebay. Vilket verkar inte vara helt lätt.

Visa signatur

aquaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frawg
kan man inte döpa om filnamnen så ingen vet vad det är?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lajnold

Jo. men då försvinner lite av meningen med att dela ut filen.

HAHAHHAH! Älskar när folk dödar andras "smarta idéer"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lomkolen
2 enkla saker...

2:a

Och om du är rädd för att få besök av polisen så kan du använda dig av PGP (pretty good privacy)...
Och när polisen nån vacker dag kommer så heter det "jag ha glömt lösenordet"

Dum fråga, men polisen kan väl ta din hårddisk ? eller ? är knappast insatt i detta, MEN, om jag förstod det du sa rätt menar du att man inte skulle komma ihåg lösenordet till os:et, eller ?
ELLER så var du bara lite humoristisk ^^

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Men hur kan dom "ta fast" någon via bittorrent egentligen? Man delar ju bara ut filfragment där, inte hela filmer/spel/program, eller har jag helt fel där?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m4ck3
Man måste ju pröjsa för tillstånd när man ska visa t.ex en film för många pers. Men om man endast visar en dela av filmen (kan i teorin vara 99% av filmen) så är det lagligt. Gäller samma sak vid delning på nätet? ^^

EDIT: http://piratbyran.org/index.php?view=forum&a=thread&id=29900

Upphovsrätten, den som APB åberopar, gäller även delar av verk. Det enda man kan göra fritt är att citera, och då pratar vi om bråkdelar av verk - absolut inga 99%. Se bara på de bråk om plagiat som dyker upp i musikbranchen bara någon tycker sig känna igen några takter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av junkyardjunkyard
som sagt vad ska man med ett ipnr och en fillista till ? fortfarande är det lagligt att göra säkerhetskopier på sina filmer och jag får ha precis hur mycket som helst på min dator om jag vill så det är därför dom måste in fysiskt göra en nedladdning från någon och ta en skärmdump endast då kan det annvändas som bevis, ett ipnr och en fil lista kan du inte göra ett dugg med sett ifrån apb. Sen att sprida ut att man har ett uberprogram som avslöjar fildelare .... BS. Det enda som det gör är att få folk tro att det existerar och det är hela syftet med det.

Brottet är att göra den tillgänglig för nedladdning vilket den är om den finns med på fillistan.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NineFour
HAHAHHAH! Älskar när folk dödar andras "smarta idéer"

Dum fråga, men polisen kan väl ta din hårddisk ? eller ? är knappast insatt i detta, MEN, om jag förstod det du sa rätt menar du att man inte skulle komma ihåg lösenordet till os:et, eller ?
ELLER så var du bara lite humoristisk ^^

jag gissar på att programmet krypterar hårddisken och att du då behöver ett lösenord för att kunna komma åt något på den.

föresten så skulle man visst kunna döpa om alla filer till till synes slumpade namn, så länge det finns en lista någonstans där det står vad det egentligen är då kan man väll bara säga "ja trodde jag laddade hem en trailer från <nytt spel>.." och hävda att man inte alls visste om vad det egentligen var och inte kännde till denna lista..

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

I och med den nya lagen så kommer Polisen inte att lägga ner resurser på att JAGA fildelare eller de som tankar hem. Däremot granska fallen där det finns en allmäning. Med andra ord kommer APB förmodligen vara den största aktören när det gäller anmälningar som Polisen sen får behandla.

Och även om det blir en anmälning från APB om att en person har laddat hem EN film så tror jag bara det kommer att hamna i en av Polisens högar där det bara ligger och samla damm. Polisen är så överbelastad att anmälningar om misshandel knappt dras upp.

Samtidigt kan jag se det mycket svårt att sätta dit en person för att TANKA en fil. Gå och göra en anmälning;
- Den här killen med denna IP:n tankade en film
- Mjaha, och vem tankade han den av?

Hur ofta delar du ut något för att anmäla andra? Du begår då samma brott. Och hur övervakar du vad någon annan person tankar av en annan?

Den nya lagen är till för skrämsel och inget annat. Personer som är duktigt involerade i sånt här kommer inte lägga av. Däremot vuxna som tankar en låt då och då blir skitskrämda och köper hellre skivan. Sedan är det också en press på föräldrarna att säga till sina barn att inte begå brott. Men i praktiken är lagen inget att oroa sig för.

Pontén kan ju revolutionerna med sin lilla byrå och tro han ska stoppa den digitala svarta marknaden medan han får dörren insparkad och ännu ett SMS.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triffid
jag gissar på att programmet krypterar hårddisken och att du då behöver ett lösenord för att kunna komma åt något på den.

föresten så skulle man visst kunna döpa om alla filer till till synes slumpade namn, så länge det finns en lista någonstans där det står vad det egentligen är då kan man väll bara säga "ja trodde jag laddade hem en trailer från <nytt spel>.." och hävda att man inte alls visste om vad det egentligen var och inte kännde till denna lista..

nä det funkar inte,

man kan fortfarande söka på filens TTH och då kvittar det vad själva filen är döpt till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
I och med den nya lagen så kommer Polisen inte att lägga ner resurser på att JAGA fildelare eller de som tankar hem. Däremot granska fallen där det finns en allmäning. Med andra ord kommer APB förmodligen vara den största aktören när det gäller anmälningar som Polisen sen får behandla.

Och även om det blir en anmälning från APB om att en person har laddat hem EN film så tror jag bara det kommer att hamna i en av Polisens högar där det bara ligger och samla damm. Polisen är så överbelastad att anmälningar om misshandel knappt dras upp.

Samtidigt kan jag se det mycket svårt att sätta dit en person för att TANKA en fil. Gå och göra en anmälning;
- Den här killen med denna IP:n tankade en film
- Mjaha, och vem tankade han den av?

Hur ofta delar du ut något för att anmäla andra? Du begår då samma brott. Och hur övervakar du vad någon annan person tankar av en annan?

Den nya lagen är till för skrämsel och inget annat. Personer som är duktigt involerade i sånt här kommer inte lägga av. Däremot vuxna som tankar en låt då och då blir skitskrämda och köper hellre skivan. Sedan är det också en press på föräldrarna att säga till sina barn att inte begå brott. Men i praktiken är lagen inget att oroa sig för.

Pontén kan ju revolutionerna med sin lilla byrå och tro han ska stoppa den digitala svarta marknaden medan han får dörren insparkad och ännu ett SMS.

Det ligger nog väldigt mycket i vad du säger.
Bra skrivet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m4ck3
Man måste ju pröjsa för tillstånd när man ska visa t.ex en film för många pers.

Har man namnet på alla personerna så behöver man inte betala.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
Samtidigt kan jag se det mycket svårt att sätta dit en person för att TANKA en fil. Gå och göra en anmälning;
- Den här killen med denna IP:n tankade en film
- Mjaha, och vem tankade han den av?

Hur ofta delar du ut något för att anmäla andra? Du begår då samma brott. Och hur övervakar du vad någon annan person tankar av en annan?

APB kan gå in på DC hubbar och dela ut massa film och musik, eftersom dom har tillåtelse av upphovsrättsinnehavarna så är det inget brott...

Och sedan är det bara att logga alla som tankar...

Lagen ger utrymme för den tolkningen...

Permalänk
Medlem

Dem letar i din kompost.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus