Spelprogrammering på BTH i Ronneby

Permalänk

Spelprogrammering på BTH i Ronneby

Skriver mest av nyfikenhet.
Är det några som surfar här på SWEC som ska börja nu i höst?
Skulle va spännande att höra då jag själv pluggar här sen ett år tillbaka.

/Jesper

Permalänk

Kanske. Jag har sökt IT-Säkerhet och blivit antagen, men sökte även spelprogrammering i efterhand. Säkert är i alla fall att jag kommer att plugga på BTH och bo i Kallinge (almvägen, någon som vet hur det är där? pos/neg?).

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk

Jag ska läsa spelprogrammering eller programvaruteknik på bth efter gymnasiet, börjar 3:an nu i höst.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

sist jag va på almvägen blev jag misshandlad och fick nya tänder

Visa signatur

no.. im not suffering from retardedness.. im enjoying every second of it..

Permalänk

Jag ska läsa spelprogrammering på bth i ronneby Jag ska bo på studentvägen. Jag var på den där träffen i lördags, var du där?

Permalänk

Anton, var du uppe på Hjorthöjden någon gång?
Isåfall vart jag en förvirrad snubbe som stack ut huvudet från balkongen i mitten och snackade lite med mina polare. ^^

Permalänk

Aha! Det minns jag! Undrade vad det var för någon stolle

Permalänk

ahaha Blev ju nyfiken på vafan det va för stoj utanför ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rIt4rD
sist jag va på almvägen blev jag misshandlad och fick nya tänder

Aj. Kanske därför det är billigt att bo där? Får väl hålla dörren låst och bara gå ut för att handla mat

På tal om träffen i lördags, hur var den? Fick papper lite för sent för att kunna komma dit. I och för sig jobbade jag då. Och det är 120 mil tur och retur. Men ändå..

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk

Träffen var skitbra tyckte jag

Det var lite jobbigt att åka runt med bussarna, men sen bjöd de ju på mat så jag kan inte klaga. Innan vi åkte runt med bussarna var det lite allmän info och rundvandring på skolan, fast jag har redan varit där inne en del tidigare

Permalänk
Medlem

Kommer att läsa spelprogrammering på BTH från och med nästa år

Visa signatur

A few years ago I hated life. Now I understand it was mutual

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealZion
Kommer att läsa spelprogrammering på BTH från och med nästa år

Säker på att du blir antagen då?
Risk att det blir fullt

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJL
Säker på att du blir antagen då?
Risk att det blir fullt

Har redan kommit in, har sökt uppskov ett år för lumpen så jag är säker

Visa signatur

A few years ago I hated life. Now I understand it was mutual

Permalänk
Medlem

Känns som att jobbmöjligheterna efter en sådan utbildning är ganska begränsad. Eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Känns som att jobbmöjligheterna efter en sådan utbildning är ganska begränsad. Eller?

Ptja, borde väl bara bättre än för alla knasar som söker media och hoppas på att komma in i filmbranshen (menar, om spelbranshen nu omsätter mer pengar så..).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Ptja, borde väl bara bättre än för alla knasar som söker media och hoppas på att komma in i filmbranshen (menar, om spelbranshen nu omsätter mer pengar så..).

Känns som att det borde vara bättre att tex gå en vanlig programmerings utbildning. Kanske inte är lika lätt att få spel jobb, men man får nog en bättre grund.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Känns som att det borde vara bättre att tex gå en vanlig programmerings utbildning. Kanske inte är lika lätt att få spel jobb, men man får nog en bättre grund.

Du har lite fel där, men sammtidigt rätt.

Spelprogrammering på BTH klassas som en Data vetenskaplig utbildning, alltså det är en generell programmeringsutbildning som inriktar sig på spel.

Just därför är det mycket matte inblandat, och själva speldelen kommer snarare i projektform.
När du är klar med 3år på Spelprogrammering på BTH är du fil.kand i Datavetenskap.

Läser du därefter 1½ år magister får du, ja en Magister i Datavetenskap.
Att programmet är spelinriktat är bara en liten bonus

/Jesper

Permalänk
Medlem

Mjo

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

BlueBlood: Aha.
Lite OfT: "fil.kand" & "Magister"? förstår inte riktigt vad man måste "genomlida" för att få dessa beteckningar. När jag kollar på sådana utbildningar ("data" utbildningar) möts jag främst utav orden "ingengör" & "civil ingengör". Kan man dra paraleller mellan dessa eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealZion
Har redan kommit in, har sökt uppskov ett år för lumpen så jag är säker

Bara jag som inte kom in på den linjen?!
Iofs så var mina betyg som dom var också...
Ska fixa körkort nu, plugga komvux, jobba lite, sen se om jag söker igen till nästa år eller året efter det

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
BlueBlood: Aha.
Lite OfT: "fil.kand" & "Magister"? förstår inte riktigt vad man måste "genomlida" för att få dessa beteckningar. När jag kollar på sådana utbildningar ("data" utbildningar) möts jag främst utav orden "ingengör" & "civil ingengör". Kan man dra paraleller mellan dessa eller?

Ingen aning faktiskt. Men jag tror Civil Ingengör är "finare" än fil.kand, men inte än magister?
Esh, lyssna inte på mig, jag bara gissar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
BlueBlood: Aha.
Lite OfT: "fil.kand" & "Magister"? förstår inte riktigt vad man måste "genomlida" för att få dessa beteckningar. När jag kollar på sådana utbildningar ("data" utbildningar) möts jag främst utav orden "ingengör" & "civil ingengör". Kan man dra paraleller mellan dessa eller?

Fil.kand är det lättaste man kan få (i detta sammanhang) och får att få det så går man en 120p utbildning som inkluderar ett examensarbete på 10p. De flesta Fil.kand utbildningar är mer som yrkesutbildningar, i detta fall så ska man bli en "spelprogrammerare". Är samma sak med de flesta högskoleingenjörsutbildningar. Den stora skillnaden mellan utbildningarna är bredden på dem, läser man t.ex. högskoleingenjör så lär man sig att lösa problem med existerande verktyg, medans om man läser en civilingenjörs/magisterutbildning så lär man sig att komma på nya sätt att lösa problemen. Oftast är den enda skillnaden mellan en Magisterexamen i datavetenskap och en civilingenjörsexamen i datateknik att man läser 20p extra på civilingenjör, bägge utbildningarna har ett 20p examensarbete som krav för att få examen. Om man tittar på "statusen" på examen så är fil.kand det sämsta man kan ha när man söker arbete, de flesta företag kräver minst en Master's-ekvivalent utbildning (som magister och civilingenjör är) som fil.kand knappast är.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk

Fil. kand står för filosofie kandidat, vilket innebär att du får en kandidatexamen inom en filosofisk fakultet (brukar innefatta språk, systemvetenskap, samt andra humanistiska ämnen). Fil. mag är då förstås en magisterexamen inom samma fakultet. Det finns även tekn. kand och tekn. mag, vilka är mer tekniskt inriktade (exempelvis IT-säkerhet eller fysik) och brukar innehålla mer matematik.

Som ingenjör finns det högskoleingenjör och civilingenjör, på 120 resp 180 p. En högskoleingenjör brukar lära sig att använda tekniken, och en civilingenjör att ta fram den. En civilingenjör kan ofta ses som en av de högsta formerna av utbildning i Sverige, men som alla andra utbildningar säger din examina ingenting om vad du kan. Däremot är det vanligare att en civilingenjör har djupare kunskap än en högskoleingenjör.

Som kandidat skriver man en C-uppsats på normalt 10p, och en magister skriver en D-uppsats på 20p, åtminstone vad jag lärt mig. Som ingenjör brukar man ha ett examensarbete som är mer praktiskt inriktat, men även innehåller en hel del skrivande.

Min erfarenhet säger mig inte att en kandidat eller magisterexamen ger mer yrkesinriktad utbildning, snarare att de är mycket mer akademiska och lämpar sig för vidareutbildning så som forskning.

Men nu hamnar vi nog utanför ämnet en del, och det finns nog institut som förklarar det där både bättre och mer korrekt än vi.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

Så det finns alltså två stora block så att säga: Filosofi & ingenjör, där man sedan får olika "status"? Om jag då utgår från vad Ghost skriver?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Så det finns alltså två stora block så att säga: Filosofi & ingenjör, där man sedan får olika "status"? Om jag då utgår från vad Ghost skriver?

Det finns betydligt fler "block" än så, och andra exempel på examen är Odontologie lic., eller ekonomie kand/mag. Jag tror inte man ska hänga upp sig allt för mycket på olika examina, utan snarare vilka steg som finns inom varje område (ex kand/mag, högskoleing/civ.ing).

Finns mer att läsa på många sidor, exempelvis http://www.umu.se/studentcentrum/verksamhet/examina/examensor...

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");