Permalänk
Medlem

Döende dator, suspekt motiv.

Har ett ganska stort problem nämligen det att spel dör efter bara 5-10 minuter och jag har verkligen ingen aning om vad det kan bero på. De personer jag har rådfrågat säger allt från SP2-problem till minnesfel. Det lustiga är att jag lyckades spela Doom3 i flera timmar utan att den dog, medans HL2 ballade ur efter bara 5 minuter. WoW gick ett par timmar men nu hänger det sig var 5:e minut, ibland håller det längre.

Efter ett tags spelande så slocknar skärmen och säger att den inte får någon signal, musiken i spelen fortsätter ett kort tag men dör sedan den också och sedan slocknar hela datorn (dock verkar fläktarna fortsätta att gå).

Har någon en hum om vad som skulle kunna ställa till problemet?

Edit;
ASUS A8V Deluxe
A64 3500+
1024MB Corsair [XMS (tror jag)]
Leadtek 6800GT

Edit2;
Fullscreen fungerar inte i WMP heller. Bilden blir full av streck och förflyttas åt vänster, dvs overscan.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk

Kolla alla spänningsnivåer samt temp på GPU, CPU, MB med medföljande utilities.

Visa signatur

Asus A8N-SLI dlx // A64 3k+ @1.8 (std) // Leadtek px6600GT extreme @ 585/1175; 0dB // Hitachi T7K250 // NEC ND3520 // A-Data PC3200 2x512 // AOpen H600B // 3DMark05: 4143

Permalänk
Medlem

Temperaturerna ser bra ut. 42C på processorn måste väl anses som relativt okej? 95 fahrenheits i burken (mätare på chassit), spänningarna var som de skulle (kollade BIOS). Vad kan det vara?

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk

hade nåt liknande... css stannade efter ca 15 min men vissa andra spel kunde funka längre. då var det minnet... testade med ett annat märke och då funkade det

Visa signatur

Det är bättre att verka dum men vara smart än att verka smart och vara dum.

Permalänk

Kör memtest86 för att kolla minnet. Spänningsnivåerna måste du prova under varierande belastning där du kan se variationer över tiden. Du gör detta med lämplig utility under windows, dra igång några krävande spel och se vad som händer.

Visa signatur

Asus A8N-SLI dlx // A64 3k+ @1.8 (std) // Leadtek px6600GT extreme @ 585/1175; 0dB // Hitachi T7K250 // NEC ND3520 // A-Data PC3200 2x512 // AOpen H600B // 3DMark05: 4143

Permalänk
Medlem

Finns det inget test som man inte måste boota utan kan köra från Windows? Har ingen större koll på hur man använder memtest.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk

Memtest86 är mycket enkelt att använda. Du kör programmet, matar i en formatterad diskett enligt vad den frågar efter sedan bootar du på den disketten. Enklare kan det knappt bli.

Finns även motsvarande program som körs under windows men memtest86 kan testa i stort sett hela minnet till skillnad från windowsbaserade program.

Visa signatur

Asus A8N-SLI dlx // A64 3k+ @1.8 (std) // Leadtek px6600GT extreme @ 585/1175; 0dB // Hitachi T7K250 // NEC ND3520 // A-Data PC3200 2x512 // AOpen H600B // 3DMark05: 4143

Permalänk
Medlem

Har ingen diskett.
Det verkar vara minnena iaf, får testa andra minnen och se om det går bättre då.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Hjälpsam

Tanka hem och bränn ultimate boot CD. Den har mängder med bra verktyg (minne, hårddisk, boot, moderkort mm test/fix) och har bland annat Memtest86 på sig. Bränn på skivan boota skivan välj Mainboard och Memtest86

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Helt otroligt, det går verkligen inte att få rätt på det. Filmer i WMP fungerar nu, men spel hänger sig konstant. Har inte kunnat få ner memtest men Corasair + krångla låter väldigt suspekt. Fler idéer på vad det kan vara?

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Samma hände mig förut. För låg spänning till vcore.

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Medlem

Minnena är utbytta och det löste INTE problemet. Kan det vara vcore som är för låg? Den säger ju trots allt overclocking failed ibland. Det kan så vara att processorn inte får nog ström alltså?

Jag tar och testar.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

provat att installera nyaste drivarna till graffekortet?

Visa signatur

Photoshop gör mig snygg, google gör mig smart... vad mer begär du, kvinna?

Permalänk

Re: Döende dator, suspekt motiv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syntheslizer
Har ett ganska stort problem nämligen det att spel dör efter bara 5-10 minuter och jag har verkligen ingen aning om vad det kan bero på. De personer jag har rådfrågat säger allt från SP2-problem till minnesfel. Det lustiga är att jag lyckades spela Doom3 i flera timmar utan att den dog, medans HL2 ballade ur efter bara 5 minuter. WoW gick ett par timmar men nu hänger det sig var 5:e minut, ibland håller det längre.

Efter ett tags spelande så slocknar skärmen och säger att den inte får någon signal, musiken i spelen fortsätter ett kort tag men dör sedan den också och sedan slocknar hela datorn (dock verkar fläktarna fortsätta att gå).

Har någon en hum om vad som skulle kunna ställa till problemet?

Edit;
ASUS A8V Deluxe
A64 3500+
1024MB Corsair [XMS (tror jag)]
Leadtek 6800GT

Edit2;
Fullscreen fungerar inte i WMP heller. Bilden blir full av streck och förflyttas åt vänster, dvs overscan.

testa att låna två nya 512er och ta ut dom gammla .. jag hade typ samma fel på min gammla dator.. när jag spelade wolfen.. det hjälpte.. skadar inte att testa..

Visa signatur

Freeway!!!

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna är de nyaste och jag har precis just bytt minnen men det hjälpte inte. Att höja vcore och minnesvolten hjälpte till viss del men inte helt. Står på 1.568 just nu. Mer ström?

Edit;
Nu dör datorn som i HL2 med alla spel istället. Bytte minnen och det hjälpte ju inte så det kan inte vara det. STällde upp grafiken i WoW en bit och då direkt så gav den upp. 1.6vcore och 2.6 på minnena. Vad kan det vara? Ugh.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syntheslizer
Drivrutinerna är de nyaste och jag har precis just bytt minnen men det hjälpte inte. Att höja vcore och minnesvolten hjälpte till viss del men inte helt. Står på 1.568 just nu. Mer ström?

Edit;
Nu dör datorn som i HL2 med alla spel istället. Bytte minnen och det hjälpte ju inte så det kan inte vara det. STällde upp grafiken i WoW en bit och då direkt så gav den upp. 1.6vcore och 2.6 på minnena. Vad kan det vara? Ugh.

Svårt att säga.. dom problemen hade inte jag.. jag hade antagligen fel på något av mina ram, för det hjälpe att byta för min del.. har du testat att låna två andra ?? och testat..

Visa signatur

Freeway!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Adolfsson
Svårt att säga.. dom problemen hade inte jag.. jag hade antagligen fel på något av mina ram, för det hjälpe att byta för min del.. har du testat att låna två andra ?? och testat..

Minnen har jag testat två andra och det var precis samma problem då. Fattar fan inte vad det kan vara. Processorn ligger i 46C idle. Låter ganska mycket med tanke på att jag inte har ändrat vcore det minsta.

Summering hittills:
*Nya minnen fixade inte steken.
*Spelet höll längre vid vcore-höjning men hängde sig tillslut.
*Höjs grafiken i WoW dör datorn totalt efter 5-10 minuter.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

lustiga sträck på filmer och grejer fick jag när mitt grafikkort gick varmt.. så kan ju vara något värmestrul..

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
lustiga sträck på filmer och grejer fick jag när mitt grafikkort gick varmt.. så kan ju vara något värmestrul..

Filmstrulet ordnade sig. Nu är det bara spelproblem, summerat ovan.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte tro att det var fel på minnet. Eftersom dom symptom som
du beskriver är vanligt CPU fel. antingen för låg spänning eller överhettning.

Har du kollat i loggboken om det står något dära? är det minnesfel så brukar
det bli en notis.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vansinne
Jag skulle inte tro att det var fel på minnet. Eftersom dom symptom som
du beskriver är vanligt CPU fel. antingen för låg spänning eller överhettning.

Har du kollat i loggboken om det står något dära? är det minnesfel så brukar
det bli en notis.

Hur kommer man åt loggboken och vad skall jag titta efter?

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Min CPU ligger på 50 grader idle så oroa dig inte för temp. Det kan inte vara överbelastning på nätagget då? Att det inte pallar med när spelen börjar kräva resurser?

Permalänk
Medlem

Hiper 480 står det på. Vad jag förstår så räcker 300W. Så det tror jag inte heller att det kan vara.

Står helt som ett frågetecken och har verkligen ingen aning vad det är så som är fel...

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syntheslizer
Minnen har jag testat två andra och det var precis samma problem då. Fattar fan inte vad det kan vara. Processorn ligger i 46C idle. Låter ganska mycket med tanke på att jag inte har ändrat vcore det minsta.

Summering hittills:
*Nya minnen fixade inte steken.
*Spelet höll längre vid vcore-höjning men hängde sig tillslut.
*Höjs grafiken i WoW dör datorn totalt efter 5-10 minuter.

HAr du kollat nät agregatet.. och vilken spänning du har.. vad har du för kabel till skärmen? har du en optisk som går från lådan till bildskärmen? eller har du en standard som går direkt från 230w in i bildskärmen? har du en optisk så kan du få spennings fall.. när du säger att datorn dör när du höjer wow i grafiken.. vilken kabel ?

Visa signatur

Freeway!!!

Permalänk
Medlem

har du klockat datorn? om du har det testa att ligga på standard värden

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Adolfsson
HAr du kollat nät agregatet.. och vilken spänning du har.. vad har du för kabel till skärmen? har du en optisk som går från lådan till bildskärmen? eller har du en standard som går direkt från 230w in i bildskärmen? har du en optisk så kan du få spennings fall.. när du säger att datorn dör när du höjer wow i grafiken.. vilken kabel ?

Alla spänningar ligger där de skall. +/- 0,10 ungefär.

Om jag driver skärmen med samma ström som går till datorn? Nej, det gör jag inte. Vanlig nätsladd från vägguttag.

NERZ;
Helt oklockad dator, allt standrd. :/

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syntheslizer
Alla spänningar ligger där de skall. +/- 0,10 ungefär.

Om jag driver skärmen med samma ström som går till datorn? Nej, det gör jag inte. Vanlig nätsladd från vägguttag.

NERZ;
Helt oklockad dator, allt standrd. :/

okej annars om du klockat kan den dragit för mkt..:D

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syntheslizer
Alla spänningar ligger där de skall. +/- 0,10 ungefär.

Om jag driver skärmen med samma ström som går till datorn? Nej, det gör jag inte. Vanlig nätsladd från vägguttag.

NERZ;
Helt oklockad dator, allt standrd. :/

Ta med dig datorn till din inköps handlare och be dom gå igenom den.. det är vad jag hade gjort om jag hade hatt dom problemen.. och inget hjälpte...

Visa signatur

Freeway!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Adolfsson
Ta med dig datorn till din inköps handlare och be dom gå igenom den.. det är vad jag hade gjort om jag hade hatt dom problemen.. och inget hjälpte...

Datorn är köpt begagnad och alla delar på olika ställen. Den enda datorfirma som erbjöd felsökning här istan har gått i konkurs så jag är helt beroende av hjälpen jag får härifrån för tillfället. :-/

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk

Uppdaterat BIOS? Stängt av fast writes i BIOS? Är datorn stabil i torture test i prime95?

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||