Permalänk
Medlem

datorn !PIPER!

Har ett litet problem här :/

Varje gång datorn anstränger sig lite så början den pipa så inni h*elvete!!!

vet inte om det har med kylningen o göra för jag drar på alla fläktarna så fort dom går!..

3 chassi fläktar
1 CPU

vet någon vad det kan bero på ??

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Tanka hem något övervakningsprogram, typ Motherbordmonitor, och kolla cpu temps osv.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk

piper den som en summer eller är det komponenter som tjuter?

Permalänk
Medlem

Jag öppnade datorn nu och såg att den var full med damm :S !!

tog bort all damm och nu har den inte pipit sen dess får la se om det dyker upp igen

enligt MBM:

CPU: 36
CASE: 31

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

jag gissar på att den blev överhettad med allt dammet och att bios är inställt på att varna när temperaturen överstiger ett bestämt gradtal. kolla dina biosinställningar för att hindra pipandet att börja igen... eller ännu bättre håll datorn ren och kyld!

Visa signatur

..!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite

Om man har en CPU som ligger på sådär 26grader, och bios piper som fan i alla fall, även fast inställningarna är på att den ska varna vid ~50 grader, något fel då, vad?
Och det värsta är att jag har satt den på disable på senaste tiden, så den inte ska varna, men ändå börjar den pipa.

Jag börjar tro att mitt bios är korrupt?

Visa signatur

Oh, I love you Swec! ^^
OH! Kolla, jag har en autograf utav en moderator!! YAY!
Inte det uttrycket, tack! /GAPa

Permalänk

Tycker 50 grader verkar lågt för att varnas vid. Om du har ställt in den själv ta då default och ställ tillbaka den.

Visa signatur

Mobo: Gigabyte GA-EX58-UD5, X58 CPU: Intel Core i7 920 Quad Processor Mem: Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB PhysX Windforce3 SLI Lagring: OCZ Vertex2 60gb&120gb (1TB Storage WD) @ Corsair 800D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NauSea
Lånar tråden lite

Om man har en CPU som ligger på sådär 26grader, och bios piper som fan i alla fall, även fast inställningarna är på att den ska varna vid ~50 grader, något fel då, vad?
Och det värsta är att jag har satt den på disable på senaste tiden, så den inte ska varna, men ändå börjar den pipa.

Jag börjar tro att mitt bios är korrupt?

Har du kollat att alla fläktar snurrar på ordentligt. Det kan vara så att om en fläkt inte spinner på som den ska, så kan datorn börja varna för det.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

själv så drog man bort högtalaren gick fortare än att leta i bios:P
vet också att den ej är över hettad!

Visa signatur

OMG

Permalänk
Medlem

Stäng av fläktövervakningen i bios om datorn piper när den är kall, särskilt om man har stora fläktar som är långsamma kan hastigheten vara för låg för att det ska anses vara en fläkt i fungerande tillstånd av datorn.