Permalänk
Medlem

Miniräknare till Matte A?

Hej!!

Har nu börjat mitt första år på gymnasiet och ska då gå matte A till att börja med.
På skolan hade dom miniräknade att köpa, men jag visste att jag hade en hemma som var "en sån där avancerad".
Nu ska jag inte till skolan förrens på måndag så jag tänkte helt enkelt fråga om den räknaren jag har kommer att dugatill kursen matte A?

Miniräknaren jag har är en Casio fx-6300G
"Graphic scientific"

Hittade lite info: http://www.geocities.com/calculatorhelp/casiofx6300g.htm

så, kommer den att duga till matte A?

MVH Macke

Permalänk
Medlem

Den lär nog duga till Matte A ja, man behöver väl inte ens en grafräknare till den kursen?

Hmm, sitter på jobbet, var visst inloggad på någon konstig användare //Morfang

Visa signatur

// Sparvas

Permalänk
Medlem

Man kan ha en vanlig miniräknare med + - x till matte A
Behöver inge graph eller nåt als typ klarar sig utan också iufs...

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Okej, det låter ju perfekt!

Permalänk
Medlem

Klarar både Matte A och B utan en grafräknare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk

Även om en grafräknare verkligen är att föredra under Matte B.

Men skall du läsa t.ex. Matte C så kan du lika gärna köpa en grafräknare nu, det underlättar Matte A också

Permalänk
Medlem

Självklart underlättar det, men det är inte något som behövs. Din lärare kommer inte direkt säga att du ska ha en grafräknare vare sig under A eller B-kursen. Beror väl bara på hur lätt/svårt du har för ämnet.

Jag klarade A och B utan några större svårigheter utan att använda någon grafräknare. Och jag är inte någon matte-vän.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

jag hade visserligen en grafräknare till både Matte A och B... men jag behövde aldrig använda den. Det enda man hade det till var till att rita

Hade en TI-82. Jättekul att spela spel på lektioner ibland ^^

Visa signatur

System:
Intel E4400, 4096Mb DDR2 RAM, 4x HDD tot: ~1100GB, Geforce 8800 GTS 640MB, NEC DVD Writer
Bärbar: Dell Inspiron 2200
System idag: Core i7 6700k, 2xGTX1080 SLI, 16GB RAM, SSD, HDD, m.m.

Permalänk
Medlem

Beror på vilken sorts Matte A kurs, i våran mer naturinriktade matteA kurs så fick vi läsa om trigonometri vilket krävde sin,cos,tan på miniräknaren.

Visa signatur

Arf arf!

Permalänk
Medlem

Smartast är nog att fråga din mattelärare/-lärarinna då han/hon är den ende som exakt vet vad du behöver.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Jo iof. Hur många kurser tror ni räknaren klarar då? Tror jag ska läsa upp till minst c.

Permalänk
Medlem

Läste Matte A, B och C på gymnasiet med en Casio fx-115W sen läste jag matte D på komvux med en Casio fx-9750G. Sen läste jag om A, B, C, D och jätte lite E på Campus Norrköping och använde mig utav båda miniräknarna. Så man kommer ganska långt ändå med en enklare miniräknare

EDIT:
Kan tillägga att jag på gymnasiet läste, Elprogramm - Automation.
Komvux var det en lös kurs...
Nu på Campus läser jag Industriell Elteknik och Elektronik

Permalänk
Medlem

Om du ska läsa "naturmatte" upp till C så kommer du behöva en grafräknare, lika bra att köpa en sånn redan nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wappe_
Jo iof. Hur många kurser tror ni räknaren klarar då? Tror jag ska läsa upp till minst c.

Som sagt innehållet i matematiken beror på programmet man går.

Jag läste den matte som tillhör "samhäll och estet" (som det stod på boken, gick inte av någon av de programmen) med en s.k. teknisk räknare, inte samma men nästan en sådan där Casio fx-115W som 2FST länka till.
Jag läste D-kursen som blev natur/teknik och då hade man användning för att plotta kurvor, synd bara att det var så jäkla segt på den räknaren.
Har sett trådar förr (i övriga ämnen då) om att köpa en begagnad PDA med sådana program. De lär vara snabba men de klarar ju så mycket så man kanske inte får ha dem på proven.

Jag har inte läst alla mattekurser på gymnasiet (så rätta mig om jag har fel!), men du kommer aldrig behöva något mer avancerat än en grafräknare. Matematiken är inte så "svår" där. A-kursen (utom natur/teknik som hade en del trigonometri) är reptition av högstadiet. Har för mig B hade mycket om geometri och C är det derivata för hela slanten nästan (lite kombinatorik). D är grundligt om trigonometri och Integraler, E komplexa tal (inte läst kursen så vet inte allt om den, men köpt kursboken för det behövdes sen i en introkurs på universitetet).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Okej! Programmet jag går på är teknik.

Permalänk
Medlem

då kommer du läsa "naturmatte" och jag skulle rekomendera dig att köpa en grafräknare. det hjälpte iallafall mig mycket redan i matte b. texas instruments räknare är bra men ganska dyra. lycka till.

Permalänk
Avstängd

Satsa på en grafräknare... underlättar väldigt mycket tycker jag.
Jag går nu i 3:an på Teknik med inriktning Teknik & företagande.

Hade nog inte klarat det lika bra utan min grafränkare.

Visa signatur

P5:a | 16Ghz | Geforce 17900 | WD 15tb | 20gb Ram|

Permalänk
Medlem

Försök få tag på en begagnad. Säkert någon som precis tagit studenten som vill sälja

TI-82 skulle jag rekomendera då den räcker till allt. Körde själv igenom, Matte A, B, C med TI-83+ och det underlättade en hel del.

Permalänk
Avstängd

på blocket brukar man kunna hitta TI-82 ganska billigt. Kolla där. Kostar väll 700 annars om jag inte misstar mig..

Visa signatur

óynk

Permalänk

Om du hade tänkt köpa en ny räknare så köp den som läraren rekomenderar, det blir väldigt mycket enklare för dig då.

Annars kanske en TI-84+ vara intressant:
http://www.engadget.com/entry/1234000350054747/
http://www.engadget.com/entry/1234000943052627/

Sen kan det vara en bra idé att försöka använda räknaren så lite som möjligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Sen kan det vara en bra idé att försöka använda räknaren så lite som möjligt.

Mitt tips är istället att försöka använda räknaren till så mycket som möjligt, det är bara tråkigt och frustrerande att försöka att inte använda miniräknaren för att man skall "lära sig bättre". Brukar istället leda till att man skiter i att göra någon matte överhuvudtaget.

Nej, jag försöker använda min miniräknare så mkt som det går!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Mitt tips är istället att försöka använda räknaren till så mycket som möjligt, det är bara tråkigt och frustrerande att försöka att inte använda miniräknaren för att man skall "lära sig bättre". Brukar istället leda till att man skiter i att göra någon matte överhuvudtaget.

Nej, jag försöker använda min miniräknare så mkt som det går!

Säger då som föregående talare att man bör använda den så lite som möjligt. Har man intresse för matte så är det ändå inget större problem. Sen om en miniräknare ritar upp en sak så vet man svaret ofta men man vet inte varför eller hur man kom fram till det. Men det är som sagt var olika från person till person

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det smidigaste med en mer avancerad räknare inte var grafritandet i sig, utan det faktum att man kan skriva in ett helt uttryck och vänta med beräkningarna tills man trycker på enter (eller EXE som det heter på Casio-språk). Jag illustrerar med en jämförelse mellan mina två räknare från Texas Instruments:

TI-86: sin(2pi+3)*e^3, [ENTER]

TI-30X: 3, e^x, *, (, 2*pi+3, ), sin, =.

Man får en helt annan överblick och det går mycket lättare att felsöka om man kan knappa in hela uttrycket på skärmen. Detta är kanske mest användbart i fysikkurserna där man ibland får krångliga formler att jobba med.

För att svara på frågan så ja, du klarar nog av matte A-C med den du har. Tänker du gå matte D och E, eller fysik B, så skulle jag rekommendera en mer avancerad (men inte nödvändigtvis jätteavancerad) modell. I matte E läser man om komplexa tal och då är det kul om det inte blir error om man slår in roten ur -1.

Min TI-86 är definitivt overkill. Först efter ett par år på högskolan förstår jag alla dess funktioner.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Miniräknaren som jag rekommenderar är den som de flesta i klassen har, dagens miniräknare är fullpropade med så mycket grejer. Problemet är snarare att många inte kan med dem. Hela gymnasiematematiken är ett hån om man behärskar sin godkända miniräknare. Vid enkla Integraler, derivator eller komplex tal som det brukar vara i gymnasiet, så har man ju "svaret" på dosan direkt. *edit* att jämföra med så man har räknat rätt alltså.

Den största fördelen med grafritande enligt mig, är att de oftast har större display. Vilket underlättar inslagning av tal och man ser om man har gjort fel. Det finns dock miniräknare med stora displayer som ej är grafritande idag också. *edit* som Jerka^ ovanför också sa.

Ang Casio fx-6300G, så duger den hur bra som helst. Problemet är som sagt bara att man ska lära sig och använda den, sitter resten av klassen med exempelvis en enklare Texas miniräknare så kommer de ha lättare än dig ändå.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Prata med din lärare om vilka miniräknare han behärskar så du kan lära dig var just de funktionerna du skall ha finns.
Jag kan verkligen rekomendera dig en Grafräknare, hjälpte mig redan i Matte B, jag har en TI-84Plus och är väldigt nöjd med den, rekommenderad, även om den inte är då billig.
Min åsikt är att det är mycket skönare/smidigare att använda en Texas räknare än en Casio.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Mitt tips är istället att försöka använda räknaren till så mycket som möjligt, det är bara tråkigt och frustrerande att försöka att inte använda miniräknaren för att man skall "lära sig bättre". Brukar istället leda till att man skiter i att göra någon matte överhuvudtaget.

Nej, jag försöker använda min miniräknare så mkt som det går!

Jag har precis börjat på Chalmers, och nu i början får vi inte använda miniräknare alls. Så det kan vara bra att kunna räkna utan miniräknare också, vilket jag inte är så värst bra på.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Säger då som föregående talare att man bör använda den så lite som möjligt. Har man intresse för matte så är det ändå inget större problem. Sen om en miniräknare ritar upp en sak så vet man svaret ofta men man vet inte varför eller hur man kom fram till det. Men det är som sagt var olika från person till person

Självklart är det olika från person till person, men att låta miniräknaren göra jobbet kan ofta innebär att du hinner göra låt oss säga dubbelt så många tal på en timme gentemot om du använt miniräknaren sparsamt.
Nu är jag kanske lite fel person att ge råd i matematik, jag behöver oftast inte göra mer än något tal av varje typ för att kunna lösa de flesta varianter och spika proven.

Egentligen skulle man väl nästan kunna säga att: Desto bättre du är på matematik ju mer kan du använda miniräknaren. Samt givetvis det omvända; är du sämre på matte bör du kanske räkna mer tal utan räknare för att få en ökad förståelse.

Permalänk
Medlem

Hallå cosinus o tjosan... matte a är ju i princip repetition av 9ans matte o lite extra... iaf var min det o matte B kom lite till som e med på de flesta miniräknare men han skulle ju bara läsa matte A.....
Om du inte vill slänga ut massa pengar andvänd en vanlig miniräknare
BTW gick teknik

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Klarar både Matte A och B utan en grafräknare.

samma här, tror din både räcker till å blir över

Matte A är ju pisslätt om du tänkt läsa till iaf Matte C, (slutsats: du lär inte vara helt kass på matte)..

Har inte ens en grafräknare nu i Matte C, dock har vi inte hunnit så långt..men ändå..

får se nu till hösten (nya lokaler/rektor) om jag får en bättre miniräknare av min 60-åriga Polska matte lärare

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
... men att låta miniräknaren göra jobbet kan ofta innebär att du hinner göra låt oss säga dubbelt så många tal på en timme gentemot om du använt miniräknaren sparsamt.

om målet är att göra så många tal som möjligt, ja. Men det hjälper kanske inte om man inte förstår hur man ska göra.

Tycker iofs att det krävs en del för att förstå vilka uträkningar som man måste göra

Visa signatur