Världsrekord i att få Sasser/Blaster?

Permalänk
Medlem

Världsrekord i att få Sasser/Blaster?

Telias nät må vara sanslöst. Uppskattningsvis 3 sekunder efter att jag installerat nätverkskortet fick jag den sköna rutan om att RPC-servern dog. Will this ever end?

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

nånsin hört talas om att installera ett antivirusprogram innan man pluggar i tp-kabeln?

så gör ja, får aldrig nå virus

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

- "NEJ" (i am a festis)

4-5sek fick jag det på när vi testade och det var bakom en router...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Gäst

Tja , det kom inte som ett chochbesked.Men 3 sekunder,det gick fort

Permalänk

finns det virus-fria datorer

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tonasty4u
finns det virus-fria datorer

självklart fast ja uttryckte mig lite dåligt kanske. får aldrig sasser / blaster

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

jag har aldrig fått sasser direkt trots att jag installerat med kabeln ipluggad varenda gång, har jag nån form av über-ISP (bbb)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
- "NEJ" (i am a festis)

4-5sek fick jag det på när vi testade och det var bakom en router...

Hur gick det till? Blockar inte routern alla portar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Hur gick det till? Blockar inte routern alla portar?

det kan nog smyga in iallafall ska du se

isbjörnen igor.

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tonasty4u
det kan nog smyga in iallafall ska du se

isbjörnen igor.

Det har jag aldrig råkat ut för, trots att jag aldrig installerar antivirusprogram brandvägg eller säkerhets uppdateringar innan jag kopplar in kabeln.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Det har jag aldrig råkat ut för, trots att jag aldrig installerar antivirusprogram brandvägg eller säkerhets uppdateringar innan jag kopplar in kabeln.

då har du tur :). för mig händer det alltid

isbjörnen igor.

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk

När jag installerade windows på syrrans dator hade jag inget antivirus tillgängligt, så jag laddade ner det snabbt som attan medan windowsupdate gick igång.
Tog väl 2min, men han inte installera innan rutan kom upp (routern och sp2s brandvägg verkar hjälpa nada alltså)..
Aja, kör mac numera och behöver aldrig oroa mig om sådant längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Hur gick det till? Blockar inte routern alla portar?

nä de vanliga portarna öppnas 80 mfl

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
nä de vanliga portarna öppnas 80 mfl

Öppnas vart? Mot någon specifik IP-adress eller mot alla som lyssnar? Det känns som en stor säkerhetsrisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightborn
jag har aldrig fått sasser direkt trots att jag installerat med kabeln ipluggad varenda gång, har jag nån form av über-ISP (bbb)?

Det har väl ändå inget att göra med ISP, har telia och har gått flera år sen jag sist fick virus.
Men SP2 löser de flesta problem, du ska kunna beställa en SP2 skiva gratis från microsoft (tror jag, läste det i nån annan tråd). Eller bara köpa en XP med SP2 integrerat.

EDIT: SP2 skivan som är gratis är bara uppgradering alltså.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tonasty4u
finns det virus-fria datorer

Mmm, min iBook

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk

och min ubuntu..

Ingen dator men men

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Öppnas vart? Mot någon specifik IP-adress eller mot alla som lyssnar? Det känns som en stor säkerhetsrisk.

Port 80 är ju HTTP, så den är väl öppen konstant :S Annars blir det lite svårt att surfa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rainy
Det har väl ändå inget att göra med ISP, har telia och har gått flera år sen jag sist fick virus.
Men SP2 löser de flesta problem, du ska kunna beställa en SP2 skiva gratis från microsoft (tror jag, läste det i nån annan tråd). Eller bara köpa en XP med SP2 integrerat.

EDIT: SP2 skivan som är gratis är bara uppgradering alltså.

Du kan få en gratis SP2 skiva ifrån Microsoft ja.
Annars kan man slipstreama inn sp2 på sin gamla skiva också. Prova nLite

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightborn
jag har aldrig fått sasser direkt trots att jag installerat med kabeln ipluggad varenda gång, har jag nån form av über-ISP (bbb)?

Var det inte så att bbb spärrade den porten som viruset går över?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Alltså, många här verkar ha problem med begreppet "öppna portar", när man snackar om "öppna portar" menar men självklart bara ingående paket på en viss port, där det inte var den lokala datorn som initiserade själva kopplingen (genom att t.ex. skicka ett SYN paket) t.ex. port 80 måste inte vara öppen om man ska surfa, men den måste vara öppen om du kör en http server. Detta är det generella begreppet för "öppna portar", sen finns det ju självklart undantag när ISP/Routers/Brandväggar etc. droppar alla paket som beror en port oavsett riktning.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Skulle man behöva öppna portar för att surfa så lär man väl få problem, är ju en random-port som klienten använder.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades aldrig få blaster.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Port 80 är ju HTTP, så den är väl öppen konstant :S Annars blir det lite svårt att surfa.

Utåt, ja. Men det verkar litet dumt om det skulle vara öppen för ingående trafik.

Permalänk

Har sjäkv lyckats få sasser/blaster typ 9/10 gånger då jag formaterat samt installerat om Xp. Kan ju säga att jag har installerat virusprogramet INNAN jag kopplat upp mig. Felet kan ju ha berott på ett hål som Service Pack 2 fixat ....borde kanske har fixat det oxå innan!

Permalänk
Medlem

Man behöver inte öppna port 80 inåt om man sitter bakom router, NAT heter tekniken. Man får således inte sasser om man inte medvetet öppnar port 80 för att t.ex köra en service på porten.

Permalänk
Medlem

Ut med tpkabeln är du installerar > in med zonealarm > In med tpkabeln > uppdatera windows > Bort med zonealarm > == Inga virus