Permalänk
Medlem

batteriladdare Creative Zen Mini

HEJ!
Jag funderar på att köpa en creative zen mini. Men tyvärr drivs den inte av "vanliga" batterier. utan av ett litiumjonbatteri. Om jag har förstått rätt så laddar man batterierna via usb porten.
(med en sådan här kontakt)

min fråga är kan jag bygga en laddare till den. hade tänk mig att den skall laddas via vanliga batterier.
Nu kommer frågan! vilka piggar e power och vilka är data?
ch eftersom jag inte kommer koppla data kablarna i usb kontakten någon stans undrar jag fall jag kommer kunna lyssna på musik samtidigt som den laddar?

Blev lite rörigt

Permalänk

Du menar alltså, att du ska ha en form av batteripack, som du kopplar mp3spelaren till för att ladda den? Ganska dålig lösning, du lär inte få det bra. Kör genom usb-porten som det är tänkt.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

Men om man ska åka långt och inte har tillgång till en dator blir ju mp3 spelaren helt oanvändbar.

Permalänk

Om du ska åka långt i bil så finns det cigguttag->usb omvandlare, annars finns det motsvarande för 230V också, fast dock med lite mer klumpiga saker.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

snyft eftersom jag inte har körkort så åker jag rätt mycket bussresor...
och jag tror inte busschaufören skulle tycka om att dela med sig av elen i bussen.
men hur svårt kan det egentligen vara?? e inte usb strömmen redan i DC så att det bara är att gå in med ett lämpligt batteri och motstånd??

Permalänk

Jo, det är den. Men du får nog ha ett ganska saftigt batteri om du ska ladda upp mp3spelaren några gånger. Mene..... nja... inget jag skulle ge mig på

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

har läst om nån som gjort nåt liknande till ipod!
nån som vet något om det??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimmelmann
Jo, det är den. Men du får nog ha ett ganska saftigt batteri om du ska ladda upp mp3spelaren några gånger. Mene..... nja... inget jag skulle ge mig på

Nu ska vi väl inte överdriva..

men det vore väl smartare å köpa ett till batteri eller till exempel ta flera vanliga batterier och koppla ihop..
eller varför inte ta något gammalt mobil telefon batteri och mixtra så den passar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vill man göra det lätt för sig så tar man en gammal usbkabel, tar de 2 kablarna för "powern" och kopplar dem till en

Så tror jag nog att ditt problem skall vara löst ;). Men fråga mig inte vilka 2 kablar som hör till "powern". För det var väldigt längesedan jag pillade med USB-kablar

Visa signatur

"Vi kämpar, det är på allvar."

Permalänk

Det är relativt lätt, jag skall förklara för dig om du är osäker. Det första du bör göra är att skaffa en multimeter(en dosa som man kan mäta spänningen med) sen så tar tu typ två nålar eller liknande. Sen kopplar du in USB-sladden i datorn, sen slår du på multimetern och kollar vilka stift som är pluspol och minuspol. När du gjort det kollar du spänningen. Nu är det spänningen vid obelastat läge, om du har möjlighet till att mäta när den är inkopplad är det att föredra. Var inte rädd för att kortsluta usb-porten, när du gör det stängs den genast av och ett felmeddelande kommer upp i windows (har själv testat ) sen är det bara att aktivera igen. när du mätt spänningen skaffar du antingen 1,5V alkaliska batterier och då lämpligen 4,5 v (usb brukar vara 5 v) om du istället har laddningsbara tar du 4,8 V som ligger närmre. Sen seriekopplar du batterierna, skaffar lämplig usbkontakt, löder dit sen kollar du så att det är rätt spänning på usbkabeln 3 ggr, och gör likadant med din hemmabyggda laddare. När du är 110% säker på att du gjort rätt håller du andan och kopplar in. Och det skall funka, det kan dock hända att spelaren inte börjar ladda, testa då med största försiktighet en lägre eller högre spänning.

För de som säger att det inte går, så håller jag faktiskt i skrivande stund på att bygga en liknande lösning till min handdator. En annan lösning är att skaffa ett MC-batteri och en cigarettändarkontakt på t.ex. biltema, och den billaddare som omnämndes tidigare. Det finns också diverse mer avancerade lösningar med egna mönsterkort och så. Men det är lite onödigt om man kan fixa det på enklare väg.

Visa signatur

100% recycled electrons
http://www.greenliquid.tk

Permalänk

Det är internt batteri på den modellen om jag inte minns fel, så det är inte bara att "koppla till" ett mobiltelefonbatteri direkt.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt en zen micro och man får med ettt extra batteri från början så det blir c 20+ h musik.. För mig räker det gott å väl men för dig som kanske åker långa bussresor och inte hamnar på ett hotell eller liknande med vanligt 220 volts uttag..Så kanske du skulle nån sån grej ville bara informera dig om du inte redan visste det:P Blev lite rörigt här med men hoppas ni fattar=)
//Chrillan

Visa signatur

Asus A8N-SLI Premium 939, Amd 64 3700+, Evga 7800gt 470mhz(orginal), OCZ platinum 2048mb.

Permalänk

Jag förstår inte riktigt pimmelmann vad du syftar på, min handdator har också inbyggt batteri, jag kopplar bara in batteriet där batteriladdaren annars skulle kopplas in.

Chrillian, finns det alltså en "kontakt" för expansionen, eller hur kopplas den på?
För då kan man ju använda sig utav den kontakten istället.

Visa signatur

100% recycled electrons
http://www.greenliquid.tk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimmelmann
Det är internt batteri på den modellen om jag inte minns fel, så det är inte bara att "koppla till" ett mobiltelefonbatteri direkt.

jo det är ju det, det är..eftersom usb porten är på 5 volt så kan det fortfararande funka prima med ett vanligt telefon batteri på 4.7 volt. Bäst vore det om man kunde koppla bort ladd funktionen medans man kör från det sekundära batteriet

Visa signatur