Permalänk

Spärra bilder på hemsida!!

Hej!!

Jag håller på att göra en hemsida i Front Page, och jag undrar hur man gör för att spärra bilderna jag lägger ut, så att ingen kan kopierara dom!
Alltså när man högerklickar på bilderna så kommer det upp en ruta som säger ifrån, eller något liknade!!

Tacksam för svar!!

Visa signatur

i5 3450 @ Turbo 3.9GHz || Asus GTX 660Ti || 8gb Corsair Vengeance LP @ 1600MHz || Asus P8Z77-V LX || Intel 535 SSD 120gb || Corsair VX550W || Cooler Master Silencio 550

Det var inte jag!...... Förresten var det inte bara jag!

Permalänk
Medlem

Det går helt enkelt inte. Bilderna cachas på besökarens dator ändå, och inget komplett JavaScript har lyckats blocka spara-funktioner på alla webbläsare, så det är onödigt.

Dessutom gillar iaf jag mer att plocka bilder från sidor som försöker blocka än från sidor som inte försöker det ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det går att stänga av högerknappen, men det spelar ingen roll. Vill någon ha bilden är det omöjligt att skydda den, Print Scrn finns alltid.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Är du rädd om bilderna så läggs dom inte upp på nätet.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Det går inte!! För att bilderna ska kunna ses av folk som besöker din hemsida måste de sparas på användarens dator!! Eller hur!!!

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Medlem

Lägg till nån liten copyright-text på bilderna då? Och gärna så att de inte går att ta bort utan att förstöra bilden...

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet, och som redan har nämts så går det inte att "spärra" bilder. Även om man nu låser höger mus funktion så är det bara med ett enkelt knapptryckning på "Print screen" och sen klistra in det i något bildbehandligsprogram så har man sig ett eget ex. av bilden endå.

Så är du rädd om bildmatrialet så ska du nog strunta i att lägga ut det på nätet. Men för den saken skull så kan du ju alltid ta och lägga in en vattenstämpel på eller i korten, så skulle du råka se att någon har ett eller flera kort som du har tagit så kan du ju bara hänvisa till att det är dina kort och att du har vattenstämpeln på dom som bevis.

Läs mer:
http://internetworld.idg.se/webbstudio/pub/artikel.asp?id=297

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Token standard question: Varför?

Permalänk

Det enda som behövs är ett copy c på sidan (för resten av världen) så är bilderna skyddade.. det är fel ände att skydda dem genom att begränsa åtkomligheten iom att det iar inte funkar... Om nån tar en bild och har den hemma på desktopen så är det väl inte speciellt jobbigt.. om nån tar den o nyttjar kommersiellt så är det ju bara att hota med stämning helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Bara en fråga, är det omöjligt att göra så att det blir samma effekt som på en film, när man tar en print screen? Alltså att det bara blir en svart ruta? Typ lägga upp bilden som en streamad filmruta?

Inte för att jag har något somhelst intresse av detta själv, men det var bara en tanke som slog mig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av björn.....
Det enda som behövs är ett copy c på sidan (för resten av världen) så är bilderna skyddade..

En gammal myt. Du kan skriva hur många (C) du vill på en sida, men det betyder faktiskt inte ett piss i juridisk mening - varken i Europa eller USA.

Däremot har du redan sk 'verksrätt' på bilder och text - mao din sida är skyddad i de flesta fall utan att någon som helst extra ansträngning.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att man måste uppnå verkshöjd för att något ska vara skyddat av upphovsrättslagen?

Edit: Ur Grafisk Kokbok 2.0

Citat:

För att något ska vara skyddat enligt upphovsrättslagen krävs det att det kan anses som ett verk och för att göra det måste det nå verkshöjd. Med verkshöjd menas att verket har en unik särprägel, en individuallitet och orginalitet.Det ska vara resultatet av intellektuellt eller andligt skapande. För att enkelt avgöra om verkshöjd har uppnåts kan man säga att två personer, oberoende av varandra, inte ska ha kunnat framställa ett och samma verk.

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure
En gammal myt. Du kan skriva hur många (C) du vill på en sida, men det betyder faktiskt inte ett piss i juridisk mening - varken i Europa eller USA.

Däremot har du redan sk 'verksrätt' på bilder och text - mao din sida är skyddad i de flesta fall utan att någon som helst extra ansträngning.

Däremot är det ett enkelt sätt att berätta för besökaren att man värnar om sina publicerade alster och ogärna ser att folk kopierar innehållet utan att fråga om lov först, serru fetto.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squeeze
Är det inte så att man måste uppnå verkshöjd för att något ska vara skyddat av upphovsrättslagen?

Ja. Dit hör oftast fotografier och texter (så länge vi inte pratar om små meningar).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av björn.....
Det enda som behövs är ett copy c på sidan (för resten av världen) så är bilderna skyddade..

Det Björn antagligen menar, som många missförstår, är att "för resten av världen" krävs det att man lägger in ett (c) men inte i Sverige och ett antal andra länder som skrivit under ett visst avtal.
Det finns mer att läsa via en länk som jag faktiskt hittat på Björns hemsida (så jag antar att han syftar på den artikeln i det han skriver), Länken: http://www.javascript.nu/copy.shtml

Visa signatur

iMac Core Duo 2GHz, 1GB RAM, 256MB VRAM, Mac OS 10.4.6, iLife '06

Permalänk

Precis Patrik.. och angående fotografier så är de alltid skyddade... och det är alltid den som tryckte på knappen som är ägaren av rätten.. oavsett hur det gick till... Dessutom har det med copy symbolen en ren symbolisk innebörd så den poängterar ett faktum.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Bara en fråga, är det omöjligt att göra så att det blir samma effekt som på en film, när man tar en print screen? Alltså att det bara blir en svart ruta? Typ lägga upp bilden som en streamad filmruta?

Inte för att jag har något somhelst intresse av detta själv, men det var bara en tanke som slog mig.

Det är ingen effekt, det är din drivrutin och ditt grafikkort som kör overlay mode. Tror inte det är möjligt att forcera.

Permalänk
Medlem

Watermarks är nog det bästa du kan göra. Gör stora watermarks som som syns men ändå inte förstör bilden. Då blir det förmycket besvär att photoshoppa bort dem, för de flesta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Bara en fråga, är det omöjligt att göra så att det blir samma effekt som på en film, när man tar en print screen? Alltså att det bara blir en svart ruta? Typ lägga upp bilden som en streamad filmruta?

Inte för att jag har något somhelst intresse av detta själv, men det var bara en tanke som slog mig.

det går att ta print screen på en film, stäng av hårdvaru acceleration först så skall du se att det funkar...

Permalänk
Medlem

Jag tycker att DeviantArt har ett bra skydd. Fast det går självklart att smita igenom ändå.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Deviantat skydd? O_o Högerklicka och spara som går hur bra som helst för mig :S Misstänker att vi tänker på olika saker dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Jag tycker att DeviantArt har ett bra skydd. Fast det går självklart att smita igenom ändå.

Dom har ju inget skydd alls? Antingen det eller så är det FF som inte låter sig duperas av digital fascism...

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk

du kan ju visa bilderna genom flash? går ju att kopiera, men blir iaf liiite jobbigare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Jag tycker att DeviantArt har ett bra skydd. Fast det går självklart att smita igenom ändå.

Du tänker kanske på hotlinkskydd, d.v.s. att man bara låter servern visa bilden om den refererande sidan är inom rätt domän (eller om den är okänd, ibland - eftersom somliga brandväggar döljer detta).

Permalänk
Medlem

Malesca: Det är säkert så ja

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

en sak om man vill slippa flash är ju att slica upp bilden i småbitar och sätta ihop som html+jpg. men printscreen kommer ju alltid gå ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

När ska folk inse följande:

Kan du se det så kan någon annan kopiera det.
Kan du höra det så någon annan spela av det (musikindustrin...).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Watermarks är nog det bästa du kan göra. Gör stora watermarks som som syns men ändå inte förstör bilden. Då blir det förmycket besvär att photoshoppa bort dem, för de flesta.

Ja, håller med. Förminska bilderna till hyfsat små klickbara tumnaglar som är stora nog att man ser tydligt vad det är för bild men tillräckligt små för att vara värdelösa att göra något med - men när man ser bilden i full storlek så finns också en vattenstämpel.

Eller så kan du göra en liten bildspelsfilm av bilderna i Movie Maker som du sedan lägger upp på sidan. Då bör man se bilderna relativt bra, men försöker man spara skärmdumpar ur filmen blir det nog inget vidare.

Permalänk
Medlem

Detta har disskuterats många gånger innan och enkelt sagt så går det inte att skydda bilderna.
Den erfarna surfaren kommer alltid kunna få tag på bilden som visas.

men det finns sätt att göra det svårare. Kolla på denna länk, lite exempel på hur man gör det svårare av mig.
http://skorpion.se/nulleman/project/148/file/easyscript.php?i...

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skorpion
Detta har disskuterats många gånger innan och enkelt sagt så går det inte att skydda bilderna.
Den erfarna surfaren kommer alltid kunna få tag på bilden som visas.

men det finns sätt att göra det svårare. Kolla på denna länk, lite exempel på hur man gör det svårare av mig.
http://skorpion.se/nulleman/project/148/file/easyscript.php?i...

Det blir ju inte speciellt mycket svårare ...

Visa signatur

rm -rf *.blog