Permalänk
Medlem

Gigaworks S750 frågor

Hejsan jag har läst massa recensioner om Gigaworks s750 på nätet och är väldigt sugen på att köpa det, har ett audigy 2 ZS så det passar väl bra med det, men har några frågor som någon som inskaffat det kanske vill svara på?

1. Hur lång är 7.1 kabeln som medföljer?
2. Hur tycker du subben presterar i filmer? bra tryck och djup osv..
3. Hur presterar hela systemet i filmer?

tack på förhand

Permalänk
Medlem

vilken kabel? det har en herrans jävla massa kablar...

Permalänk
Medlem

den kabeln du kopplar till ljudkortet

Permalänk

Det e en kabel med 3 kontakter. 1 Sub/Center 1 RF/RS/RR 1 LF/LS7LR...
den är ca 1,5 meter lång.

Det e lite jobbigt o hålla på o justera systemet men det är ett otroligt tryck i den. Spelar väldigt rent och med en duktig punch i t.ex actionscener och spel...

Ja är nöjd med mitt system.

Visa signatur

Mainframe: Core i7 920 - Gigabyte EX58-UD5 - Gigabyte Geforce GTX285 - 150 GB Velociraptor - 1TB Caviar Black - 12GB RAM

Permalänk
Medlem

okej tack för svaret, har du alla sateliter monterade på väggen förresten?

Permalänk

Den basen är underbar!!
Mycket bra ljud.

Visa signatur

*sorry*

Permalänk
Medlem

Jag har haft mitt system i ca ett år nu och innan jag köpte det så tog jag reda på en massa olika ljudsystem samt läste en väldans massa om vad man ska tänka på, på olika Hifi sidor m.m. Detta eftersom jag är väldigt kräsen (extremt) när det gäller just ljud. Det jag kom fram till var att GigaWork 7.1 var det bästa jag kunde skaffa för den prissumman. Visst det fanns bättre ljudanläggningar om man byggde ihop själv från olika Hifi eller andra märken men då hamnade man på ett helt annat pris. Och jämför du vad du får för ljudsystem från tex Hifi för samma pengar som GW7.1 så är du inte i närheten (min personliga åsikt ).

Vet dock inte hur Logitecs nya ljudsystem (Logitech Z-5500) presterar dock ligger det på 5.1 och inte 7.1 vilket är lite roligare att ha när man spelar (min personliga åsikt).
Nu i efterhand så kan jag inte annat säga att jag är annat än väldigt glad att jag skaffade just detta system (det jag är mest nöjd över i min lya är just ljudanläggningen).

Musik
Ljudet är helt felfritt och klart, dock så kan man givetvis höra "fel" i låtarna men det beror inte på ljusystemet i sig utan på inspelningskvaliten på skivorna (WAV, MP3 och andra format). Om det ligger något fel i formatet så hör man det i högtalarna eftersom de är så pass skarpa i sitt ljud.

Film
Filmer anväder sig ju ofta av väldigt dova baser och basen kan just i film bli väldigt dominant. Detta löser man dock väldigt enkelt genom att sänka den när man ser på vissa filmer. Många högtalare får dock lätt distrussion i ljudet när det är aldeles för dova ljud (distrussion = svajningar och missljud). Men distrussion har jag faktiskt aldrig upplevt med detta ljudsystem utan basen är väldigt mjuk och rund precis som den ska vara medan diskanten är skarp och klar.

Spel
Det är samma här angående distrussion, jag var lite orolig för att jag skulle få det i vissa spel där det är väldigt dova ljud eller i vissa explossioner. Tidigare använde jag ett par vanliga stereohögtalare men efter att ha lirat på väldigt hög volym så började högtalarna låta som de var "sprukna". Detta probelm har jag dock aldrig upplevt med GW7.1 och drar man på basen när man lirar så känner man hur det sparkar till i bröstkorgen när man krigar och skjuter (vilket är väldigt häftigt )

Ljudmässigt om man skruvar upp basen mot max och drar på volymen så ser man hur rutorna svajar i lägenheten. (Min lägenhet är ca 40kvm varav vardagsrum/kök som sitter i hop där jag har systemet utgör ca 2/3 av lägenheten).

Ljudbilden dvs hur ljudet upplevs när man sitter i centrum och använder surround är kanon. I många spel då man inte vet var fienden är (krigsspel) så är det bara att stanna upp och lyssna så hör man exakt åt vilket håll man ska åt. Givetvis väldigt bra då man får ett klart övertag över spelare som inte har surround.

Det man bör tänka på om man vill få ut max av systemet är ju då placering av högtalarna och att ljudkortet är av en bättre kvalite då högtalarna är väldigt beroende på var ljudet kommer från. Har kopplat stereon till högtalarna men föredrar att lägga in musiken på hårddisken och spela den därifrån. Dels för min stereo endast kan förmedla 2.1 ljud medan datorn kan utnyttja 7.1 men även för att ljudkortet skapar ett klarare och skarpare ljud än vad min stereo klarar av att förmedla. Så köper man ett bra surroundpaket tänk på att även köpa med ett bra ljudkort.

Jag kan egentligen inte hitta något negativt med GW7.1 ljudmässigt om jag ska vara ärlig. Men tillsammans med Logitech Z-5500 (som jag endast har hört på i en butik) är GW7.1 lätt bland de två bästa PC ljusystem du kan köpa och blir du missnöjd med ljudet så ska du nog se dig om på Hifi-marknaden och bygga ett eget system för en väldans massa mer pengar.

Permalänk
Medlem

tack för svaret kung_new, jag beställde Gigaworks 7.1 igår eftermiddag, en sak jag undrar, tycker du kablarna räcker till för vägg montering i ett medelstort vardagsrum?

Permalänk

Jag fick förlänga mina kablar.. men jag har gankska stort rum där jag använder dom..

Visa signatur

*sorry*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av javvez
tack för svaret kung_new, jag beställde Gigaworks 7.1 igår eftermiddag, en sak jag undrar, tycker du kablarna räcker till för vägg montering i ett medelstort vardagsrum?

För mig räkte dom utan några problem, måste dock tillägga att jag inte har högtalarna i vardera hörn i lägenheten (rummet) eftersom jag i så fall skulle vara tvungen att ha dem ovanför spisen och diskkon.

När man placerar högtalarna ska man tänka på att ha dem i en relativt kvadratisk placering om surroundljudet ska kunna pejlas på enklaste sätt (det går givetvis att ställa in avståndet till ljudcentrum) och har man 7.1 men ser på film i 5.1 så slår man oftast av sidohögtalarna och då är det bra om inte de bakre högtalarna är placerade allt för långt bak i rummet. Men som sagt allt går ju att ställa in om man orkar göra det varje gång man växlar mellan 7.1 och 5.1

Annars kan man enkelt köpa förlängning eller helt nya längre kablar då det inte är några speciella kontakter som ska vara på kablarna utan fästningsanordningen sitter i själva högtalarna och gör allt väldigt smidigt.

Edit: mina mått i "kvadraten" är ca 3*4m (rummet är dock större än 3*4m) och jag har inte högtalarna just i hörnet eftersom ljudet fortplantar sig bättre om det har lite fritt rum inan det studsar mot någon vägg. Kablarna till högtalarna längst bort är dock "förlånga" så det finns spelrum att ha dem i en större kvadrat. Skulle gissa på 4*5m rum (som sagt gissning)

Permalänk
Medlem

Missnöjd. Basen har blåsljud om man spelar lite högre än snittet på låtar och i filmer. Inte så kul att få höra ett långt "Boouuffffffffsssssssh" när ett skott skall avlossas istället för en fin baston.

Det jävliga är att garantin på 1år har gått ut också.

En fråga till er som har S750, får ni blåsljud på eran låda eller kan den spela nästan hur högt som helst?

Visa signatur

Arf arf!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pikopiko
Missnöjd. Basen har blåsljud om man spelar lite högre än snittet på låtar och i filmer. Inte så kul att få höra ett långt "Boouuffffffffsssssssh" när ett skott skall avlossas istället för en fin baston.

Det jävliga är att garantin på 1år har gått ut också.

En fråga till er som har S750, får ni blåsljud på eran låda eller kan den spela nästan hur högt som helst?

Märker inget blåsljud..

Visa signatur

*sorry*

Permalänk
Medlem

S750 har maffigt ljud, med skönare och djupare bas än z5500.
synd bara att de inte finns som 5.1 här i sverige, då det skulle sänka kostnaden rejält utan några större uppoffringar i själva ljudbilden om du inte har ett stort vardagsrum och är mycket kräsen av dig.