Permalänk

Ni med MSI neo4 + Zalman nordbrygge fläns

Då ordinarie fläkten börja låta för mycket fixade jag en Zalman fläns. Förutom att inte fick bort ordinarie fläkten utan o knippsa plastbitarna som höll fast fläkten så gick allt bra.

Dock när jag spelar spel så vill datorn inte, jag känner på flänsen och den är varm, inte så man bränner sig men varm allifall. Så det ger upp och ger iväg sig ett skrikigtljud i högtalarna/hörlurna sen låser sig burken.

Någon som märkt samma problem?

Permalänk
Medlem

Problemet borde ju vara just att chipset blir för varmt om datorn beter sig konstigt efter bytet.
Har NF3 chipset och min Zalman fläns blev stekhet redan efter några minuter. Lite luftcirkulation runt Zalman flänsen är att föredra med andra ord.

Kan det vara att du har dålig kontakt mellan fläns och chipset... för lite/mycket kylpasta?
Vad får du för temp på chipset om du läser av det i MBM eller något annat program?

Visa signatur

Mini ITX burk med core i3 3225, Gigabyte GA-B75N, 8GB Vengance LP, 60GB OCZ-Agility3, Windows 7 Ultimate.

Permalänk
Hedersmedlem

Funkar fint på mitt nForce4, med lite luftgenomströmning blir det inte ens 40C enligt sensor och det tycks stämma om man känner på kylflänsen.

Icoal: Standardkylning på mitt förra kort såg ut såhär (1-1.5cm hög) så det går nog bra ändå

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Fick sätta dit ordinarie fläkten på halvfart, ljudnivån o allt verkar flyta på allifall.. Dock så fått jobbigt problem att systemet underklockas till 1ghz! :(.

Någon som haft liknande? Har ej Cool n Quiet på eller liknande.