Permalänk

Ingen bild med nya datorn

Fick just hem nya datorn i delar och pusslade ihop den på ett lan här men när jag startar den står det "no signal found" på skärmen.

Har testat kompisens grafikkort och minnen, kopplat bort alla onödiga sladdar, dvd-spelare osv. Även clearat c-mos.

Vad kan fela då? Moderkortet?

Permalänk
Medlem

Får du nån felsignal om du startar datorn utan grafikkort i? Om inte så är antagligen moderkortet paj.
Prova även med så lite som möjligt på moderkortet dvs bara cpu och tillhörande kylning monterad dvs inte tangentbord eller mus inkopplad heller. Nu när du försöker starta datorn så ska den pipa till och gör den det inte så är antagligen moderkort eller cpu paj.
Kolla även över att alla sladdar sitter som dom ska så du inte missat någon.

Permalänk
Medlem

Hur ska han kunna få ett felmeddelande om han inte har nåt grafikkort i ?, kan inte det vara ganks asvårt då han inte ser nåt på skärmen ?. Men jag skulle anta att moderkortet är paj.

Visa signatur

Marcus Lindberg
www.marculin.se
marculin@g33k.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marculin
Hur ska han kunna få ett felmeddelande om han inte har nåt grafikkort i ?, kan inte det vara ganks asvårt då han inte ser nåt på skärmen ?. Men jag skulle anta att moderkortet är paj.

PC-speker

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marculin
Hur ska han kunna få ett felmeddelande om han inte har nåt grafikkort i ?, kan inte det vara ganks asvårt då han inte ser nåt på skärmen ?. Men jag skulle anta att moderkortet är paj.

LED:s på moderkortet, via ljudkortet eller pc-speaker.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

A64 3000+ @ 2,38GHz | ASUS A8N-SLI | 512MB Corsair VS 217MHz 3-3-3-5 | Connect3D X800GTO @ 577/600[16PIPES] | Hitachi 7K250 160GB | 6445P NOLLFEM!
Nästa Projekt?

Permalänk

Moderkortet är ett nForc4 EPoX när man startar datorn visar LEDen 'FF'
Slår man upp det i manualen står det : "Boot attempt (INT 19h)" som beskrivning :S

Har redan testat att koppla bort allt utan CPUn minnena och g-kortet.

Permalänk
Medlem

koppla bort graffet också.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Om det är SLi, har du kollat så att "kortväljaren" står på "Single Card"? Mitt A8N-SLI var levererat med den felställd och då fick jag ingen bild.

Visa signatur

A64 3000+ @ 2,38GHz | ASUS A8N-SLI | 512MB Corsair VS 217MHz 3-3-3-5 | Connect3D X800GTO @ 577/600[16PIPES] | Hitachi 7K250 160GB | 6445P NOLLFEM!
Nästa Projekt?

Permalänk

Kommer in ett till litet problem:

När jag fick kortet hade en liten kondensator (eller liknande) lossnat så jag trodde att det var därför det inte funkade. Testade därför med kompisens hela grafikkort men får ingen bild med det heller

Permalänk
Medlem

Upprepar:
Om det är SLi, har du kollat så att "kortväljaren" står på "Single Card"? Mitt A8N-SLI var levererat med den felställd och då fick jag ingen bild.

Visa signatur

A64 3000+ @ 2,38GHz | ASUS A8N-SLI | 512MB Corsair VS 217MHz 3-3-3-5 | Connect3D X800GTO @ 577/600[16PIPES] | Hitachi 7K250 160GB | 6445P NOLLFEM!
Nästa Projekt?