Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderMannen
antal bilder per sekund som grafikkortet generar, obs så måste man ha 16-24 bilder per sec för att ögat skall tycka att bilden flyter! 60+ i FPS är väldigt bra men inte säker om ögat uppfattar alla bilder,
Platta skärmar har max FPS som den kan visa som mäst 75 Hz vid 1024 *768 (normalt) finns då högpresternade TFT som kan vara bättre men då är DVI kabeln en flaskhals, CRT visar som mäst 180 FPS en bra skärm vid 640*480

det här e nog basic vad FPS innebär o vad det är till "nytta"

Det är väl dock bättre att köra TFT-skärmare på sin "native resolution", alltså t.ex 1024x768@60Hz om skärmen är speccad för det. De kan ju dock klara 75Hz ändå men det är ju inget som är åtråvärt. Sedan så ska ju en del skärmar köras i 75Hz också såklart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone

Ja, det också. Men 100FPS är ännu bättre... Förstår inte detta tjafs..
Desto mer desto bättre...

Om man kör 100Hz i uppdateringsfrekvens på skärmen och VSYNC så ja. Annars vill man ju hålla sig till det man kör på skärmen, då jag personligen anser att köra utan VSYNC är rätt så dumt, i alla fall om man vill att spel ska se bra ut. Man märker ju när man kollar sig snabbt omkring i spel att skärmen blir som splittad och ena delen sackar efter något om man kör utan VSYNC, vilket är förjävla fult. Men visst, i t.ex CS så, har det som tidigare sagts, vill folk köra i 100fps för att detta tydligen ger någon fördel med siktet. Samma sak gäller väl Quake III, en del hopp kan väl endast utföras om rätt antal fps renderas?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Jag ser då ingen skillnad på 60 FPS och 100 FPS

Inte jag heller

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

FPS:
Frames per second
First person shooter
Framkallar personliga störningar
bara att välja en!

Btw:
Jag märker en gnutta skillnad mellan 60 och 100 fps men går man upp
till 75 och 100 så spelar det mig mindre roll för då märker jag ingen skillnad
på något sätt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

60 FPS är både bra, dugligt och extremt, behövs inte mer.
Se bara på PS3... klarar 2000x1000 @ 60fps.
Och då flyter spelen mer än bra, så mer än 60 fps är != nödvändigt, bara nåt som nån fått för sig. Om alla kör på 60 fps så är det ingen som kommer klaga.

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

Sen har skärmens hertz en stor roll i det hela. Ligger den på 60 hz så uppdateras inte bilden mer än 60 bilder per sekund oavsett om du har 100 fps i ett spel.

Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Det är bättre att köra huvudet i väggen, än att inte använda det alls!
"Tja jag undrar vad som kom först Half-Life eller Counter-Strike betan? vill gärna ha säkra källor"- Darker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasa
Sen har skärmens hertz en stor roll i det hela. Ligger den på 60 hz så uppdateras inte bilden mer än 60 bilder per sekund oavsett om du har 100 fps i ett spel.

Rätta mig om jag har fel.

sant. Visst kan du ha mer än 60fps men bildskärmen visar
inte det iallafall. då får man istället lite lotteri om vilka frames
som skärmen visar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jämför t.ex. en dator som precis klarar 60 FPS i CS med en som klarar 100 FPS. Den som klarar 100 FPS kommer självklart att flyta på mycket bättre då FPSn knappast kommer ligga stabilt på 60 FPS om det är max vad datorn klarar. Men om du väljer att köra fps-taket på 60 FPS på 100 FPS-maskinen så bör man i princip inte se någon skillnad, om man nu inte bryr sig om 'alla' bonusar man får i vissa spel som är beroende av FPSn.

Visa signatur

Levnadsstandarden i Sverige är numera så hög att endast ett fåtal når upp till den.

Permalänk

Frames per Second
First Person shooter

Man kan se det i Fraps med mera , finns oxå inbyggt i vissa spel.
nej inte viktigt med 100 frames per second enligt vissa väldigt viktig enligt andra inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slizer
Jämför t.ex. en dator som precis klarar 60 FPS i CS med en som klarar 100 FPS. Den som klarar 100 FPS kommer självklart att flyta på mycket bättre då FPSn knappast kommer ligga stabilt på 60 FPS om det är max vad datorn klarar. Men om du väljer att köra fps-taket på 60 FPS på 100 FPS-maskinen så bör man i princip inte se någon skillnad, om man nu inte bryr sig om 'alla' bonusar man får i vissa spel som är beroende av FPSn.

i vilka spel förutom CS får man bonusar? förstår inte varför man ska fiffla med spelen så att man får bättre aim ju högre fps värde man har... det där e gör ju ett spel orättvist..

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderMannen
i vilka spel förutom CS får man bonusar? förstår inte varför man ska fiffla med spelen så att man får bättre aim ju högre fps värde man har... det där e gör ju ett spel orättvist..

Det är inte precis bonusar, det är bara programmerarna som valt att binda utritningsmetoderna till vissa andra saker.
Ex. CS verkar det ju uppenbarligen som att de skrivit typ "varje gång bilden ritas ut: minska storleken på siktet", lämpligare hade här kanske varit att använda en separat tråd för att hålla reda på det så att det hade blivit ex "varje millisekund som siktet inte är minsta storlek: minska storleken på siktet", men när de skrev koden kändes det väl inte så nödvändigt.

I Q3 har jag fö. för mig att man kan hoppa längre vid vissa fps (exakt vad detta berodde på kommer jag inte på just nu, har för mig att det hade något att göra med någon typ av avrundningsfel, men det går säkert att hitta ganska enkelt med google om man är intresserad)

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Testpilot

Men har ni svårt för att läsa? siktets storlek i cs har inget med spridningen att göra, det är servern som avgör spridningen, inget annat. Det är på grund av detta som anti-recoil-fusk inte funkar om man skjuter full auto.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag ska inte tillföra något mer i tråden än att säga detta:

I Quake 3 Arena, med OSP Promode, så är det ett måste med 125fps, annars hoppar man inte lika långt, samt att det helt enkelt (för mig!) känns helt bombat att löpa runt, allt är segt, man känner sig klumpig osv, men 125 så är allt så mycket bättre.

Sen ska ju skärmen klara det också, vilken min gör på hertzen.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Keeper of the Bamse

I second that sYph, tänkte precis skriva att alla trickjumpz0rz i Q3 skuttar runt med 125fps, varken mer eller mindre.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderMannen
hm...hur många bilder tror du ögat kan uppfatta?

Hur många tror du? Vad du än tror så kan jag säga att det är fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Hur många tror du? Vad du än tror så kan jag säga att det är fel.

jaha, rätt inställning. allt jag säger e fel.. smartare än dig kan man ju inte bli antar jag...

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk
Medlem

Frågade "min"(hade en "vikarie") läkare idag när jag var in och gjorde synundersökning, hon sa att hon tippade på 60-70 kanske.

Frågan jag ställde var:
Jag: "Hur många bilder kan ögat uppfatta på en sekund?"
L: "Hur menar du då?"
Jag: "På datorn så kan man ställa hur många bilder man vill se på en sekund, så du undrar jag om man kommer att 'missa' någon bild om man visar fler bilder än ögat kan uppfatta"
L: "Aha, jo men jag skulle väl tippa på att du skulle kunna uppfatta mellan 60-70 bilder på en skund utan att missa bilder."

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Populär missuppfattning att 25 uppdateringar per sekund ger en flytande upplevelse. Detta kommer från filmens värld där 25 bildrutor per sekund ger ett flyt.

Vad folk dock missar i detta är att filmer till skillnad mot datorspel har något som kallas "motion blur". Detta innebär att bilden är suddig på grund av rörelserna som utspelar sig under den tiden filmen har exponerats. Ta och pausa en film får ni själva se.
Detta ger en flytande känsla som gör att det räcker med 25 "FPS".

Datorspel saknar som regel detta fenomen, vilket gör att 25 FPS kan upplevas som väldigt hackigt då ögat faktiskt ser "enskilda bilder" ner till ungefär 1/80 sekund (80 FPS).
Lägre FPS kan även uppfattas som "flytande" beroende på vilket spel det är.

Tror ni mig inte, så ta en titt på skärmen med 60 Hz respektive 75+ Hz med blicken fokuserad i 45° vinkel från skärmen.
Anledningen till att detta inte alltid känns av när man tittar rakt på är att ögat blir bländat mellan bilderna.

i project offset kommer motion blur tekniken användas, väntar oerhört mkt tills det blir färdig
http://www.projectoffset.com/

*edit* i action quake 2 så hoppar man upp på höga lådor lättare:
90fps går inte
100fps krävs lite skills
120fps utan problem
150fps omöjligt att misslyckas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Det räcker gott med 60 FPS. I alla spel.

nu är du fel ute som den gamla quakeräv man är vill jag påstå att i de flesta quake-spelen spelar det oerhört stor roll vilken fps du har, iaf om du vill lira på högre nivå än mot botar. I q2 behöver du olika fps för att "lagga" dig genom vissa trånga ytor, hoppa längre/högre. i q3 hoppar du längre och snabbare med 125 eller 333 fps. Har dock inte spelat q1 så mkt men det finns säkert någonting som beror på fps där med

Visa signatur

"we educate ourselves so we can go to works we dont like, to buy shit we dont need"

Permalänk

Men vaför kan man inte ha motionblur på datorspel? Hade vart lite billiagre att spela med maxinställningar då:)

Men även om man kan se 200fps kanske, så är det värdelöst att ha högre fps än vad skärmen synkar, det ser för jädra fult ut då, med v-synk får man inga "bildskärningar" och samtidigt en jämn och konstant fps.

V-synk for the win!

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cane-force
Men vaför kan man inte ha motionblur på datorspel? Hade vart lite billiagre att spela med maxinställningar då:)

Det drar kraft att beräkna motion blur hela tiden.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Smetar man in hela skärmen med tapetklister kan jag lova att det ser blurrigt ut och kan tänkas flyta bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tbbzn
nu är du fel ute som den gamla quakeräv man är vill jag påstå att i de flesta quake-spelen spelar det oerhört stor roll vilken fps du har, iaf om du vill lira på högre nivå än mot botar. I q2 behöver du olika fps för att "lagga" dig genom vissa trånga ytor, hoppa längre/högre. i q3 hoppar du längre och snabbare med 125 eller 333 fps. Har dock inte spelat q1 så mkt men det finns säkert någonting som beror på fps där med

dock spelar det ingen som helst roll för dig som spelare då
det inte finns en skärm idag som klarar 333Hz. Och skulle det
finnas så finns den knappast tillgänglig för oss dödliga.
Även 125Hz är gränsfall om det går i upplösningar på 800x600 ens en gång.
kanske, kanske i 640x480 men i högre ska det till en sjudundrans skärm
för det. Sen kan spelet eller datorn tycka att du sitter med hur många
fps som helst men det gör inte att skärmen visar mer för det.

Sen kan jag även säga att enligt min ögonläkare så har de på
tränade stridspiloter uppmätt hastigheter i överföringen mellan ögon
och hjärna som ger en ungefärlig maxgräns på runt 80fps, och det
är alltså utan att hjärnan arbetar med alla bilderna utan bara det
antal bilder som går att överföra. Ögat i sig kan uppfatta mer och det
kan hjärnan också men det är den tid det tar att skicka signalen via
synnerven som begränsar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

har ju sagt hela jävla tiden att 60 FPS är vad ögat kan uppfatta... men det ska vara så jävla svårt att förstå det trotts att man kommer med bevis att ögat inte "hinner" uppfatta fler, och sen om vissa spel har sina "bonusar" är ju en annan femma,..

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk
Medlem

nu finns det ju inga egentliga bevis för det hela då iallafall jag itne lyckats hitta studien online än så länge. Men man tycke rju att ögonläkare borde veta
vad de snackar om så iallafall jag vet vad jag tycker om hela fpsjakten...
totalt meningslös m.a.o.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Hellre sunk grafik och bra fps ^^ , GÅr ju inte lira cs, css med 60 fps men 60fps i andra spel duger mkt bra /R

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robin_robin
Hellre sunk grafik och bra fps ^^ , GÅr ju inte lira cs, css med 60 fps men 60fps i andra spel duger mkt bra /R

Tro mej, det går att spela CS med mindre än 60 FPS. Tror det är mest psykiskt när folk säger att det är så stor fördel med 100 FPS.

Visst siktet ser mindre ut på skärmen, men om man anser sig vara på sån nivå att man märker av skillnaden så mycket så bör man inte hålla in sin skjutknapp så mycket att det blir omöjligt att se var mitten på siktet är...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderMannen
jaha, rätt inställning. allt jag säger e fel.. smartare än dig kan man ju inte bli antar jag...

Nej. Men det är lite som att säga "En människa klarar max 200 repetitioner med 3KG's hantlar".

Permalänk
Medlem

Så tar vi det igen då, läs igenom dessa två länkar. Dom har väldigt bra information om ögat och fps. I t.ex. den andra länken står det klart och tydligt att ögat kan uppfatta långt över 200fps. Och där står en jävla massa mer som är bra att veta, så ta och läs detta nu.

http://www.100fps.com/how_many_fram..._humans_see.htm

http://amo.net/NT/02-21-01FPS.html

Det går att spela CS med mindre fps än 100, helt klart. Min kompis har lirat CS i sina konstanta 40 fps väldigt länge, och han är ruskigt bra. Jag har spelat CS i 100 fps alltid, och är van vid det, jag märker när fpsen förändras. Jag gissar att det är lite som ett muskelminne, när du håller kuken i högernäven så känns allt hemtrevligt och fint, men när du håller den i vänster så känns det kanske lite avigt. Så när fpsen förändras från vad du är van vid, så presterar du annorlunda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaZZly

i project offset kommer motion blur tekniken användas, väntar oerhört mkt tills det blir färdig
http://www.projectoffset.com/

Ser mysigt ut... Hoppas bara på att tekniken i sig inte blir mer krävande än vad det smakar... Vilket är tveksamt. Dock blir det kanske en riktningsvisare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cane-force
Men vaför kan man inte ha motionblur på datorspel? Hade vart lite billiagre att spela med maxinställningar då:)

Räkna inte med att det blir billigare, åtminstonde inte innan tekniken för motinblur finslipats bra länge. Att beräkna motionblur och rendera detta borde (märk väl att jag inte är den mest insatte på den punkten, men en kvalificerad gissning är det i vart fall) dra minst lika mycket systemresurser som att fixa "rena" bilder för att få det flyt som exempelvis 25 FPS MB ger. Sedan blir det för all del en filmkänsla på ett annat sätt, men frågan är ändå om det alltid är eftersträvansvärt att få filmkänslan i grafiken, eller är "verklighetsrenderingen" bättre i vissa fall?

Nej, ska motionblur bli något eftersträvansvärt så ska det vara riktigt bra, i rätt sorters spel och på hårdvarunivå om jag får säga mitt, vilket jag får...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Something"
Så tar vi det igen då, läs igenom dessa två länkar. Dom har väldigt bra information om ögat och fps. I t.ex. den andra länken står det klart och tydligt att ögat kan uppfatta långt över 200fps. Och där står en jävla massa mer som är bra att veta, så ta och läs detta nu.

http://www.100fps.com/how_many_fram..._humans_see.htm

http://amo.net/NT/02-21-01FPS.html

Det går att spela CS med mindre fps än 100, helt klart. Min kompis har lirat CS i sina konstanta 40 fps väldigt länge, och han är ruskigt bra. Jag har spelat CS i 100 fps alltid, och är van vid det, jag märker när fpsen förändras. Jag gissar att det är lite som ett muskelminne, när du håller kuken i högernäven så känns allt hemtrevligt och fint, men när du håller den i vänster så känns det kanske lite avigt. Så när fpsen förändras från vad du är van vid, så presterar du annorlunda.

Grejjen är inte hur mycket ögat kan uppfatta, det är oändligt.
"flaskhalsen" (om man får säga så om biologi) sitter i den tid det tar
för en signal att gå från ögat till hjärnan via synnerven. precis som i
datorkomponenter är det elektriska signaler som går däremellan och
även om de är helt sjukligt snabba är de inte obegränsade...

Intressant läsning i länken dock...
Även om han talar om ögat i sig för det mesta. Det mest intressanta var nog testet
han nämde med piloterna som vart "flashade" med en bild... saken är ju det att det blir en svetsblänkeffekt... om du sitter i ett mörkt rum
och helt plötsligt blir "flashad" med en bild som bryter det ljuset snabbare
än ögat kan kompensera så kommer du ha bilden kvar som den där mindre trevliga
"spökbilden" i ögonen... vilket gör att du då kan sitta där o se planet ett bra tag efter
att bilden försvunnit...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.