Permalänk

hemsida med två språk?

hur löser man det lättast rent praktiskt? en indexsida där man väljer språk, som länkar till mappar med olika versioner av sidan?

index.htm

/svenska/
/engelska/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man kan väl köra med ip lockup för att kolla var besökaren kommer ifrån. Ifall han kommer från sverige så styrs han till den svenska sidan. Annars till den engelska.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lhffan
Man kan väl köra med ip lockup för att kolla var besökaren kommer ifrån. Ifall han kommer från sverige så styrs han till den svenska sidan. Annars till den engelska.

Jag skulle rekommendera detta, så länge man ger användaren en möjlighet att växla till det andra språket. Jag gör just så för att välja svenska/engelska på en portfolio, och för att välja valuta i ett beställningssystem. Se http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=25814...

Permalänk

*Lyckades skapa två identiska inlägg*

Permalänk

Man kan ju köra med SSI fil ( server Side Include ) där du lägger all text och sen låter du besökaren välja språk själv så hämtar den texten från SSI filen.

( Be mig inte förklara det närmare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BILSKIRNE
Man kan ju köra med SSI fil ( server Side Include ) där du lägger all text och sen låter du besökaren välja språk själv så hämtar den texten från SSI filen.

( Be mig inte förklara det närmare

Är <?php include('hej.inc'); ?> ett sådant?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

PHPs include ger ju ungefär samma effekt, men SSI är en annan teknik: http://en.wikipedia.org/wiki/Server_Side_Includes

Själv kör jag helt enkelt PHP med en funktion som väljer output beroende på språk, typ

<h2 id="previousWorks"><?=sweEng('Tidigare arbeten', 'Previous works')?></h2>

Det är kanske inte hållbart på en större sajt.

Permalänk
Hedersmedlem

Senast jag gjorde något liknande skapade jag två filer, en för engelska, en för svenska där olika strängar sparades.

Typ

$LANG['welcome'] = 'Welcome!';

Sedan hette filerna en.php och sv.php och innehöll samma variabler, dock med olika värden.

När sidan laddades kollade jag vilket språk man valt och inkluderade då godtycklig fil. Fungerade fint.

Användes såsom

echo '<h1 id="welcome">' . $LANG['welcome'] . '</h1>';

om ni inte redan listat ut det.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Hedersmedlem

m0REcs lösning är väl vanligast, och i mina ögon snyggast också.
Att få det *snyggt* går väl dock inte, törs jag påstå. Två sidor (för att inte tala om 20 om man gör en jätteinternationell sida) att ändra på är ju katastrof, så en sådan lösning går "fetbort" som man säger.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kolla vad användaren själv valt för språk i Accept-Language fältet i Http headern med $_SERVER['HTTP_ACCEPT_LANGUAGE']

Visa signatur

flippy @ Quakenet