Microsoft låser in konsumenterna igen

Permalänk
Medlem

Vad är nyheten?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Nyheten är att psp inte regionskodar, som ett test inför PS3...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Microsoft har mer & mer gått ifrån kundernas behov och efterfrågor.

Själv önskar jag att se rubruker på t.ex Aftonbladet/IDG som
"Microsoft i panik - Vista och nya Xbox360 säljer mycket dåligare än förväntat"
"Konsumenterna svarar: Er nya 'teknik' är inte intressant för oss, vi vill ha det som vanligt..."

Hade varit extremt skönt, hade Microsoft suttit där med ett par hundra tusentals boxar och ingen är intresserad...

MM. Jag läste att Sony ska sänka priset på PS2 för att försöka sabba lanseringen av xbox360. Faan vad grymt det vore om alla köpte en PS2 istället för xbox360

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Ingen som tänkt på att en del av prisskillnaden mellan Sverige och USA kan vara den höga momsen i Sverige?

Förövrigt så bryr jag mig inte så mycket om nyheten då jag inte spelar på konsoller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager
MM. Jag läste att Sony ska sänka priset på PS2 för att försöka sabba lanseringen av xbox360. Faan vad grymt det vore om alla köpte en PS2 istället för xbox360

Du har nog missat något. PS2 och Xbox är någorlunda samma generation av konsol. PS2 och Xbox360 är INTE det. Xbox 360 spränger en PS2 till slutet av Universum i prestanda. Det är som att säga att Skoda skulle sänka priset på en Felicia för att mota Bugatti Veyron i bilhallarna.

Permalänk

Är det ingen här som tagit reda på riktig fakta om spel till 360 än? spelen kommer ligga runt 600 lappen i sverige. inga miljoner direkt. 599 för att vara exakt, kostar alla spelen på webhallen, visst är d preliminära priser, men hur ofta ändras dem?

Och är det ingen som tänkt på vilken för j*kla häftig spel maskin det är. Grafiken plockar nästan allt vi tidigare sett. Ni som skriker så himla mkt om att den e värdelös utan chipp, ni e ju inte ens ute efter spelen, och då finns ju alternativet HTPC! Själv har ja redan bokat mig ett ex och är mkt stolt över det. och jag betalar gladeligen 600 svenska kronor för ett bra spel, för ingen tvingar väll en att köpa de dåliga. Ni som tjuter om att alla spel inte kommer till sverige, "Bit i det sura äpplet" Som mor o far brukar säga =P

Visa signatur

Bytte till Mac och slutade spela.

Permalänk

Herregud vilket gnäll.

Självklart försöker MS pressa sina kunder på pengar, det gör alla företag. Varenda storföretag på den här planeten skulle mörda söta kattungar om dom kunde tjäna pengar på det och komma undan med det, företag har ingen moral och driver absolut ingen välgörenhet. Om ett företags produkter inte passar får ni helt enkelt låta bli att köpa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Nyheten är att psp inte regionskodar, som ett test inför PS3...

Med tanke på att dom hållit på och stämt importörer i europa kan man väl tänka sig att dom inte blev helt nöjda med hur det blev.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag kommer att köpa en Xbox 360, PS3 eller Nintendo Revolution. När företagen fjantar sig med regionskodning. Håller mig till PC-spel och privatimporterar region 1 filmer på DVD. Har en inspelningsbar dvd-spelare som är regionsfri. Innan jag köpte dvd:n kollade jag på filmerna på datorn och använde DVD Region+CSS Free, ett program som gjorde datorns dvdl-äsare och dvduppspelarprogram regionfri.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Nyheten är att psp inte regionskodar, som ett test inför PS3...

Det är snarare för att kontra Nintendo som alltid har haft Gameboy regionsfria.
Även DS är det.

Sen är det ju tanken med en bärbar spelenhet. Är jag på semester i USA så ska jag kunna köpa ett spel ifall jag tröttnat på dom jag tog med mig. Såvis tjänar dom pengar.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Du har nog missat något. PS2 och Xbox är någorlunda samma generation av konsol. PS2 och Xbox360 är INTE det. Xbox 360 spränger en PS2 till slutet av Universum i prestanda. Det är som att säga att Skoda skulle sänka priset på en Felicia för att mota Bugatti Veyron i bilhallarna.

Jag tror det kan göra en del för försäljningen. Om man får en PS2:a med några spel riktigt billigt kanske några/många är beredda att vänta några månader till PS3 kommer och det blir konkurrens mellan den och XBox360.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Sen är det ju tanken med en bärbar spelenhet. Är jag på semester i USA så ska jag kunna köpa ett spel ifall jag tröttnat på dom jag tog med mig. Såvis tjänar dom pengar.

Undrar varför inte tänkade finns , när det gäller konsoller?

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Liberalism innebär ju iaf för mig att företag får agera hur de vill inom de av samhället uppställda lagarna. Så länge man inte inför regler mot regionslåsning så kommer givetvis företagen använda det om de anser att det är gynnsamt för dem.

Att hålla på att gnälla att företag är "evil" och liknande (vilket en stor del av den här tråden handlat om, imho) tycker jag bara är löjligt. Däremot har man ju alltid möjligheten och rätten att bojkotta eller att mana till bojkott om man inte gillar produkterna.

Och jag håller med personen i tråden som sa att det här var en väldigt oseriös nyhet från Sweclockers sida, iaf med tanke på forumerlingen av den.

Det finns lite vagt och luddigt skrivana lagar i konkurrensrätt. Personligen kommer jag alltid att tänka en gång extra innan jag betalar för produkter som inte finns på riktigt konkurrensutsatta marknader. De nya konsollerna och vad de tros göra får en att tänka på kejsarens nya kläder.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mel
Microsoft BER verkligen om att få xbox360 hackad och chippad.

Haha ja typ som att säga till ett barn den här prylen får du absolut inte pilla på...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danvan_01
Är det ingen här som tagit reda på riktig fakta om spel till 360 än? spelen kommer ligga runt 600 lappen i sverige. inga miljoner direkt. 599 för att vara exakt, kostar alla spelen på webhallen, visst är d preliminära priser, men hur ofta ändras dem?

Och är det ingen som tänkt på vilken för j*kla häftig spel maskin det är. Grafiken plockar nästan allt vi tidigare sett. Ni som skriker så himla mkt om att den e värdelös utan chipp, ni e ju inte ens ute efter spelen, och då finns ju alternativet HTPC! Själv har ja redan bokat mig ett ex och är mkt stolt över det. och jag betalar gladeligen 600 svenska kronor för ett bra spel, för ingen tvingar väll en att köpa de dåliga. Ni som tjuter om att alla spel inte kommer till sverige, "Bit i det sura äpplet" Som mor o far brukar säga =P

Hur vet du om ett spel är roligt innan du har spelat det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Hur vet du om ett spel är roligt innan du har spelat det?

Det vet man ju oftast inte men man köper ju spelet på game. Om inte spelet är kul, vilket man troligtvis kommer på inom 10 dagar från inköp så kan man ju lämna tillbaks det och få alla pengarna tillbaks. Lätt som en plätt

Visa signatur

Bytte till Mac och slutade spela.

Permalänk
Medlem

Anar en viss missnöjdhet i skribentens uttalande i nyheten.
Har jag nog aldrig sett tidigare på swec.

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert att det handlar om pengar utan just det som det talas om KONTROLL.

Som "Republikanerna" (ej äkta republikaner) i USA. De säger: Behåll din pengar! Men tyck som oss! Alltså de skiter i skattepengarna bara du är emot abort och för krig mot "kättare" osv...

Genom att kontrollera vad du ser, hör mm kan de indirekt kontrollera vad du tänker.

Visste ni att CNN visar olika vinklingar av kriget i Irak? I Europa (CNN International) visas alla fasor med kroppar på gatan mm. I USA visas bara datorgenererade bilder av flygplan som landar på hangarfartyg och soldater som håller vakt i solnedgångar mm.

Detta pga av att i Europa visar SVT mm redan dessa fasor så CNN måste helt enkelt visa detta också för att behålla sin trovärdighet hos oss här. I USA visas däremot inte SVT osv. Så där kan man välja bort det som man inte villl att Amerikanen skall se. DET FINNS NÄMNLIGEN EN MEDIAOPOLI.

Hallå såg ni hur FOX visade i USA hur man var tvungen att åka Pansarvagn för att ta sig fram i "anarkin som råder" i Rosengård, Malmö!!!!!

Så tror jag det gäller vid alla sortes media inte bara TV.

Amerikanare är inte födda dumma. De visas bara en falsk bild av vad som händer i världen. De visas ju en bild där de kommer som "riddare och dödar drakar" och blir förvånade när de som blir "räddade" inte är tacksamma. Likadant var det under Englands kolloniala dagar. De hemma i Eng. trodde att de "civiliserade världen" när de eg. våldtog den.

EDIT fel irl. Rätt är: www.adbusters.org

Jag ber om ursäkt för ev. stavfel.

Permalänk
Medlem

Håller med sprucetwig.
Det enda jag stör mig på är att importen blir lidande för min del. Jag importerar när spelen inte finns i sverige. Exempel; Till mitt snes har jag crono trigger, det är från USA eftersom det inte går att få tag på i sverige längre. Alltså köpte jag en dosa, wips så kan jag spela spelet som jag har köpt.

Varför ska jag uppföra mig "moraliskt rätt" när jag sitter och pratar med folk från USA som precis har fått det där nya spelet som jag väntat på i över två år, medans jag här i Sverige får vänta kanske månad till. Då kan jag lika gärna gå in på videogamesplus eller lik-sang och beställa hem spelet. Att spelet sedan är billigare skär ju inte direkt i mitt hjärta.
Senaste exemplet är nintendogs till min flickvän. Spelet kostar mig 301:- med allt inkluderat och skickas som en present/bok. I värsta fall med moms kommer spelet kosta 377:- vilket i min mening fortfarande är minst 50:- billigare än att köpa spelet här när det släpps 2005-10-07.

Lustigt eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danvan_01
Det vet man ju oftast inte men man köper ju spelet på game. Om inte spelet är kul, vilket man troligtvis kommer på inom 10 dagar från inköp så kan man ju lämna tillbaks det och få alla pengarna tillbaks. Lätt som en plätt

Sist jag kollade får man inte pengarna tillbaka om inte förpackningen är obruten, eller varan är defekt.

Permalänk
Medlem

Desto svårare att öppna+chippa desto större utmaning för dom som pysslar med det

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

aha.. okej, så enligt vissa får firmor vara hjärtlösa kapitalister och göra det mesta, tycker man inte om det får man låta bli och köpa. okej, då är det väl MINST lika okej för moddare att försöka modda något de köpt... och lyckas jag göra något med maskinen, ja.. då får företagen bita i det sura äpplet?? ja.. detta är ju faktiskt på något vis dagens sjuka rättvisa.. oh well..

har kollat webhallen: 599 för ett spel är väl kanske inte "livsfarligt", om man jämför med prestandan på en ps2..
Dock kan man alltid önska en aning lägre eller?? 399... när kommer det kosta det tro???

nåja.. vi får väl se..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious

Det är snarare för att kontra Nintendo som alltid har haft Gameboy regionsfria.
Även DS är det.

Sen är det ju tanken med en bärbar spelenhet. Är jag på semester i USA så ska jag kunna köpa ett spel ifall jag tröttnat på dom jag tog med mig. Såvis tjänar dom pengar.

nja.. DS går iof att spela på konsoller för fel marknad, men spelen i sig är inte komåatibla med varandra oavsett om båda kör på samma konsoller eller inte. vet inte hur det är på PSP..

men Sony har sagt att PS3 ska vara regionsfri. (och det om nått skulle sänka chipar-intresset med 50%)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
aha.. okej, så enligt vissa får firmor vara hjärtlösa kapitalister och göra det mesta, tycker man inte om det får man låta bli och köpa. okej, då är det väl MINST lika okej för moddare att försöka modda något de köpt... och lyckas jag göra något med maskinen, ja.. då får företagen bita i det sura äpplet?? ja.. detta är ju faktiskt på något vis dagens sjuka rättvisa.. oh well..

har kollat webhallen: 599 för ett spel är väl kanske inte "livsfarligt", om man jämför med prestandan på en ps2..
Dock kan man alltid önska en aning lägre eller?? 399... när kommer det kosta det tro???

nåja.. vi får väl se..

haha! nya spel för 400 får du i nästa liv, 72 oskulder kommer bärandes på det..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

haha! nya spel för 400 får du i nästa liv, 72 oskulder kommer bärandes på det..

OfT : cool, fler än jag vakna

OnT: Måste nog hålla med dig där, även om det känns som någonting som inte borde vara så svårt
att åstakomma om bara företag kunde inse innebörden av följande:
100x sålda @ 500kr/st = 50000
200x sålda @ 250kr/st = 50000
rätt lätt matte... synd bara att de där kostymerna verkar försämmra hjärnaktiviteten...
kan det vara slipsen som sitter för hårt och begränsar syretillförseln kanske?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag håller med dig. Men den här artikeln och speciellt rubriken är rätt missvisande och provocerande.

Jag är faktiskt rätt förbluffad över hur den här nyheten kom till. Det är ju uppenbart att författaren har något emot microsoft och att nyheten är fruktansvärt riktad och dessutom innehåller sakfel. Det är inget fel med att ha något emot MS men att skriva det som en nyhet på swec är inte okej (då ska man ha argument för sin sak och varför jusst MS skiljer sig från mängden bland alla regionsskydd). Att bara hitta på saker som att det inte varigt regionsskydd på spel tidigare (tvivlar på att nån som vet hur man postar en nyhet på swec inte kan veta att så har varigt fallet i alla år) drar ner betyger på swec avsevärt i mina ögon.

Att argumentera Ad Majorum brukar ses som en rätt värdelös debatteknik.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Så gulligt.
Finns det några betting-företag där man kan betta på när 360 kommer bli knäckt för att spela upp piratspel på? Jag gissar på 5-7 månader.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Du har nog missat något. PS2 och Xbox är någorlunda samma generation av konsol. PS2 och Xbox360 är INTE det. Xbox 360 spränger en PS2 till slutet av Universum i prestanda. Det är som att säga att Skoda skulle sänka priset på en Felicia för att mota Bugatti Veyron i bilhallarna.

Det du missat är att PS2 kommer troligtsvis vara mycket billigare och har fler spel till en början.:)

Så då borde Skoda sluta sälja sina Felicia då ?

EDIT: Glömde säga att artikeln suger.. Den i särklass sämsta artikeln jag någonsin läst

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Så PS2 har inte olika regioner på sina spel? och spelen släpps samtidigt i hela världen?

Förstår inte det nya, har ju alltid varit så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Så du menar att inte Sony gör samma sak?

Nu menade jag ps3, men skitsamma. För på ps2an går det ju att fixa bort den skiten ned religionskod skiter i vilket...

Håller mig till dator och Nintendo.

Permalänk
Medlem

haha! nya spel för 400 får du i nästa liv, 72 oskulder kommer bärandes på det.. [/B][/QUOTE]

ehhh kanske till spelkonsoller... men PCn är ju inte hälften så dålig

http://www2.cd-wow.se/detail_results_3.php?product_code=19814...

här finns Battlefield 2 för 389kr.. ink frakt till brevlådan.. det är klart en förbättring.

köper spel lite då och då om det kostar så här.. 600= köper aldrig..

edit: PS2 spel kostar mindre än nyare generationen, vilket man förstår på ett sätt.

Permalänk
Medlem

XBOXen spelar väl ändå bara upp PAL om den är köpt i ett PAL-land?
Håller med iallafall, idiotiskt. Varför ska man kunna få vissa spel billigare i andra länder?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

vad komer det kosta i Kina nu då?? med spel etc..