Bilder/video på revulotion handkontrollen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bosse ost
XXX-Spel någon?

Hehe...

Din lilla gottegris..

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Något som man kanske inte tänker på direkt är väl att själva basenhetens placering måste ha betydelse om det är avståndet mellan den och kontrollen som är det viktiga? Eller använder den sig av TVn? Frågorna blir sällan färre en svaren.

Edit: Man ska tydligen placera en sensor under TVn.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XyliX
Jag har sett att många skriver att GC är snabbare än PS2, kan du möjligtvis hänvisa mig till några tester som visar detta?

ta en titt på ign.com och liknande sidor så märker du att det stämmer. Nintendo Gamecube har mer krut i sig än Playstation 2.
(en enkel grej att jämföra med är spel som finns till alla konsoller, då brukar spelen vara aningen snyggare/flyta bättre på GCN än vad de gör på PS2)

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mlonnqvist
Wow, annan form på joysticken...

Nintendo var inte först med analog joystick

Ok, någonting de var först med, men, jag tycker inte direkt att force feedback är så imponerande. Själv slår jag alltid av det eftersom jag tycker att det sabbar spelupplevelsen.

Wohoo! Ytterligare en knapp på kontrollen. Stoppa pressarna.

Möjligt att de var först. Ser inte riktigt det imponerande med att ta bort sladden; det förändrar liksom inte spelupplevelsen.

Wohoo! Ytterligare knappar på kontrollen. Stoppa pressarna.

Nintendo DS är intressant med sin pekskärm, men pekskärmen är å andra sidan det enda revolutionerande med maskinen och gör inte Nintendo till teknikledare helt plötsligt.

Om man är fanboy och desperat hoppas att Nintendo ska återta sin gamla marknadsposition, möjligen. Om man är neutral (eller påläst) inser man dock att det är andra företag som gått i bräschen för teknikutvecklingen inom spelbranschen.

Nintendos styrka har alltid varit att de kunnat göra bra spel, men det är ganska sällan som de varit först med någonting eller kommit med revolutionerande idéer.

Kanske verkar som små steg, nya knappar osv. Men faktum är att Nintendo drivit utvecklingen när det gäller handkontroller till tv-spel. Även om du försöker förlöjliga deras bidrag. Man kan ju fråga sig vad du tycker är riktigt innovation? Att vara först ute med nästa x-bit konsoll är verkligen inte allt som räknas.

Permalänk
Musikälskare

underbart nintendo... ska fan köpa alla själv

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Sen handlar det ju mindre om vem som kom först eller utvecklade det hela.
De som i slutändan gör bästa produkten på det vinner ju. Nintendo kanske
inte var först eller utvecklade allting men de har defenetivt gjort det bästa av
dem genom åren. Att <insert namn> sitter och upptäcker hur man bygger en konsoll gör ju inte att han/hon/de gjorde alla konsoller, även om han
skulle råkat vara först....

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag tror att nintendo kommer få problem med människor som inte vågar; "Jag vill ha en handkontroll ingen jävla fjärrkontroll-folket" De som tycker att X-box var den överlägset bästa konsollen pga grafiken (menar inte att x-box är dålig utan att grafiken inte är allt), de som inte vågar och tänker det kommer aldrig fungera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majestic XII
Skulle vara rätt nice att binda fast kontrollen på foten och lira ett fighting spel och sparka motståndaren Finns ju en hel del skoj man kan ha med den bara man har lite fantasi

Men sen finns det människor som tänker så här och har lite fantasi (även om jag föredrar händerna) och det är dessa människor som förhoppningsvis stöder nintendo för att de försöker gå framåt och inte stå och tugga luft i alla evighet för att de är rädda.

Jag säger bara lycka till nintendo, jag kan bara garantera er att en ända konsoll köps, för jag ska fan ha en.

Permalänk

Jag orkar inte tjafsa med en bunt fanboys; vill ni tro att Nintendo var först med en massa teknologi eller att det är tack vare dem som vi har en konsollmarknad så kan ni väl få tro det.

(Däremot så vitaliserade Nintendo & Sega -- och i viss mån NEC -- konsollbranschen efter den stora videospelkraschen 83/84 men jag antar att för en Nintendo fanboy så är det samma sak som att skapa branschen)

Visa signatur

Mattias Lönnqvist
www.spelforum.nu / www.dvdforum.nu
Recensent och EA-fanboy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mlonnqvist
Jag orkar inte tjafsa med en bunt fanboys; vill ni tro att Nintendo var först med en massa teknologi eller att det är tack vare dem som vi har en konsollmarknad så kan ni väl få tro det.

(Däremot så vitaliserade Nintendo & Sega -- och i viss mån NEC -- konsollbranschen efter den stora videospelkraschen 83/84 men jag antar att för en Nintendo fanboy så är det samma sak som att skapa branschen)

Hur tror du det hade gått utan Nintendo då? För det är ju dom som har fått ta de första stegen med i stort sett allt när det gäller inovativitet.
Sony hakade i stort sett bara på trenden med PS och samma sak med Microsoft (speciellt det sitnämda företaget).
Märkte du något särskilt nytt med Xbox 360 eller PS3? Förutom prestandan då? Jag märkte i alla fall inget nytt alls.

Nintendo är tv-spel. Det första man tänker på när man hör tv-spel är ju Nintendo.
När man var liten sa man ju inte ens spela tv-spel, utan lira Nintendo

OBS! Jag är ingen Nintendo fanboy! Äger t.o.m. en Xbox :p. OBS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mlonnqvist
Jag orkar inte tjafsa med en bunt fanboys; vill ni tro att Nintendo var först med en massa teknologi eller att det är tack vare dem som vi har en konsollmarknad så kan ni väl få tro det.

(Däremot så vitaliserade Nintendo & Sega -- och i viss mån NEC -- konsollbranschen efter den stora videospelkraschen 83/84 men jag antar att för en Nintendo fanboy så är det samma sak som att skapa branschen)

Visst, förneka fakta om du vill. Det är fakta att Nintendo skapat de ideer jag skrev i min tidigare post. Du kommer inte ifrån att listan innehåller några av de saker som format tv-spel till det vi har idag. Om du inte tycker de sakerna är marknadsledande och nyskapande tycker du fel för det är de, det går inte att förneka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cd-rw
Visst, förneka fakta om du vill. Det är fakta att Nintendo skapat de ideer jag skrev i min tidigare post. Du kommer inte ifrån att listan innehåller några av de saker som format tv-spel till det vi har idag. Om du inte tycker de sakerna är marknadsledande och nyskapande tycker du fel för det är de, det går inte att förneka.

Några nya knappar på handkontrollen och D-pad:en menar du. Ja, det har de skapat. Hur det nu kunnat forma spelbranschen ....

Visa signatur

Mattias Lönnqvist
www.spelforum.nu / www.dvdforum.nu
Recensent och EA-fanboy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
http://www.viewz.com/shoppingguide/consoleguide6.shtml

Titta vad min vän google hittade åt mig
Inte det mest pålitliga stället men jag vet att jag sett samma
sak på betydligt mer "säkra" ställen och kände inte för att sitta
och leta någon längre stund.

var bara tvungen

Polygon Performance: GameCube:6-12 M/sec PS2:66 M/sec

Enligt denna så ligger GC långt efter...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Spelar det egentligen så stor roll?

EDIT: Konstigt bara, spelen till exv PS2 borde ju i teorin då vara 5 - 10 gr snyggare? Detta verkar dock inte riktigt överenstämma med verkligheten då iaf jag inte ser någon större skillnad på spelen. Men vad vet jag.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
underbart nintendo... ska fan köpa alla själv

Bara du lämnar en till mig, annars..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Polygon Performance: GameCube:6-12 M/sec PS2:66 M/sec

Enligt denna så ligger GC långt efter...

Enligt vad jag läst, menade Sony och MS ren "polygonkraft", så att säga, alltså inte i spel utan i syntetiska tester, utan annan beräkning som fysik t.ex inräknat. Nintendo menade däremot i riktiga spel.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk

Tror jag ska köpa denna, dock inte pga den nya kontrollen utan för att den kan spela alla gammla spel samt gc spelen.

Just ja var bara tvungen att kommentera de som påstår att ps2 har samma lr bättre grafik samt flyt i spelen som gc. Det kan ju inte stämma, finns ju inte ett enda spel som är snyggare på ps2an, resident evil 4 kommer nog bli ett bra exempel när det dyker upp till ps2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mlonnqvist
Några nya knappar på handkontrollen och D-pad:en menar du. Ja, det har de skapat. Hur det nu kunnat forma spelbranschen ....

De må inte ha skapat branchen, men sega och nintendo har ju dragit lasset av att sprida den. Du kan ju knappast på allvar mena att konsollmarknaden skulle vara det den är idag om Nintendo och sega inte funnits. Visst kan man dra konsollernas rötter förfärligt långt tillbaka... SVI och C64 är ju tillochmed moderna i jämförelse. Men om nintendo och sega nu inte spelat så stor roll så tycker iallafall jag att det är konstigt att jag inte sett en C64 i några annonser om nya spel på säg... runt 15-20 år...

Och nej, bara för att man kan se hur de påverkat marknaden så är man ingen fanboy. Att vara fanboy är att blint vägra inse någonting som står mitt framför näsan på en utan att kunna föklara varför... och att nintendo och Sega varit de 2 största bidragande faktirerna till att spelbranchen är så stor, utvecklad och spridd som den är idag, det står precis framför näsan på dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Polygon Performance: GameCube:6-12 M/sec PS2:66 M/sec

Enligt denna så ligger GC långt efter...

som sagt.
MS och Sony mäter "maximal teoretiska gräns"
medans nintendo faktiskt håller sina 6-12 M/sec. (inte alltid, men det går iallafall
om utvecklarna av spelen lägger ner energin) Att sony och MS kör sitt "på papper"
race om vem som är bäst betyder ju egentligen jota då ingen av deras maskiner
i praktiken klarar det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mlonnqvist
Några nya knappar på handkontrollen och D-pad:en menar du. Ja, det har de skapat. Hur det nu kunnat forma spelbranschen ....

Ja vi är väl helt enkelt oeniga. Men om du inte tycker det Nintendo har presterat är något att hänga i julgranen vet jag då inte vad som skulle imponera på dig. Att släppa den första x-bit konsollen är alltså viktigare än otaliga uppfinningar och förbättringar när det gäller hur man styr och spelar spel? Vad har de andra spelföretagen kommit med som är så oerhört nyskapande och bra då? För gilla det eller ej Nintendos ideer när det gäller handkontroller har präglat alla andra spelföretags designer och starkt influerat dagens tv-spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bosse ost
XXX-Spel någon?

Hehe...

ja hade det inte vart Nintendo hade det säkert kommit en hel serie med simulatorer där man ska jaga tjejer på stan och lyfta upp deras kjol med den magiska hentai-strålen från fjärrisen..

pantsu!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

De må inte ha skapat branchen, men sega och nintendo har ju dragit lasset av att sprida den. Du kan ju knappast på allvar mena att konsollmarknaden skulle vara det den är idag om Nintendo och sega inte funnits. Visst kan man dra konsollernas rötter förfärligt långt tillbaka... SVI och C64 är ju tillochmed moderna i jämförelse. Men om nintendo och sega nu inte spelat så stor roll så tycker iallafall jag att det är konstigt att jag inte sett en C64 i några annonser om nya spel på säg... runt 15-20 år...

Den sista kommersiella (läs: såldes i spelbutiker) till c64:an var Mayhem in monsterland, som kom 93. Den sista kommersiella (läs: stort programvaruföretag, men de flesta butiker hade slutat sälja spel till c64) var Lemmings från 94. Så korrekt siffra hade varit 10-15 år, vilket ganska väl matchar hur länge sedan det var sedan det gjordes reklam för NES.

Låt mig ta det en gång till, från början:

1. Jag förnekar inte att Nintendo haft en stor påverkan på spelbranschen
2. Däremot har jag påpekat att Nintendo inte haft så stor inverkan på hårdvaruutvecklingen
3. Nintendos främsta tillskott till spelbranchen har framförallt varit:
3.1: Revitaliseringen av konsollbranschen. Efter den stora videokraschen 83 så hade de flesta stora spelare försvunnit; Mattel (Intellivision) var borta, liksom Coleco (Colecovision) och Atari var mest intresserade av hemdatormarknaden. Genom att använda den skyddade hemmamarknaden så lyckades Nintendo och Sega blåsa liv i den marknaden igen.
3.2: Att ta befintlig hårdvara och befintliga spelidéer och göra en vettig design för dessa. NES var gammal hårdvara och mycket av spelen var inom befintliga genrer men man paketerade hårdvaran i ett tilltalande paket och man hade bra design på sina spel. Super Mario Bros var inte revolutionerande på något vis men det hade en tilltalande grafisk profil och bra bandesign.
4. Nintendo har haft en dominerande position men bara under en kort tid. Från 85-89 (ca) hade man 90% av konsollmarknaden med NES. Med SNES lyckades man "bara" uppnå 60% och fram tills MS inträde på marknaden så var den japanska dominansen total (Atari lyckades bara plocka några få procent av marknaden, och andra amerikanska och europeiska försök floppade totalt)

Däremot har inte Nintendo skapat spelmarknaden, eller ens konsollmarknaden. De har inte varit först med en massa revolutionerande hårdvarulösningar och det är inte enbart tack vare Nintendo som spelbranschen ser ut som den gör idag.

Citat:

Och nej, bara för att man kan se hur de påverkat marknaden så är man ingen fanboy. Att vara fanboy är att blint vägra inse någonting som står mitt framför näsan på en utan att kunna föklara varför... och att nintendo och Sega varit de 2 största bidragande faktirerna till att spelbranchen är så stor, utvecklad och spridd som den är idag, det står precis framför näsan på dig.

Att blint vägra inse att Nintendo inte var först, eller att tro att Nintendo skapat konsoll-marknaden är fanboy:ism, eftersom det inte stämmer med verkligheten.

Om man absolut måste göra en lista över de företag som haft mest inflytande över att konsollmarknaden ser ut som den gör så bör man ha med åtminstone fyra företag; Nintendo, Sega, Sony & Atari. Pratar man om spelmarknaden i stort (och inte bara konsoller) så bör man dessutom ha med Commodore, Sinclair, IBM, Apple, Microsoft, Creative och vad-de-nu-hette-som-skapade-adlib-kortet , där de två sist nämnda haft minst inflytande.

Ska man vara riktigt ärlig mot historieskrivningen bör man dessutom ta med en del mjukvaruföretag men det blir en ganska lång lista.

Att exempelvis nämna Sega & Nintendo men inte Sony är en typisk fanboy-signal, eftersom Sony förde ut spelandet till de stora massorna; det var tack vare playstation som spelande blev en vanlig och accepterad fritidssysselsättning.

Eftersom jag spelade spel långt innan Nintendo kom in på banan så lider jag inte av några vanföreställningar om att Nintendo var först, eller att de kom med en massa revolutionerande idéer. Men, eftersom jag inte heller är fanboy (eller anti något företag) så förnekar jag inte heller att Nintendo haft en viktig roll i spelmarknadens framväxt.

Visa signatur

Mattias Lönnqvist
www.spelforum.nu / www.dvdforum.nu
Recensent och EA-fanboy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mlonnqvist
det var tack vare playstation som spelande blev en vanlig och accepterad fritidssysselsättning.

eller Wipout.

själv började jag spela vad jag kallar konsollspel på en

sköna boxarts det var på den tiden.

http://www.videopac.net/videopac_game_list.html

/ haha, vatusan? det kom ju ett par spel till den 2004 världens äldsta tv-spel som fortfarande har ny mjukvara?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Att exempelvis nämna Sega & Nintendo men inte Sony är en typisk fanboy-signal, eftersom Sony förde ut spelandet till de stora massorna; det var tack vare playstation som spelande blev en vanlig och accepterad fritidssysselsättning.

Tycker NES också var accepterat.

Permalänk
Medlem

Jaha, då vart det inte trådlöst iaf....

Känner på mig att den lilla sladden mellan kontrollen / kontrollerna kommer gå av efter ett lite väl kraftigt ryck. Ne, verkar vara skit.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

mja, detta blir nog som den där webbkameran till ps2 och musen till gammla Playstation, nej tror inte på det där

Visa signatur

"There's no such thing as gravity, the earth sucks!.
"we all know George Bush is an imbecill. He loves dick but he hates homosexuals.

Permalänk
Medlem

Edit*
Långt upplyst fint svar borttaget till fördel för följande:

Orka gå offtopic för att ha en pro/con disskution om nintendo!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mlonnqvist
Den sista kommersiella (läs: såldes i spelbutiker) till c64:an var Mayhem in monsterland, som kom 93. Den sista kommersiella (läs: stort programvaruföretag, men de flesta butiker hade slutat sälja spel till c64) var Lemmings från 94. Så korrekt siffra hade varit 10-15 år, vilket ganska väl matchar hur länge sedan det var sedan det gjordes reklam för NES.

Låt mig ta det en gång till, från början:

1. Jag förnekar inte att Nintendo haft en stor påverkan på spelbranschen
2. Däremot har jag påpekat att Nintendo inte haft så stor inverkan på hårdvaruutvecklingen
3. Nintendos främsta tillskott till spelbranchen har framförallt varit:
3.1: Revitaliseringen av konsollbranschen. Efter den stora videokraschen 83 så hade de flesta stora spelare försvunnit; Mattel (Intellivision) var borta, liksom Coleco (Colecovision) och Atari var mest intresserade av hemdatormarknaden. Genom att använda den skyddade hemmamarknaden så lyckades Nintendo och Sega blåsa liv i den marknaden igen.
3.2: Att ta befintlig hårdvara och befintliga spelidéer och göra en vettig design för dessa. NES var gammal hårdvara och mycket av spelen var inom befintliga genrer men man paketerade hårdvaran i ett tilltalande paket och man hade bra design på sina spel. Super Mario Bros var inte revolutionerande på något vis men det hade en tilltalande grafisk profil och bra bandesign.
4. Nintendo har haft en dominerande position men bara under en kort tid. Från 85-89 (ca) hade man 90% av konsollmarknaden med NES. Med SNES lyckades man "bara" uppnå 60% och fram tills MS inträde på marknaden så var den japanska dominansen total (Atari lyckades bara plocka några få procent av marknaden, och andra amerikanska och europeiska försök floppade totalt)

Däremot har inte Nintendo skapat spelmarknaden, eller ens konsollmarknaden. De har inte varit först med en massa revolutionerande hårdvarulösningar och det är inte enbart tack vare Nintendo som spelbranschen ser ut som den gör idag.

Att blint vägra inse att Nintendo inte var först, eller att tro att Nintendo skapat konsoll-marknaden är fanboy:ism, eftersom det inte stämmer med verkligheten.

Om man absolut måste göra en lista över de företag som haft mest inflytande över att konsollmarknaden ser ut som den gör så bör man ha med åtminstone fyra företag; Nintendo, Sega, Sony & Atari. Pratar man om spelmarknaden i stort (och inte bara konsoller) så bör man dessutom ha med Commodore, Sinclair, IBM, Apple, Microsoft, Creative och vad-de-nu-hette-som-skapade-adlib-kortet , där de två sist nämnda haft minst inflytande.

Ska man vara riktigt ärlig mot historieskrivningen bör man dessutom ta med en del mjukvaruföretag men det blir en ganska lång lista.

Att exempelvis nämna Sega & Nintendo men inte Sony är en typisk fanboy-signal, eftersom Sony förde ut spelandet till de stora massorna; det var tack vare playstation som spelande blev en vanlig och accepterad fritidssysselsättning.

Eftersom jag spelade spel långt innan Nintendo kom in på banan så lider jag inte av några vanföreställningar om att Nintendo var först, eller att de kom med en massa revolutionerande idéer. Men, eftersom jag inte heller är fanboy (eller anti något företag) så förnekar jag inte heller att Nintendo haft en viktig roll i spelmarknadens framväxt.

Jag håller med om mycket här, bra skrivet. TV-spel för mig började med Atari, sen Sega och Sony. Det var först när Sony släppte Playstation som "de andra" tyckte det var ok, och prövade för första gången Wipeout och Toshinden mm. "De andra" hörde till Atari/Amiga-folket som kände sig för vuxna för det gulligare nes/snes. Visst kunde dom testa enstaka spel hos den "nördiga" polaren, men när PS kom så köpte dom en egen. Ny målgrupp, helt enkelt...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mlonnqvist
2. Däremot har jag påpekat att Nintendo inte haft så stor inverkan på hårdvaruutvecklingen

De har ju bevisligen haft rätt stor påverkan på handkonsollens utformning och det är ju hårdvara. D-pad, rumble pack och den första trådlösa kontrollen hade ganska stor påverkan på spelkontroller om du frågar mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mlonnqvist
Däremot har inte Nintendo skapat spelmarknaden, eller ens konsollmarknaden. De har inte varit först med en massa revolutionerande hårdvarulösningar och det är inte enbart tack vare Nintendo som spelbranschen ser ut som den gör idag.

Att de på egen hand skapat spelmarknaden/konsollmarknaden eller att det är enbart tack vare Nintendo som spelbranschen ser ut som den gör idag tror jag ingen påstår. Men saker som d-pad och rumble pack är mer eller mindre revolutionerande hårdvarulösningar enligt mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mlonnqvist
Att exempelvis nämna Sega & Nintendo men inte Sony är en typisk fanboy-signal, eftersom Sony förde ut spelandet till de stora massorna; det var tack vare playstation som spelande blev en vanlig och accepterad fritidssysselsättning.

Det håller jag inte med om. Jag skulle vilja påstå att det är Sega Mega Drive/Genesis och NES/Famicom som gjorde spelande accepterat, alltså just Sega och Nintendo som du nämner. Bara för att man inte håller med dig är man ingen fanboy.

EDIT:
Hittade en artikel med bra exempel:
Top Ten Controller Innovations (sida 2)

Notera att plats 8, 6, 5, 4, 3, 2 och 1 alla innehas av Nintendo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cd-rw
De har ju bevisligen haft rätt stor påverkan på handkonsollens utformning och det är ju hårdvara. D-pad, rumble pack och den första trådlösa kontrollen hade ganska stor påverkan på spelkontroller om du frågar mig.

Tja, tydligen ser vi olika på vad som är hårdvara och vad som är viktig utveckling. När jag pratar om hårdvaruutveckling så syftar jag på sådant som processor, hjälpprocessorer, att kunna byta spel, minnesfunktioner, nya typer av lagringsmedia, osv.

Citat:

EDIT:
Hittade en artikel med bra exempel:
Top Ten Controller Innovations (sida 2)

Notera att plats 8, 6, 5, 4, 3, 2 och 1 alla innehas av Nintendo.

8: Snes var först med L+R, men dessa var inte analoga. Artikeln du länkar till lyfter framförallt fram analoga dylika knappar som en bra idé. (Digitala diton är deras punkt nummer 5) . Om jag inte minns fel så var Dreamcast den första kontrollern med analoga L+R.

6: Multiple face buttons. Intellivision (1980) hade 12 knappar på ovansidan, och fyra knappar på sidorna. Även Colecovision (1982) hade ett antal knappar, liksom Atari 5200 (1982) och vectrex (1982)

1: Nintendo var inte först med en analog spak. Ett antal spelkonsoller har haft det. Det som var nytt med N64-kontrollen var att den hade både analog och digital styrning.

Men visst, 5 till 2 var de först med. Som ett tillägg på 2:an dock; det som var (och är) speciellt med D-paden är inte formen, utan att man spela den enbart med tummen. Denna tanke var dock inte Nintendo först med. Intellivision hade en control disc, där tanken var just att man skulle kunna använda enbart tummen (och ha resten av fingrarna till sidoknapparna) men deras disk var lite oprecis i styrningen så den lösningen slog aldrig igenom.

Visa signatur

Mattias Lönnqvist
www.spelforum.nu / www.dvdforum.nu
Recensent och EA-fanboy

Permalänk
Medlem

Nintendo is back in action?? Det som avgör varje konsollkrig är ju möjligheten att pirata.
Xbox var lättast = den stod i varje persons hem typ
PS2 = näst lättast och därför näst vanligast
GC = inte alls lätt och var sällsynt

Jag röstade på ser riktigt bra ut. Då jag ser nintendo is back in action som något högst negativt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Nintendo is back in action?? Det som avgör varje konsollkrig är ju möjligheten att pirata.
Xbox var lättast = den stod i varje persons hem typ
PS2 = näst lättast och därför näst vanligast
GC = inte alls lätt och var sällsynt

Jag röstade på ser riktigt bra ut. Då jag ser nintendo is back in action som något högst negativt.

Jadu, du har ingen riktig koll på försäljningsiffrorna för denna generations konsoler va?