Permalänk
Avstängd

Skrivigt fel pris?

Om en affär skriver fel pris på en vara, och jag beställer denna varan, måste de då sälja den till mig för detta priset?

Vad betyder det som det står "[affären] förbehåller sig rätt till prisändring utan föregående avisering."?

Visa signatur

óynk

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Skrivigt fel pris?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mobboffer
Om en affär skriver fel pris på en vara, och jag beställer denna varan, måste de då sälja den till mig för detta priset?

Vad betyder det som det står "[affären] förbehåller sig rätt till prisändring utan föregående avisering."?

Nej.

Permalänk
Avstängd

Mental, och fråga 2? ^^

Visa signatur

óynk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mobboffer
Mental, och fråga 2? ^^

att de kan byta pris på varorna utan att behöva säga till i förväg.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
att de kan byta pris på varorna utan att behöva säga till i förväg.

Men då är man givetvis inte bunden till köpet längre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Men då är man givetvis inte bunden till köpet längre

nu antar jag ju bara att det gäller varorna de har i butik/på hemsida, inte de redan köpta. när de angett fel pris och korrigerar det på folks beställningar så är det ju givetvis så att man inte är bunden till köpet längre, ja.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Avstängd

kode, det är så att en affär skrivigt ett pris under en krona på en vara värd över 1000. Är det värt att försöka beställa då?

Visa signatur

óynk

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mobboffer
kode, det är så att en affär skrivigt ett pris under en krona på en vara värd över 1000. Är det värt att försöka beställa då?

Nej.

Permalänk

det finns en utbredd okunskap i detta ämnet. Mental har givetvis helt rätt. Oavsett vad era vänner säger, skriver en affär fel pris så är de inte skyldiga att sälja varan till dig för det priset. Detta eftersom det inte räknas som ett anbud.

En butik har ju t.ex. all rätt att säga nej när du vill köpa en sak. ONOFF kan t.ex. säga nej, vi vill inte sälja någon tv till dig. Därmed kan de givetvis aldrig tvingas sälja en vara för ett visst pris till dig.

Visa signatur

P4 2,53 ghz l Pc 1066 512MB RDram l 120GB l Radeon 9700 pro

Permalänk
Medlem

Hade det varit USA så hade affären varit tvungen att sälja till det felaktigt annonserade priset men i Serige så är det så att om priset är uppenbart orimligt på tjänst eller vara så är ev affär inte giltig.

Permalänk
Avstängd

Jävligt synd för mig Gillade priset på denna annars:

http://ingram23.netset.se/P12.m5n?prodid=126979&viewMode=1&ca...

Visa signatur

óynk

Permalänk
Hedersmedlem

www.itbutikken.dk är mästare när det gäller felaktig prissättning. Har ett flertal ggr beställt grejer av dem till låga, inte alldeles orimliga priser, bara för att få en orderbekräftelse och senare mail med ursäkter om fel pris och förfrågan om jag ändå vill beställa till det då högre priset. En gång var det rätt pris men fel vara, infon var Acer n30 handdator+gpspaket till ett bra pris. Sedan kom mailet med besked om att priset gällde endast gps-paket utan dator. Blir så trött när man tycker sig ha gjort ett fynd som butiken sedan vägrar leverera. Tycker lagstiftningenborde skärpas på den punkten. Utlovar man något ska det levereras som erbjudet.
Visst kan man göra fel ibland men vissa gör det lite för ofta.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Vissa affärer är ju sjyssta och låter en köpa för det priset de skrivit. Dock så finns de fler av dem som inte gör så.

Beror lite på vad det är för vara också. Inte så värt att sälja en 30 000kr dator för 300kr bara för att verka sjysst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mobboffer
Jävligt synd för mig Gillade priset på denna annars:

http://ingram23.netset.se/P12.m5n?prodid=126979&viewMode=1&ca...

Hehe någon som prövat lägga en beställning?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2