Permalänk
Medlem

MSI K8N Neo2 vs DFI LP Nf3

Hejsan!

Har tänkt att uppgradera datorn nu då min börjar bli till åren. Som CPU har jag valt en AMD Athlon64 3000+ Venice och som minne Corsair Value Select 2x512 Mb.

Men till moderkort så vet jag inte än. Det ska vara ett AGP-kort eftersom jag inte vill byta ut mitt 9800Pro än. Så det står emellan att köpa ett MSI Neo2 eller vänta några veckor och skaffa det nya DFI lanparty Nf3.

Är det värt att vänta på DFI-kortet eller ska jag köpa Neo2 nu? Är det verkligen någon stor skillnad mellan korten?

Vad skulle ni gjort?

Visa signatur

AMD Athlon64 3000+ Venice | 2x1024 Corsair Value Select | MSI K8N Neo2 Platinum 54G | Sapphire 9800Pro | Tagan 480W | Coolermaster Stacker | Samsung 193P

Permalänk
Medlem

jag skulle väl väntat på dfi men neo2 går rätt schysst oxå, de nyare biosen börjar bli lite bättre och man kan få moddade bios med önskade minnestimings.
sen tycker jag att det är lite dumt att dfi bara klarar upp till 3.2V vdimm, lite svagt jämfört med nf4 modellen.
men som sagt, dfi om du orkar vänta, annars funkar neo2

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk

jag har haft 2 neo2 kort nu och jag är inte nöjd. skulle lätt vänta på dfi.

tjutande komponenter har jag fått på bägge mina

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av der_keiser
jag har haft 2 neo2 kort nu och jag är inte nöjd. skulle lätt vänta på dfi.

tjutande komponenter har jag fått på bägge mina

A fan så det är vanligt "fel" ?, för jag skaffade ett Neo2 för 3 dagar sen och kör jag t:ex 3dmark och har lådan öppen och man lyssnar riktigt noga med alla fläktar av osv så hör man att det piper lite, men när man kör idle läge så är den tyst. Vet du exakt vilka delar det är som låter ?

Permalänk

tror det är några spolar där... verkar ha med strömmen att göra, har läst i msis forum att det kan bero på för klent nätagg... får se, har ett nytt imorgon

Permalänk
Medlem

När kommer DFI kortet då? Länka gärna osv, för jag är i ungefär samma situation som "hejsvejs"

Visa signatur

Intel i9 9900K - Noctua NH-D15 - Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS ELITE - 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz - Gainward GeForce RTX 3070 - Fractal Design Define R6 - Crucial 1 TB SSD - Samsung SSD Pro Basic 840 256GB

Permalänk
Medlem

det går väl redan att beställa från utlandet. komplett skulle tydligen inte ta in nf3 modellen...

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk
Medlem

Det får väl bli till att köpa ett DFI-kort då. Hoppas bara att det inte dröjer för länge innan nån återförsäljare får in dom.

Visa signatur

AMD Athlon64 3000+ Venice | 2x1024 Corsair Value Select | MSI K8N Neo2 Platinum 54G | Sapphire 9800Pro | Tagan 480W | Coolermaster Stacker | Samsung 193P

Permalänk
Medlem

Härifrån har jag köpt, det tar en vecka att få hem ungefär. Fick mitt idag mer har inte hämtat ut det än.

http://www.trend4pc.de/product_info.php/products_id/618

Visa signatur

i5 -750 4 gig ram

Permalänk
Medlem

Även jag har beställt från trend4pc.de men jag har också varit i kontakt med overclockers.se som skall ta in kortet och dom kommer ha kortet inne om ca: 2-3veckor...

Så det hela beror på hur länge du orkar vänta.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Hur pass bra ska det där kortet vara överklockningsmässigt jämfört med DFI:s nf4-kort?

Permalänk

inte alls lika bra... skulle lätt ha valt dfis kort.

kan nämna att mina spolar numer är tysta, ett nytt nätagg gjorde susen.

Permalänk
Hedersmedlem

DFIs nF3-kort ser lite trista ut... 3.2 max vdimm t ex. dåligt.
Om de dessutom är som nF4-korten så är över 3.1 ganska ostabilt om man inte kör på 5v-linan, som man då alltså inte kan på nF3.
I övrigt får vi väl hoppas att det är så likt nF4-serien som möjligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
DFIs nF3-kort ser lite trista ut... 3.2 max vdimm t ex. dåligt.
Om de dessutom är som nF4-korten så är över 3.1 ganska ostabilt om man inte kör på 5v-linan, som man då alltså inte kan på nF3.
I övrigt får vi väl hoppas att det är så likt nF4-serien som möjligt.

Det är säkert som med dfi lp s754, man säger att max Vmem = 3,2 men att den höjs om man moddar 3,3V railen och då kan man få mellan 3,5-3,7V Vmem beroende på vilket nätagg man har. (Har inte provat detta själv då jag inte har något minne som kräver hög spänning (ännu))

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skalle
Härifrån har jag köpt, det tar en vecka att få hem ungefär. Fick mitt idag mer har inte hämtat ut det än.

http://www.trend4pc.de/product_info.php/products_id/618

vad kostade det allt som allt, ska nog beställa det där med

hur långtid tog det att få hem det?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av der_keiser
inte alls lika bra... skulle lätt ha valt dfis kort.

kan nämna att mina spolar numer är tysta, ett nytt nätagg gjorde susen.

Vad hade du för nätdel innan samt vad har du nu ?, jag sitter med ett 360Watts chiffe som följde med chassit, ska ge ut 17A på 12an.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Det är säkert som med dfi lp s754, man säger att max Vmem = 3,2 men att den höjs om man moddar 3,3V railen och då kan man få mellan 3,5-3,7V Vmem beroende på vilket nätagg man har. (Har inte provat detta själv då jag inte har något minne som kräver hög spänning (ännu))

Jovisst, men det är ju lite farligt också, eftersom man ger alla komponenter i hela datorn som använder sig av 3.3v-linan ~3.7-4 volt. Lite underligt att de tagit bort 4V-jumpern måste jag säga.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

jag hade ett q-technology 400W med papst fläkt... nu har jag ett antec truepower 2.0 550W ... verkar helt ok, rätt så tyst med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
vad kostade det allt som allt, ska nog beställa det där med

hur långtid tog det att få hem det?

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47442...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Funderar nu faktiskt på att välja MSI-kortet istället. Det verkar ju strula rejält med DFI-kortet. Läste lite på DFI-Street och det verkar som dom nu måste ta tillbaka alla kort för att byta ut nån resistor eller vad det var. Och BIOSen till kortet verkar krångla en hel del dom med.

MSI-kortet är ju också känt för att krångla men borde inte alla "major problems" vara någorlunda lösta nu när kortet funnits så länge? Eller?

Usch. Detta blir ju som att välja på pest eller kolera.

Visa signatur

AMD Athlon64 3000+ Venice | 2x1024 Corsair Value Select | MSI K8N Neo2 Platinum 54G | Sapphire 9800Pro | Tagan 480W | Coolermaster Stacker | Samsung 193P

Permalänk
Medlem

förlåt att jag lånar tråden lite men jag undrar om ni tycker dte är värt att köpa pretested processorer från trend4pc?

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsvejs
Funderar nu faktiskt på att välja MSI-kortet istället. Det verkar ju strula rejält med DFI-kortet. Läste lite på DFI-Street och det verkar som dom nu måste ta tillbaka alla kort för att byta ut nån resistor eller vad det var. Och BIOSen till kortet verkar krångla en hel del dom med.

MSI-kortet är ju också känt för att krångla men borde inte alla "major problems" vara någorlunda lösta nu när kortet funnits så länge? Eller?

Usch. Detta blir ju som att välja på pest eller kolera.

Jag tycker MSI kortet är jättebra, jag har inte haft några problem med mitt. Moderkorts fläkten lät en del, men den kan du styra med tex SpeedFan, eller byta mot en Zalman northbridge heatsink.
Synd bara att man inte kan ge så mcyekt volt till minnena

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsvejs
Funderar nu faktiskt på att välja MSI-kortet istället. Det verkar ju strula rejält med DFI-kortet. Läste lite på DFI-Street och det verkar som dom nu måste ta tillbaka alla kort för att byta ut nån resistor eller vad det var. Och BIOSen till kortet verkar krångla en hel del dom med.

MSI-kortet är ju också känt för att krångla men borde inte alla "major problems" vara någorlunda lösta nu när kortet funnits så länge? Eller?

Usch. Detta blir ju som att välja på pest eller kolera.

Efter en uppdatering till bios 705 har jag inga problem alls med kortet längre, vissa på Dfi street har haft välldiga problem medans andra knappt har några problem alls...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

MSI's kort är väl ett av de s939-korten som har sålts i absolut störst volymer, vilket innebär att alla fel som dyker upp blir väldigt väl dokumenterade. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att frekvensen är alltför alarmerande. Jag har inte haft några problem med mitt kort och eftersom det finns en såpass bred användarbas så är det lätt att hitta svar på eventuella frågor som dyker upp. Sen alla som gnäller över att vdimm är såpass låg: Han ska köpa Corsair VS, de ska inte köras på över 2.75v ändå. I mina ögon så är MSI det säkra valet medans DFI kan vara intressant ur klockningssynpunkt, men å andra sidan så är MSI riktigt duktig på den biten med.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mezzo_
MSI's kort är väl ett av de s939-korten som har sålts i absolut störst volymer, vilket innebär att alla fel som dyker upp blir väldigt väl dokumenterade. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att frekvensen är alltför alarmerande. Jag har inte haft några problem med mitt kort och eftersom det finns en såpass bred användarbas så är det lätt att hitta svar på eventuella frågor som dyker upp. Sen alla som gnäller över att vdimm är såpass låg: Han ska köpa Corsair VS, de ska inte köras på över 2.75v ändå. I mina ögon så är MSI det säkra valet medans DFI kan vara intressant ur klockningssynpunkt, men å andra sidan så är MSI riktigt duktig på den biten med.

Jag håller med dej...
Det är om man skall klocka som DFI blir intressant men DFI brädan ger max 3,2v på minnena (vilket duger utmärkt för mej iallafall) men det går ju att köra med ddr booster om man skulle behöva lite extra kräm.

Personligen är jag jättenöjd med mitt moderkort men samtidigt vet jag många som har en massa problem också.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]