Datorn stängs av plötsligt!

Permalänk
Medlem

Datorn stängs av plötsligt!

Jag har ett problem, datorn stängs av helt plötsligt. Ibland bara stängs den av på någon sekund och ibland försöker den stänga av sig själv och påbörjar och stänga av allt i tray och alla fönster och program jag har öppet. Men ibland har man typ photoshop uppe och då frågar den om man vill stänga av och tar nej så på så sätt "räddar" man datorn från att stänga av sig. Däremot så förekommer det, som jag skrev innan, att datorn bara stängs av utan förvaring.
Den stängs av och startas upp automatiskt. Sen kommer felmeddelandet som lyder:

Någon som vet hur jag fixar det och vad problemet är? Jag har kört spybot och ad-aware + nod32.

// Jacob

edit: problem kvarstår. var inte winamp som strulade som ajg trodde först.

Permalänk
Medlem

har haft så där själv. För mig var det fel med minnet, fick lov att sänka hastigheten till 266 mhz. Moderkortet och minnet var inte kompatibelt.

Fast det kan ju va helt annorlunda för dig...

Permalänk
Medlem

Är helt enkelt en BSOD .. stäng av "automatisk omstart" så får du en snygg blå skärm när det inträffar =P .. Personligen skulle jag läst innehållet i crash dumpen och sett vart felet inträffade.. Vilket operativ kör du förresten? .. om det inte är fel på hårdvaran dvs. minnet m.m. så ligger felet troligen där..

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

XP kör jag. Men jag tror jag kommit på problemet hahaha.

Jag hade winamp iställt på att stängas av när kölistan var färdigspelad. HAhahahahah! Inte varit några problem sen jag ändrade det. hahahah. jag är bara för dum. Det fula är att jag skrev i forum innan om varför i helvete datorn stängdes av för några mån sen, då var det samma fel. Hahahaha. Tyckte det var konstigt att det bara hände när jag spelade musik i winamp. hohoho. humor humor. Tack för hjälpen iafl!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yacob
XP kör jag. Men jag tror jag kommit på problemet hahaha.

Jag hade winamp iställt på att stängas av när kölistan var färdigspelad. HAhahahahah! Inte varit några problem sen jag ändrade det. hahahah. jag är bara för dum. Det fula är att jag skrev i forum innan om varför i helvete datorn stängdes av för några mån sen, då var det samma fel. Hahahaha. Tyckte det var konstigt att det bara hände när jag spelade musik i winamp. hohoho. humor humor. Tack för hjälpen iafl!

Winamp ska ju knappast orsaka en BSOD .. isåfall är det sämsta skiten någonsin ..

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

hmm...vet inte vad en BSOD är men om du trodde jag fått bluescreen så, nej. Jag har ställt in winamp att stänga av datorn när min kö-lista är färdigspelad. Så så dåligt vet jag inte om det är... :/

Permalänk
Medlem

BSOD = Blue Screen Of Death

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yacob
hmm...vet inte vad en BSOD är men om du trodde jag fått bluescreen så, nej. Jag har ställt in winamp att stänga av datorn när min kö-lista är färdigspelad. Så så dåligt vet jag inte om det är... :/

Om du tittar i felloggen kommer du att se att det står "save dump" vilket innebär en kernel dump, a.k.a. BSOD. Själva blåskärmen är avstängd som default så det enda som sker är en omstart. Du skriver ju själv att datorn stängs av direkt utan varning och restartar, då har der skett en kernel dump.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

okej, men hur som helst så var det winamp som var ffelet eftersom den inte startas om eller krånglat något sen ja fixade winamp-saken.

edit: nehe. nu har det gått ett tag sedan jag skrev det ovanstående inlägg som ni ser och datorn var normal tills den ploppade av och rebootade idag på morgonen, då hade den stått på under natten och jag satte på winamp + msn och zippade upp en sak jag tankat under natten. Hur vet jag om det verkligen är hårdvaran som är felet och vad som ska köpas nytt/bytas?

edit2:
såhär ser det ut, och tydligen så är det något som är överhettat. Ser ju också ut som om 2 fläktar inte snurrar. Iofs tyckte jag att alla snurrade men jag är verkligen en sk. noob .