Permalänk
Medlem

Satans regexp

Hej. Skulle behöva hjälp med lite regexp-syntax.

Jag har en sträng där jag vill få ut innehållet mellan ett flertal "klammrar". Är strängen alltså tex: "[Hej] jag heter [Kalle] Nilsson", så vill jag få ut "Hej" och "Kalle".

Jag verkar vara för trött för att läsa manualer.. Så det vore perfekt om någon vänlig själ ville hjälpa.

Tack.

//boolean

Permalänk
Hedersmedlem

Språk?
PHP:

$string = '[Hej] jag heter [Kalle] Nilsson'; preg_match_all("/\\[(.*?)\\]/", $string, $matches); echo '<pre>'; print_r($matches); echo '</pre>';

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Underbart, m0REc! Du har räddad min natt. Du gissade rätt på språk också

EDIT: Jag måste vara dum.. Hur gör jag om jag vill få ut strängen mellan [i: och ] ?

Permalänk
Hedersmedlem

$string = '[i:Hej] jag heter [i:Kalle] Nilsson'; preg_match_all("/\[i:(.*?)\]/", $string, $matches); echo '<pre>'; print_r($matches); echo '</pre>';

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar inte det där fungera...

Permalänk
Hedersmedlem

Men! Forumet tog bort \.
Koden ska vara såhär:

$string = '[i:Hej] jag heter [i:Kalle] Nilsson'; preg_match_all("/\\[i:(.*?)\\]/", $string, $matches); echo '<pre>'; print_r($matches); echo '</pre>';

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Verkar inte fungera det där heller.. Eller gör jag fel?

Permalänk
Hedersmedlem

boolean: Forumet verkar strula till det lite med m0REcs kod. Testa att kopiera koden från denna sida: http://forum.sweclockers.com/newreply.php?s=&action=newreply&...

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Underbart! Nu fungerar det. Tack, grabbar.

Permalänk
Hedersmedlem

Det ska inte vara två \\, endast en före [ och ]. Om det fungerar med två är det något väldigt skumt.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.