Permalänk
Medlem

kjelloco's fmsändare

Handlade och satte ihop kjell & companys fmsändare igår.

Kopplade sen in en mp3-spelare för att testa...Får inte en signal från den. Stendöd.

Har kollat allt inget verkar vara fel.

Någon som har en sådan som fungerar?

Har börjat fundera på om de inte skickat med någon spole eller något, som gör den olaglig???

Visa signatur

The more, the merrier! - bränd Athlon 1200..

Permalänk
Medlem

Menar du byggsatsen? Eller menar du sändarmodulen på 433?

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Medlem

Fm sändaren ( om du menar den man kopplar till bilen ) funkar väldigt bra. Och nej dom har skickat med alla saker..
Säker på att du har ställt in den rätt, på rätt FM,band? och att den matas med 12volt?
Troligen har du det men dubbelkolla

Visa signatur

glaset är halvfullt

Permalänk
Medlem

JL: Det är byggsatsen (87018 - FM-oscillator Kemo B018)

svan: gissar att du menar någon annan?

EDIT: har bara en bit koppartråd som antenn, men det skall väl funka? Borde väl kunna sända 10 cm iallafall tycker man..

Har just nu kört med vanligt 9voltsbatteri, men funderar på om det kan vara för svagt...

Visa signatur

The more, the merrier! - bränd Athlon 1200..

Permalänk
Medlem

Där har du nog svaret jeepen

Visa signatur

MSI K8N NEO2 PLatinum - A64 winchester 3200+ @ 2500mhz - Nvidia XFX 7900GT eXtreme - 1024MB TwinMos Twister TCCD - Samsung SyncMaster 913N

Permalänk
Medlem

9v bör räcka, tror problemet mer ligger i att du int ehar lyckats kalibrera den ordentligt.

det enklaste sättet att ställa in den till rätt frekvens är att först starta sin radio och ställa in den på önskad frekvens och sen sakta vrida på trimkondensatorn tills man hör det som man skickar ut på radion. Det är också bra att använda en plastskruvmejsel eller dylikt när man snurrar på trimkondingen för att inte kapacitansen ska fluktuera pga yttre störningar.

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk

Som det står i instruktionerna till grejerna, så är det viktigt att du matar med rätt spänning, och använder någon form av vettig antenn och inte bara en bit koppartråd. Klipp av en gammal antennsladd till nån gammal väckarklocka eller nåt, så har du en bra antenn.

Som anställd på Kjell & Co så kan jag säga att inga av sakerna vi säljer är olagliga. Den FM-sändaren är konstruerad för att sända på lagliga fm-frekvenser, och enbart med så låg effekt att den inte kan störa ut andra radiosignaler.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimmelmann
Som det står i instruktionerna till grejerna, så är det viktigt att du matar med rätt spänning, och använder någon form av vettig antenn och inte bara en bit koppartråd. Klipp av en gammal antennsladd till nån gammal väckarklocka eller nåt, så har du en bra antenn.

Som anställd på Kjell & Co så kan jag säga att inga av sakerna vi säljer är olagliga. Den FM-sändaren är konstruerad för att sända på lagliga fm-frekvenser, och enbart med så låg effekt att den inte kan störa ut andra radiosignaler.

Har du testat den Blir det bra ljud med den?

Permalänk
Medlem

Moorgrove: hittils skulle jag nog beskriva ljudet som uselt, med betoning på obefintligt..... men det är min åsikt.. den kanske kommer att ändras ikväll!

Visa signatur

The more, the merrier! - bränd Athlon 1200..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moorgrove
Har du testat den Blir det bra ljud med den?

Nej, har inte testat den själv, men kan inte tänka mig att det blir särskilt bra ljud med den.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

om ni vill ha bra ljud ska ni testa denna fmstation. Ger ruggigt bra ljud! Går att jämföra med en kommersiell radiostation!

http://www1.shellkonto.se/icom2002/fmsandare/stationtransmitt...

Permalänk
Medlem

min polare byggde en sån och den funkade med mikrofon utan problem. därefter testade han att koppla på en mp3 och det funkade fint (störde ut NRJ för grannen) men den dog efter ett tag. förmodligen för att mp3n skickar en förstärkt signal. jag byggde också en men fick den varken till att funka med mik eller mp3. ska du köra med en mp3spelare elelr dylikt ikopplad så tror jag att du bör ha en resistor med.. men jag är ingen expert på elektronik

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimmelmann

Som anställd på Kjell & Co så kan jag säga att inga av sakerna vi säljer är olagliga. Den FM-sändaren är konstruerad för att sända på lagliga fm-frekvenser, och enbart med så låg effekt att den inte kan störa ut andra radiosignaler.

Vad finns det för lagliga FM frekvenser i 88-108 Mhz bandet? Har aldrig hört talas om dessa. Jag trodde att anställda på Kjell var kunniga om saker de säljer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerous
Vad finns det för lagliga FM frekvenser i 88-108 Mhz bandet? Har aldrig hört talas om dessa. Jag trodde att anställda på Kjell var kunniga om saker de säljer.

Det finns inga såna.

Man får inte sända luftburen FM mellan 88 och 108 Mhz utan licens i sverige, oavsett vilken effekt sändaren har.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk

Illegalt att sälja FM-sändare för bruk i Sverige.

Visa signatur

I give good sex.
I liek to please people.

Permalänk
Medlem

byggsatsen är inte illegal därför att: det fattas en komponent (spole) och så är den avsedd för att byggas in i en skärmande låda

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockos
byggsatsen är inte illegal därför att: det fattas en komponent (spole) och så är den avsedd för att byggas in i en skärmande låda

däremot är det olagligt att bygga den och använda den som sändare

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

inte i en skärmande låda!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

va fan snackar ni om? varför säljer de sändaren då om den inte har alla komponenter?

Visa signatur

A64 3200+ LBBLE 0518APDW| DFI Lanparty UT Ultra-D| X800 GTO @ X800XT PE | Corsair TWINX1024-XL rev 1.2| Hiper Type R 480 W| Thermaltake Tsunami Dream|

Permalänk

Zerous:
Vi är kunniga på mycket, men just KEMOs byggsatser säger vi att där får kunden själv veta, för det är inte något som vi vanligtvis säljer så mycket av.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockos
inte i en skärmande låda!

Om du bygger in den i en skärmande låda används den ju inte som sändare... om du sänder FM i luft i frekvenserna 88-108Mhz bryter du mot lagen, så enkelt är det.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockos
byggsatsen är inte illegal därför att: det fattas en komponent (spole) och så är den avsedd för att byggas in i en skärmande låda

Så anledningen till att den inte fungerar är att det saknas en spole... Så jag måste fixa en sådan för att kunna sända via luft?

Visa signatur

The more, the merrier! - bränd Athlon 1200..

Permalänk
Medlem

spolen i fråga kan man lätt tillverka själv och det medföljer instruktioner som visar hur.

EDIT: läste just ditt första inlägg. HAHA läste du inte instruktionerna innan du byggde ihop den?!? och så undrar du varför den inte funkar? man borde nästan få en anmärkning för sådana forumsinlägg!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

FM-bandet ligger på runt tre meter. Det betyder att antennen ska vara våglängden/(2^n), där n är ett heltal >= 0.
T.ex. halvvågsantenn på 1.5m, kvartsvågsantenn på 0.75m osv. Naturligtvis är 3 meter bästa längd.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Medlem

30cm brukar duga gott för en vanlig sändare av det där slaget om man bara vill sända kortare sträckor.

btw: De enda frekvenserna en privatperson utan licens får sända på är 27, 30 och 40, 442/443 och under rejält begränsad effekt. Om man har cept1/cept2 får man sända med högre effekt dock och på andra frekvenser. Däremot är de låga banden bara tillåtna att sända på om man har tagit cept1 då morse används där och det är bara i cept1 som morsekodsutbildning ingår.

Permalänk
Medlem

macher: Nope, CW-kravet är borttaget.

Permalänk
Medlem

ok, visste jag inte :), men då har man blivit lite uppdaterad

Permalänk
Medlem

Så om jag och en kompis köper varsin sån här sändare, och bygger den där spolen också. Kan man då använda dom till att prata med varandra med små avstånd?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimmelmann
Som det står i instruktionerna till grejerna, så är det viktigt att du matar med rätt spänning, och använder någon form av vettig antenn och inte bara en bit koppartråd. Klipp av en gammal antennsladd till nån gammal väckarklocka eller nåt, så har du en bra antenn.

Som anställd på Kjell & Co så kan jag säga att inga av sakerna vi säljer är olagliga. Den FM-sändaren är konstruerad för att sända på lagliga fm-frekvenser, och enbart med så låg effekt att den inte kan störa ut andra radiosignaler.

Den är konstruerad för det vanliga FM-bandet. Inga frekvenser där är tillåtna för licensfri luftsändning. Däremot går det givetvis utmärkt till sändning i tråd.

Detta är självklart, speciellt med tanke på användningsområdet; att mata sin FM-radio med den. Således är den säkerligen trimbar för frekvenser mellan dryga 87 och 108 MHz.

BosseRingholm & jockos: Det är inte olagligt med FM-oscillatorer (varje normal radio har en sådan) och det fattas ingen spole. Det som "fattas" är ett sändarsteg för antennmatning. Till det behövs mer än en spole (licens t.ex)...

Vidare går det teoretiskt utmärkt att sända FM-våg på valfritt band från ELF till gammastrålning.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Den är konstruerad för det vanliga FM-bandet. Inga frekvenser där är tillåtna för licensfri luftsändning. Däremot går det givetvis utmärkt till sändning i tråd.

Detta är självklart, speciellt med tanke på användningsområdet; att mata sin FM-radio med den. Således är den säkerligen trimbar för frekvenser mellan dryga 87 och 108 MHz.

BosseRingholm & jockos: Det är inte olagligt med FM-oscillatorer (varje normal radio har en sådan) och det fattas ingen spole. Det som "fattas" är ett sändarsteg för antennmatning. Till det behövs mer än en spole (licens t.ex)...

Vidare går det teoretiskt utmärkt att sända FM-våg på valfritt band från ELF till gammastrålning.

vad jag menar med att det fattas en spole är att det faktiskt fattas en spole. i byggsatsens instruktioner står det uttryckligen att det fattas en spole och att man ska tillverka den själv.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30