Minirecension av Speedlink Ultra flat metal keyboard

Permalänk
Avstängd

Minirecension av Speedlink Ultra flat metal keyboard

Minirecension av Speedlink Ultra flat metal keyboard

Har letat ett bra tag efter ett nytt tangentbord. Min bror har ett logitech ultraX flat som jag tyckte hade en väldigt skön känsla, på grund av dess låga knappar. Just på grund av detta fastnade jag för detta tangentbord.

Fick hem det igår och det var en mycket trevlig syn jag möttes av när jag öppnade lådan.

Tangentbordet har en övre ram i aluminium, knappar av plast samt blå LEDs för indikering av num-, scroll- och caps-lock (väldigt snygga faktiskt). Känslan var ganska lik den man får av logitechs tangentbord, även om logitechs var något skönare. Knapparna är dock en gnutta segare än logitechs.

Som ni ser nedan så blev skrivbordet genast mycket snyggare så snart jag fått upp det.

Före:

Efter:

Drog igång Stepmania (favoritspelet #1), och det var en klar förbättring gentemot mitt 5 år gamla standardtangentbord, så det var ju trevligt.

Testkandidat nummer 2 blev CS. Jag tyckte inte det funkade lika bra här. Ibland stannar man upp p.g.a. att tangenten som måste tryckas ner till botten är ganska seg. Något annat jag störde mig på här var bl.a. ctrl-tangenten som måste tryckas ner med spetsen av lillfingret i stället för den invanda punkten i mitten av fingret.

Något annat jag inte gillade med tangentbordet var layouten. Krokodilkäft ( < > ) låg bredvid vänster alt, höger shift-tangent var väldigt mycket mindre än normalt och enter-tangenten var bara en rad, samt ins-page down-tangenterna satts på rad över piltangenterna. För att vara ~1 centimeter kortare på bredden tyckte jag en väldans massa utrymme mellan tangenterna försvunnit, så det är något man får träna på ifall man vill lära sig skriva snabbt på det här tangentbordet.

Snabbknapparna funkade väl okej, men de är ganska små och sitter rätt avlägset, så man sparar inte direkt någon tid på att navigera i webbläsare med dem. Musikknapparna verkade inte vilja funka ifall man hade musikprogrammet (i mitt fall foobar, har inte försökt med winamp) nedtabbat. Inte heller ville play/pauseknappen fungera som den skulle.

Sammanfattning

När det INTE gäller att spela stepmania så är mitt gamla tangentbord bättre på de flesta punkter. Dock är logitech ultraX flat bättre här (likadant med skrivkänslan och layouten), så jag skulle faktiskt inte rekommendera tangentbordet om ni inte bara vill titta på det.
459:- är lite överpris för det, även om det är väldigt snyggt tycker jag bättre om mitt gamla.

Nu ska jag käka nougat och vara glad. Hoppas ni fick ut något av den här recensionen.

Visa signatur

c-(`_´Q) - <(^-^)>

-05a och astuff. Lovar.

Permalänk
Testpilot

Oj, när man köper det där tangentbordet så försvinner alla gamla muggar man har ståendes, det blir nog till att köpa ett sånt

Det ser bra ut, står det stilla bra? så det inte glider runt.

Edit: missade att du redan skrivit priset

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

459:- + frakt.

Visa signatur

c-(`_´Q) - <(^-^)>

-05a och astuff. Lovar.

Permalänk
Medlem

tusen tack

Du har just gjort mitt val enklare, får bli ett Logitech UltraX Flat istället

Permalänk
Medlem

Jag ser att du har städat inför tredje fotot, tom tömt ur all pant ur papperskorgen. GJ!