Permalänk
Medlem

Övervolta VGA Silencer

Hej!
Jo, det är så att jag kör en Arctic Cooling VGA silencer rev. 3
på mitt 9800pro. Har höjt volten på gpun och kommer upp i ca 420-30 stabilt. Fläkten går på högsta varv, men är ändå i stort sett ljudlös. Den går på 7volt (tror jag iaf) och jag undrar om det vore möjligt att köra den på 12v istället. Skadar det fläkten eller snurrar den bara fortare? Förstår att den får kortare livstid och så, men skulle det funka? Och gillar kortet att det inte sitter någon fläkt i kontakten?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Står det någonstanns att maxvolt är 7v? Det tror inte jag, jag tror att det är 12v som är maxvolt och om man höjer mer än det så finns det rikser för att den går sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
Står det någonstanns att maxvolt är 7v? Det tror inte jag, jag tror att det är 12v som är maxvolt och om man höjer mer än det så finns det rikser för att den går sönder.

Fläkten går antingen på 5 eller 7 volt vad jag har läst iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det kan annars vara så att fläkten det matar 12v till fläkten men att det sitter en resistor som sänker till 5 eller 7v, isådana fall så går det inte att höja volten.

Om du inte tar och kopplar förbi resistorn om det nu skulle gå.
eller så får den 12v och snurrar väldigt tyst på 12v.

Aja, det är bara att leta vidare, lycka till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De flesta fläktar klarar lite mer volt (prova på 15v), har en gång kört en 12v fläkt på 64v! Höll dock inte länge men den blåste som f*n.:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunderbolt
De flesta fläktar klarar lite mer volt (prova på 15v), har en gång kört en 12v fläkt på 64v! Höll dock inte länge men den blåste som f*n.:D

Haha Ne, men har testat att köra den på 12volt nu och det fungerar bra. Blåser ganska mycket mer faktiskt. Får se hur länge den håller, kör den nog på 7 när jag inte är vid datorn Ska ändå beställa en ny kylare, så jag tänkte att jag skulle kolla hur mkt jag kunde få ut av kortet med denna kylning först

Visa signatur