Permalänk
Medlem

Sony CyberShot DSC-W1/W5 (digitalkamera)

Hej!

Någon som äger eller har provat någon av ovanstående nämnda kameror? Skulle gärna vilja höra lite åsikter. Funderar själv på att införskaffa en W5:a (i princip samma kamera som W1:an) från Netonnet för 2790:-. Eller har ni kanske några andra förslag på en bra digitalkamera kring 3000:-?

Anledningen till att jag fastnade för W5:an var pga att den tar vanliga AA-batterier (praktiskt om man ex är på en långresa), att den har en 2,5" skärm och att den känns robust(metall-chassi). Plus att den dessutom är någorlunda smidig storleksmässigt.

AA-batterierna, hyffsat smidigt format och minst 2" display är mer eller mindre ett krav, om ni har några andra förslag att komma med. Canons Ixus-serie faller på AA-batterierna och A95:an som jag kikat på känns lite för klumpig + att den har en liten skärm (1,8").

Kan Panasonic DMC-LZ1 vara ett alternativ?

Länk till Sonykameran: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=W5s

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har en DSC-W5 och är supernöjd med den. Helt i aluminium och som vanligt är det Sonys kvalitet på alla reglage/knappar som gör att den känns proffsig. Menyerna är föredömliga och på svenska om du vill ha det.

En riktigt bra grej som många kameror saknar är AF Illuminator (autofokusbelysning) som hjälper till när det är mörkt. Den ställer skärpan perfekt trots att det är nästan svart (inom rimliga avstånd).

Ett helgjutet köp.

Angående de vanliga AA-batterierna har jag inte märkt att de skulle vara klenare än andra kamerors specialbatterier.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Har pillat lite på W5:an och alla bilder tagna med den (som jag sett på nätet) verkar kanon. Vill bara att någon ska kunna få mig att ta det där sista steget eftersom det ändå handlar om några tusenlappar som ska spenderas .

Hur känns hastigheten med kameran? Känns det som den är trög mellan bildtagningarna? Verkar displayen vara känslig mot repor och slitage? Hur är batteritiden? Gödkänd eller tom bra?

Tacksam för svar igen!

Permalänk

Vi har en http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/i...
Super mysig kamera. Vet inte om den är bättre än W5:an men den är mindre..

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

När man startar kameran tar det två sekunder till dess att första bilden är tagen. Avtrycket är även mycket snabb till dess att bilden är tagen. Upplever inte alls någon seg tid mellan bilderna. Det känns som att jag är långsammare än kameran och att den alltid är redo.

Skulle tro att displayen inte alls tål repor bra, men det gäller väl alla kameror. Jag har min i en liten väska i bältet om jag använder den mycket och då känns inte vikten lika stor som om den skulle ligga i fickan.

Har inte någon räkning på bilderna men över 400 bilder skulle jag tro jag tagit utan batteribyte.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Vi har en http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/i...
Super mysig kamera. Vet inte om den är bättre än W5:an men den är mindre..

Kameran verkar trevlig men tyvärr tar den bara nån typ av Litium-batteri (NP-FE1), plus att den dessutom är lite i dyraste laget (3790:- billigast enligt Pricerunner). Anledningen till att jag vill ha en kamera som tar AA-batterier är (som sagt) att vid en längre resa så kanske inte alltid möjlighet finns att ladda kameran via ett väggutag och att man dessutom förmodligen behöver köpa någon konverter till adaptern för att den skall passa i väggen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redline
Kameran verkar trevlig men tyvärr tar den bara nån typ av Litium-batteri (NP-FE1), plus att den dessutom är lite i dyraste laget (3790:- billigast enligt Pricerunner). Anledningen till att jag vill ha en kamera som tar AA-batterier är (som sagt) att vid en längre resa så kanske inte alltid möjlighet finns att ladda kameran via ett väggutag och att man dessutom förmodligen behöver köpa någon konverter till adaptern för att den skall passa i väggen.

ok, men att köra en rese adapter är ju inge svårt.... Men ska du ut i djungeln mm så är det en fördel att kunna ha aa batterier....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
När man startar kameran tar det två sekunder till dess att första bilden är tagen. Avtrycket är även mycket snabb till dess att bilden är tagen. Upplever inte alls någon seg tid mellan bilderna. Det känns som att jag är långsammare än kameran och att den alltid är redo.

Skulle tro att displayen inte alls tål repor bra, men det gäller väl alla kameror. Jag har min i en liten väska i bältet om jag använder den mycket och då känns inte vikten lika stor som om den skulle ligga i fickan.

Har inte någon räkning på bilderna men över 400 bilder skulle jag tro jag tagit utan batteribyte.

Ok, det låter bra. Är väl inte så mycket annat att göra än att skydda displayen i en kameraväska som du säger. Undrar dessutom vad du har för erfarenheter av "vädertåligheten". Är den känslig vid "duggregn", på stranden etc...? Hur bra fokus blir det på bilderna vid rörelse? Ex om man fotar höghastighetsobjekt eller om man själv är i farten? Läste någonstans att den inte har någon "bildstabilisering" av något slag. Resulterar det i suddiga bilder vid nämnda scenarion eller blir det ändå hyffsat skarpa bilder?

Såg dessutom att kameran finns i ett svart (snyggare enligt mig) utförande till ett, tyvärr, högre pris. Dessutom med namnet W15: http://www.inwarehouse.se/hemma/productDetail.aspx?portalId=3...
Verkar vara nån specialutgåva med extra batterier + en väska. Tveksamt dock att det är värt mellanskillnaden(400:-) jämfört med den silverfärgade varianten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy

ok, men att köra en rese adapter är ju inge svårt.... Men ska du ut i djungeln mm så är det en fördel att kunna ha aa batterier....

Det har du iof rätt i. Kollade på priser på reseadaptrar och de billigaste ligger på en hundring. En tripp till djungeln hade jag inte planerat men ex. vid en ev tågluffarresa på nån månad eller tre kan det vara småkrångligt att hitta "laddningsställen", speciellt om det enda planerade boendet är i ett tält. Extrabatterier skulle iof kunna införskaffas men då drar det iväg ytterligare i pris. Men ge mig gärna ett förslag på en schysst kamera med "vanliga" batterier, ännu har jag inte bestämt mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redline
Ok, det låter bra. Är väl inte så mycket annat att göra än att skydda displayen i en kameraväska som du säger. Undrar dessutom vad du har för erfarenheter av "vädertåligheten". Är den känslig vid "duggregn", på stranden etc...? Hur bra fokus blir det på bilderna vid rörelse? Ex om man fotar höghastighetsobjekt eller om man själv är i farten? Läste någonstans att den inte har någon "bildstabilisering" av något slag. Resulterar det i suddiga bilder vid nämnda scenarion eller blir det ändå hyffsat skarpa bilder?

Om du verkligen är rädd för vatten eller sand bör du satsa på en "allväderskamera". Jag skulle aldrig utsätta mina grejor för regn och på stranden är jag försiktig med den. Den åker ner i väskan så fort jag fotat.

Beträffande bilder vid snabba rörelser så är väl detta något som små digitalkameror inte är så himla bra på. De kommer ju aldrig bli lika bra som systemkameror som har motorer i objektiven. De "snabba" bilder jag tagit har blivit godkända, men man får ta många bilder och dumpa de som inte blir bra helt enkelt. Det finns olika program för att ta snabba bilder men men får inte glömma att det är en pyttekamera så den har sina begränsningar.

Eftersom kameran är gjord i aluminium är den lite tyngre än de flesta småttingar som ofta är gjorda i plast. Den är dock långt ifrån tung men den känns helt klart stadigare än en enklare plastkamera. Den känns helt enkelt mycket proffsig/gedigen och handgreppet är förvånansvärt bra med tanke på storleken.

Lite info. Jag är användare av en semiproffsutrustning från Nikon och använder dagligen kompakta digitalkameror i mitt jobb. Jag har känt och fotat med många kameror på marknaden. Tänker inte påstå att DSC-W5 är bäst på marknaden men för mig är den det bästa alternativet.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Om du verkligen är rädd för vatten eller sand bör du satsa på en "allväderskamera". Jag skulle aldrig utsätta mina grejor för regn och på stranden är jag försiktig med den. Den åker ner i väskan så fort jag fotat.

Beträffande bilder vid snabba rörelser så är väl detta något som små digitalkameror inte är så himla bra på. De kommer ju aldrig bli lika bra som systemkameror som har motorer i objektiven. De "snabba" bilder jag tagit har blivit godkända, men man får ta många bilder och dumpa de som inte blir bra helt enkelt. Det finns olika program för att ta snabba bilder men men får inte glömma att det är en pyttekamera så den har sina begränsningar.

Eftersom kameran är gjord i aluminium är den lite tyngre än de flesta småttingar som ofta är gjorda i plast. Den är dock långt ifrån tung men den känns helt klart stadigare än en enklare plastkamera. Den känns helt enkelt mycket proffsig/gedigen och handgreppet är förvånansvärt bra med tanke på storleken.

Lite info. Jag är användare av en semiproffsutrustning från Nikon och använder dagligen kompakta digitalkameror i mitt jobb. Jag har känt och fotat med många kameror på marknaden. Tänker inte påstå att DSC-W5 är bäst på marknaden men för mig är den det bästa alternativet.

Hej!

Det lutar nog bestämt åt den kameran nu. Tror nog den passar mina behov alldeles utmärkt. Som sista fråga: Du kan inte på rak arm nämna något alternativ till denna kamera (kring samma prisklass, funktionalitet etc) som är "allvädersskyddad"? Men som sagt det lutar nog åt DSC-W5:an som jag fastnade för från början.

Bugar och bockar för all din hjälp!
/Jesse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Vi har en http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/i...
Super mysig kamera. Vet inte om den är bättre än W5:an men den är mindre..

har med en sån liten goding ^^ o den har bättre optik än w5 sen lite mer inställningar tror ja. osen att den är mindre

Visa signatur

nej tack

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patriiik
har med en sån liten goding ^^ o den har bättre optik än w5 sen lite mer inställningar tror ja. osen att den är mindre

Jepp, du tipsa mig om den men jag köpte den före dig...:P Köpte du den på computer city för 3800:-? Sen blev jag för vånad över hur skarp 2.5tums skärmen var på den lilla godingen T7...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Jepp, du tipsa mig om den men jag köpte den före dig...:P Köpte du den på computer city för 3800:-? Sen blev jag för vånad över hur skarp 2.5tums skärmen var på den lilla godingen T7...

nä köpte den på netonnet för 4029 inkl. frakt =P min favvopryl just nu, hehe ;P

Visa signatur

nej tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redline
Hej!

Det lutar nog bestämt åt den kameran nu. Tror nog den passar mina behov alldeles utmärkt. Som sista fråga: Du kan inte på rak arm nämna något alternativ till denna kamera (kring samma prisklass, funktionalitet etc) som är "allvädersskyddad"? Men som sagt det lutar nog åt DSC-W5:an som jag fastnade för från början.

Bugar och bockar för all din hjälp!
/Jesse

Sorry men jag ingen som helst erfarenhet av "allvädersskyddade" kameror.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller