Permalänk
Medlem

HD Krasch?

Idag när jag skulle starta datorn så ville den inte det och efter att ha kollat kablarna så startade jag med windows xp skivan för att se hur det var ställt med partitionerna och den tyckte att hårddisken var opartionerad, så nu undrar jag om det är någon som har förslag på hur jag ska göra nu ?

Det är en Maxtor hd (DiamondMax Plus 9)(80GB) och har testat att ladda ner PowerMax men den tycker att det inte är något fel på den.
Har inte hört några konstiga ljud från den varken nu eller förut.

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Medlem

Det finns många möjliga orsaker till sådana här problem. T.ex att processorn blir för varm under intensiv belastning eller att man har något problem med ett eller flera minnen. Jag skulle nog börja felsöka där först och främst, köra lite memtest86 och mersenne prime test för att se så att alla andra komponenter i datorn fungerar som de ska och att de inte blir för varma.
Kan även orsakas utav att man har ett nätaggregat som antingen inte mår så bra eller som är lite i klenaste laget. Krävs inte så mycket för att filsystemet på hårddisken ska bli korrupt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Avstängd

jag tror jag ser problemet direkt (DiamondMax Plus 9) maxtor.
jag har själv bara haft problem med maxtor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
jag tror jag ser problemet direkt (DiamondMax Plus 9) maxtor.
jag har själv bara haft problem med maxtor.

Nu är det tyvärr inte riktigt så enkelt som så att 100% av alla DiamondMax Plus 9 diskar ute i världen är utav sämre kvalité än många andra diskar. Faktum är att så gott som alla hårddisktillverkare har dragit ner på kvalitén i utbyte mot större kvantitet utav tillverkare hårddiskar. Men å andra sidan så kan man givetvis inte utesluta hårddisken men man bör felsöka lite djupare innan man byter ut eller skickar iväg hårddisken på RMA.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Testdisk http://www.cgsecurity.org hittade i alla fall på alla partionerna igen så jag kunde göra backup på dom.

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97