Permalänk
Medlem

Problem med överclockning

Tjena har nu klockat min nya rigg, men det verkar inte gå nå bra.
Specs:

Cpu: A64 3000+ venice
Minnen: 2x512 TwinMOS BH-5 Speed Premium
Moderkort: DFI Lanparty NF4 Ultra-D
Nätagg: Tagan 530w
Grafikkort: Gainward 7800gtx GS

gjorde allt som man ska göra, började kolla hur långt man kan klocka allt. Alltså hur mycket grejjerna pallade individuellt. CPUN gick ganska bra men stannade på 2.5ghz @ 1.55V vilket jag tycker är helt okej för ett 3000+ venice. Hade inte räknat med så mycket mer. Den klarade prime95 i 10 timmar med detta, vilket jag tycker är okej. Men ändå tycker jag det känns som om den är segare än vad den var oklockad. Vad kan detta bero på? Kanske minnena?

När jag klockade minnerna, så gick det inte alls bra, testade först med att öka FSBn till 215, för att se om minnena pallade det. Men de gjorde dem inte. Fick fel i memtest efter bara ett par minuter typ. Körde jag dem i 2-2-2-8 @ 3.2V. Testade sedan med 2.5-2-2-8 @ 3.2V men fortfarande fel i memtest.

Så då testade jag att köra minnena på en divider samtidigt som CPUn. Alltså jag körde CPUn på 278x9 sen minnena i 2-2-2-8 @ 206mhz. Det var så nära jag kunde komma med divider. Och jag trodde inte att det skulle spela roll. Men jag fick fortfarande fel i memtest. Orkade inte strula mer så jag startade windows. Testade 3dmark 05 och allt flöt på bra. Men nu tycker jag det laggar mer när man håller på och leker i windows, startar webläsare och allt vad det kan vara.

Har ingen aning om vad jag ska göra nu så jag skulle behöva lite hjälp Kan bara påpeka att jag hela tiden körde LDTn på x3. Så det borde inte vara detta som strular.

Tack på förhand / Darkie

Permalänk

tästa ta ur ett minne kör memtest, sedan testar du med det andra minnet och kör memtest. kolla vad som händer, annars tästa öka spänningen lite till på minnerna