Permalänk
Medlem

CL 3, värdelöst för spelande?

Hej!

Jag ska köpa nya minnen och har försökt läsa på en del om CAS Latency.

Alla säger olika, på vissa låter det som att nyare spel som HL2 laggar sönder med CL 3, medan vissa säger att det är i det närmaste oväsentligt, att man kanske får 3 fps mer med CL 2...

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Det är inte så stor skillnad nej.

Permalänk
Medlem

Ah, tack

Permalänk
Medlem

Re: CL 3, värdelöst för spelande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av calleb87
Hej!

Jag ska köpa nya minnen och har försökt läsa på en del om CAS Latency.

Alla säger olika, på vissa låter det som att nyare spel som HL2 laggar sönder med CL 3, medan vissa säger att det är i det närmaste oväsentligt, att man kanske får 3 fps mer med CL 2...

Vad säger ni?

Det har ju med vilken frekvens du kör i eller hur!!, Om du kör i 400 mhz med cas 3 så visst så blir det inte så roligt. sjäv kör jag med cas 3 i 600 mhz... Kan lova dig att det INTE laggar i bf2... Har en jävla prestanda. Så det har mer med vilken frekvens skiten går i...

//Frenell

Visa signatur

Spelburk: Cpu: A64 FX 55 |--| DFI NF4 SLI-DR|--| Gpu: EAX800XT-P/2DHTV/256MB PCI-E |--| Kylning: DD - H20 |--| Minne:PC4000 BallistiX Tracer 1024 x 2 |--|Server: Cpu: 2.8 Prescott |--| Minne: Ocz 1024 rev 2|--| Space: 1.5 TB |--| OP : Linux |--|
Kolla in Galleri för bilder på burkarna..

Permalänk
Medlem

Du märker inte direkt någon skillnad på cas 2 och 3 även om du kör i 400MHz. Man tappar bandbredd men oftast har man ändå mer än vad som behövs. Jag har testat olika minneshastigheter i doom3, tappade 2 fps när jag drog ner minneshastigheten från 500 till 260MHz.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: CL 3, värdelöst för spelande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frenell
Det har ju med vilken frekvens du kör i eller hur!!, Om du kör i 400 mhz med cas 3 så visst så blir det inte så roligt. sjäv kör jag med cas 3 i 600 mhz... Kan lova dig att det INTE laggar i bf2... Har en jävla prestanda. Så det har mer med vilken frekvens skiten går i...

//Frenell

Du kör DDR i 600 MHz? Tillåt mig tvivla...

Permalänk
Medlem

Hehe, ni ser alla säger ju olika!:/

Minnena jag ska köpa är vanliga PC3200 DDR-minnen med 400 mhz. Har aldrig hört om att det ska lagga.

Jag är ingen spelfanatiker, vill bara kunna spela HL2 med vanliga inställningar utan lagg.

Tack rool, jag litar mer på dig än alla "ahh det är ospelbart"-killarna

Permalänk
Medlem

timingen har inget med bandbredd att göra...

Timing är fördröjningen mellan varje operation som utförs i minnet. Ju kortare fördröjning desto snabbare jobbar minnet.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
timingen har inget med bandbredd att göra...

Timing är fördröjningen mellan varje operation som utförs i minnet. Ju kortare fördröjning desto snabbare jobbar minnet.

Vilket resulterar i att du kan skicka mer data per tidsenhet = högre bandbredd.

Permalänk
Medlem

CL2 och CL3 spelar inte så stor roll... Köp ngt minne som inte e för dyrt o inte för billigt sen e de ba till att lira

Visa signatur

Shadyrecords & Aftermath

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Vilket resulterar i att du kan skicka mer data per tidsenhet = högre bandbredd.

Och? Det är fortfarande inte bandbreddet.

edit: När man tänker efter så får man fan inte högre bandbredd. Det man får är en högre throughput. Bandbreddet ändras inte.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Hedersmedlem

Många väljer CL 2.5 för dom kostar nästan samma som CL3 minnen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: CL 3, värdelöst för spelande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Du kör DDR i 600 MHz? Tillåt mig tvivla...

Varför det? finns minnen speccade för 600 MHz och inte så svårt att få en Athlon 64 att gå i 300 MHz.

kolla -> http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=512DDRAD600

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: CL 3, värdelöst för spelande?

I BF2 ska man i första hand tänka på att att ha mycket minne. Sen kan man tänka på hur snabba de är

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Du kör DDR i 600 MHz? Tillåt mig tvivla...

Det borde inte vara omöjligt med de minnena han har.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Hedersmedlem

300MHz om man skall vara petig.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan CL2 och CL3 är inte ens märkbar om man inte kör testprogram. Visst, tillsammans med ett gäng andra prestandaförbättringar kan det vara märkbart, men inte ensamt. Jag har själv gjort lite tester med 2-2-2-timings mot 3-3-3-timings och skillnaden i spel var 1-5%. Går ett spel i 60 rutor per sekund minskar det alltså sannolikt i värstafallet inte mer än 3 rutor per sekund. Detta är inte märkbart i praktiken.

Permalänk

Hellre mycket minne som är långsamt än lite minne som är snabbt. Över 2 Gb så är det snabbheten som räknas istället för det är sällan man behöver 2 Gb. Bf2 undantaget då och 3d ritning samt stora CAD ritningar.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: CL 3, värdelöst för spelande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Varför det? finns minnen speccade för 600 MHz och inte så svårt att få en Athlon 64 att gå i 300 MHz.

kolla -> http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=512DDRAD600

Just det jag menade. 300 MHz. Minnet du länkar till går inte i 600 MHz.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: CL 3, värdelöst för spelande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Just det jag menade. 300 MHz. Minnet du länkar till går inte i 600 MHz.

För att göra det hela enkelt DDR (>double< data rate) = 300x2 = 600

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: Re: Re: CL 3, värdelöst för spelande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
För att göra det hela enkelt DDR (>double< data rate) = 300x2 = 600

Fortfarande nej. "Double data rate" betyder inte "double frequency" . Den kör ändå i 300 MHz oavsett om det flyttas data två gånger för varje klockcykel.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: CL 3, värdelöst för spelande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Fortfarande nej. "Double data rate" betyder inte "double frequency" . Den kör ändå i 300 MHz oavsett om det flyttas data två gånger för varje klockcykel.

Fan vad vi skall vara petiga och leka dass Besserwisser.
http://www.c627627.com/RAM/

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: CL 3, värdelöst för spelande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Fortfarande nej. "Double data rate" betyder inte "double frequency" . Den kör ändå i 300 MHz oavsett om det flyttas data två gånger för varje klockcykel.

precis. retar mig också på när folk skriver 600 MHz när det är 300 MHz.

Men för att hålla mig till Topic så tycker jag mängden spelar mer roll än Cas. Speciellt i nyare spel som Wow eller bf2.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: CL 3, värdelöst för spelande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
Fan vad vi skall vara petiga och leka dass Besserwisser.
http://www.c627627.com/RAM/

Ja, om det är möjligt att minska förvirringen här på forumet är väl det en bra sak?

För att också vara mer on topic sällar jag mig utan tvekan till gänget som anser att mer minne är mycket bättre än snabbt minne. Snabba minnen har man mest glädje av i benchmarkprogram.

Permalänk

DDR600 = 300Mhz, för övrigt anser jag också att mängden prioriteras över hastigheten.

Permalänk
Medlem

Jag tror man kan säga att klockan går i 300 MHz, men datan kommer i 600 MHz (signalen ändras 2 ggr per cykel * 300 Megacykler/sekund = 600 MHz).
Båda borde då gå bra att säga då utan att bli hackad på. Däremot blir det ju tvetydigt ibland, men för det mesta vet alla vad som menas.

Eller?

Permalänk
Medlem

datan kommer inte att skickas i 600Mhz, det är bara att minnet skickar 2 dataenheter åt gången istället för 1.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Jag tror man kan säga att klockan går i 300 MHz, men datan kommer i 600 MHz (signalen ändras 2 ggr per cykel * 300 Megacykler/sekund = 600 MHz).
Båda borde då gå bra att säga då utan att bli hackad på. Däremot blir det ju tvetydigt ibland, men för det mesta vet alla vad som menas.

Eller?

Du menar att 300 MHz=600 MHz är korrekt

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: CL 3, värdelöst för spelande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Ja, om det är möjligt att minska förvirringen här på forumet är väl det en bra sak?

För att också vara mer on topic sällar jag mig utan tvekan till gänget som anser att mer minne är mycket bättre än snabbt minne. Snabba minnen har man mest glädje av i benchmarkprogram.

Mjo, men hure många sitter och kollar på bechmarkprogram hela dagarna? Det kan vara kul att skryta om, för det verkar många här gilla. Men om manska spela så är det bättre att ha 2GB i 3-3-3-5 mot 1GB 2-2-2-5 t.ex.

Jag själv måste köra mina DDR400 2-2-2-5 (1T) i DDR33 2-2-2-5 (2T) när jag kör med 2GB istället för 1GB. Tappar väl några sekunder i benchmarksmen spel fungerar otroligt mycket bättre (BF2 då).

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Du menar att 300 MHz=600 MHz är korrekt

Jag skrev ju 2*300 = 600. Läs om, läs rätt.

Permalänk
Medlem

Real klocken är 300Mhz & den effektiva är 600Mhz.. så kan ni släppa det nu?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless