Microsoft Outlook eller Mozilla Thunderbird

Permalänk
Avstängd

Microsoft Outlook eller Mozilla Thunderbird

Har använt Outlook så länge jag minns. Den senaste tiden har min blick vänts alltmer mot Thunderbird. Många av mina vänner är nöjda efter att de bytte till T....

Vad anser ni?

Kan överhuvud taget Thunderbird vara bättre än Outlook - rent funktionsmässigt? Säkrare kan jag hålla med om, men inte bättre rent tekniskt.

Om det är så byter jag direkt.

Vad anser ni och vad har ni för argument för ert resonemang?

Visa signatur

Bloggande paparazzifotograf

Permalänk
Hedersmedlem

Jag testade Thunderbird ett tag i våras, men bytte snabbt tillbaka till Outlook 2003 pga avsaknaden av många nyttiga & viktiga funktioner i TB. Outlook 2003 är hittills oslagbart, anser jag.
Byter man från Outlook Express blir man säkert glad över Thunderbird, men vanliga Outlook är bara så mycket mer.

Jag retade mig även på att man inte tillfälligt kan ta emot/skicka mail när man är i offlineläge i TB, utan då måste man gå online också. Jobbigt att sen böka tillbaka till offlineläge.

Försök sen att arkivera i TB... En Outlookgrej jag inte kan leva utan. Så skönt att slippa rensa i alla mapparna manuellt.

Permalänk
Medlem

Spamskyddet i Thunderbird är dock underbart Fast som Kanel säger, är nog ingen ersättning för Outlook, dock för Outlook Express, absolut.

Permalänk

Jag har aldrig upplevt att Outlook skulle vara bättre på något sätt alls, så jag kör glatt Thunderbird och är allt annat än missnöjd.

Permalänk
Medlem

Thunderbird är gratis så det är bara att ladda ner och testa. Är du inte nöjd så är det rätt simpelt att starta Outlook igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Spamskyddet i Thunderbird är dock underbart Fast som Kanel säger, är nog ingen ersättning för Outlook, dock för Outlook Express, absolut.

Jag kan inte säga att spamfiltret i Outlook är bättre eller sämre än i TB. De funkar båda lika bra.

Två andra fördelar är att NOD32 integreras fint i Outlook, liksom WinZip Companion for Outlook.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rdj
Thunderbird är gratis så det är bara att ladda ner och testa. Är du inte nöjd så är det rätt simpelt att starta Outlook igen.

Jag har laddat ned Thunderbird och testat det ett tag. Fast jag gillade det inte. Tog bort det och fortsätter använda Outlook. Det finns inget annat program som är i närheten av Outlook. Det är bäst...Thunderbird blev jag besviken på - helt klart överskattat!

Visa signatur

Bloggande paparazzifotograf

Permalänk
Medlem

Det går ju inte att jämföra Outlook med Thunderbird, det är ju helt olika program. Det som hela Thunderbird gör är bara en liten del av Outlook.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det beror ju på vad för funktioner du söker efter.
Använder själv Thunderbird för att jag gillar spamfiltret och det ska vara ett säkrare program.

Använde tidigare Outlook Express.

Permalänk

Själv bytte jag från Outlook till Thunderbird av anledningarna att Outlook hanterar signaturer på ett skumt sätt som ser konstigt ut i vissa läsare. Dessutom saknar Outlook (väl?) alternativet att mail skall skickas som BÅDE text och html (i samma mail alltså). Väldigt bra om man vill koda meddelandet men inte är säker på om mottagaren ser html.

Outlook hanterar dessutom IMAP väldigt underligt. Tror inte man kan placera skickade mail på IMAP-servern utan dessa lagras lokalt. Väldigt skumt.

Thunderbird hanterar dessutom LDAP betydligt bättre än Outlook. Bara att skriva namn i TO-fältet så görs LDAP-uppslagen.

Vad Thunderbird saknar, och även jag, är kalendern.

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad Thunderbird saknar, och även jag, är kalendern.

Ta en titt på Mozilla Calendar och SunBird, dessa går att integrera med MozTb. De är inte speciellt välutvecklade än - men det är på väg.

För övrigt använder jag Thunderbird för att det är bättre än Outlook Express, enligt mig. Jag behöver inte all funktionalitet som finns i Outlook, och om det är något jag saknar i MozTb laddar jag ner en extension. Man kan ju annars skriva sina egna extensions, om man är händig.

Visa signatur

Fame's a bitch, man

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeWMan
Ta en titt på Mozilla Calendar och SunBird, dessa går att integrera med MozTb. De är inte speciellt välutvecklade än - men det är på väg.

Skumt att jag inte ens tänkte på det programmet. Hehe...tack hur som helst!

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***