Ny Extern Hårddisk!

Permalänk
Medlem

Ny Extern Hårddisk!

Tjo.

Har en Maxtor Onetouch (ettan) 120 gb extern hårddisk, som efter 1 1/2 års hårt slitande, faktiskt börjar kännas lite liten.. Tänkte byta upp mig, men inte så jättemycket..

Är ute efter en 200 - 250 gb extern hårrdisk, som skall kunna stå på i princip 24/7, stänger av Onetouchen under helger osv om jag vet att den inte skall användas, men oftast står den på.

Har kikat på Onetouch II samt Iomega, men har inte fått nån klarhet i vilken som är bäst..

Max pris runt 2000:-, gärna mindre, inte mer. Storleken är väl inte det viktigaste, men så liten som möjligt, men prestanda är viktigare än storlek.

Och inget tjat om Lacie Porschen! Har hört alldeles för mycket dumt om den redan..

adjö

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar Iomega Silver 250.

Anledningarna är många..

+ Aluminium chassi för bra avlednings förmåga
+ Ingen fläkt som väsnas el går sönder
+ Snabb Hitachi Disk
+ privärd
+ liten
+ Backup programvara medföljer

Fet..Fetare..Iomega

Visa signatur

Swizz

Permalänk
Medlem

Ta någon av aluminium så den inte brinner upp...

Lacié Porsche är smeck, håller med...

Permalänk
Medlem

najs, iomegan silver verkar ju helt okej, såg dock att den har 2mb casche men onetouch 1 & 2 har 8, märks detta mycket tro?

sen är jag ju sugen på onetouch II, är ju såpass nöjd med min onetouch jag har nu, nån som vet nåt om II'an ?

eller, nåt annat alternativ?

Permalänk

har själv en Maxtor One Touch II på 300 GB. Helt underbar...

Permalänk
Medlem

jag har en one toch 1 och den är min ängel pallar ju allt han!
fast den gillar inte när den får sten is ej

Visa signatur

slut på kiss

Permalänk
Medlem

Erfarenhetsmässigt rekommenderar jag följande diskar:

Maxtor One Touch, den känner du ju till.

LaCie D2 300GB Extreme FW800/400/USB2
Lite över budget, men så har du rejält chassi
och möjlighet till Firewire 800 och därmed får
du en av de snabbaste externa på markanden.
Rejält mycket snabbare än "vanliga" externa.

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/system/pages/products/wf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Erfarenhetsmässigt rekommenderar jag följande diskar:

Maxtor One Touch, den känner du ju till.

LaCie D2 300GB Extreme FW800/400/USB2
Lite över budget, men så har du rejält chassi
och möjlighet till Firewire 800 och därmed får
du en av de snabbaste externa på markanden.
Rejält mycket snabbare än "vanliga" externa.

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/system/pages/products/wf...

Hur vet man att ens moderkort stödjer FW800 (är det vanligt eller ovanligt med FW800 på dagens mderkort). Kan man isf uppgradera det mjukvarumässigt eller så måsta man köpa kontrollerkort.
Kan inte så mycke om det så därför så frågar jag.
T.ex har mitt dfi nf4 sli-dr stöd för FW800?

Annars tycker jag att den på Dustin är väldigt bra till det priset. Man får nog en bra grej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Hur vet man att ens moderkort stödjer FW800 (är det vanligt eller ovanligt med FW800 på dagens mderkort). Kan man isf uppgradera det mjukvarumässigt eller så måsta man köpa kontrollerkort.
Kan inte så mycke om det så därför så frågar jag.
T.ex har mitt dfi nf4 sli-dr stöd för FW800?

Annars tycker jag att den på Dustin är väldigt bra till det priset. Man får nog en bra grej.

Vad jag vet finns det nog tyvärr inga moderkort med FW800 integrerat.
Man få köpa ett kontrollerkort vilket kostar en slant, 500-1000:-, men
det är det värt, tycker jag.
Kör själv med LaCies egna kort.

http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Kontrolle...

Permalänk
Medlem

tack för tipset! skall kolla in d2:an under dagen! glömde dock skriva till er att Firewire är onödigt, då jag bara har usb 2.0 och inte möjlighet att köpa till firewire heller..

Permalänk
Medlem

MAXTOR 300GB ONETOUCH II har så mycket som 16 MB cache!

Permalänk
Hedersmedlem

Iomega Silver line 250 har 8mb... Men inte för att jag tror att det gör nån skillnad på en extern disk. One touch är ett bra marknads knep Tyvärr låter den mer än iomegan...

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Kolla garantin på disken som sitter i - kan vara så att du bara har 1 års garanti.

Om så - köp en separat disk med 3 års garanti + en tom kasett där du sätter disken.

Permalänk
Medlem

Jepp, Iomegan har 8mb, men det står 2mb cache på kartongen, men jag tror det har att göra med att Firewire400 och/eller USB2 inte kan hantera mer. Väl?

Permalänk
Medlem

jookeer, hur menade du nu?

du tycker alltså jag ska köpa en separat disk och ett separat externt rack? isf, blir inte det dyrare? Men säg att det nu inte blir det, nån speciell disk du rekommenderar och nåt externt rack du rekommenderar?

Permalänk
Medlem

Jag menar att om det är så att garantin på disken i de packeterade externa diskarna, typ IOMEGA, LaCie etc. inskränker sig till 1 år så kan man titta på alternativet att köpa disk och låda separat - så får du 3 års garanti på disken.

Tex:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=19870

http://www.webhallen.com/prod.php?id=36520

Permalänk
Medlem

jaja, det är ju ett alternativ, blev ju faktiskt billigare.. men då vet man inte vad det är för kvalitet på lådan, känns ju som att jag litar mer på Iomega än "Canyon HD Case 3.5"..

Permalänk
Medlem

Har provat lådan, ovan, är OK. Iomega. LaCie mfl. är snyggare men som alltid står valet mellan pris och design.

Nackdelen med "färdigpacketerade" externa diskar kan vara begränsad garanti samt att man inte får öppna lådan med mindre att man förverkar garantin - med mitt alternativ är detta inget problem. Man kan dessutom ha flera diskar till samma låda och enkelt byta vartefter.

Permalänk
Hedersmedlem

när man köper ett märke så köper man en lösning. Dvs programvaran garantin osv. Själv skulle jag nog inte köpa en halv färdig lösning.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Precis - köpte därför en lösning enligt mitt tidigare inlägg med 3 års garanti, programvaror, kablar och nätadapter - tog 3 minuter att koppla ihop.

Nackdelen med USB2 är att det är så seeegt - duger till backup.

Sedan får man vara försiktig med att köra instängda diskar utan effektiv kylning mer än nån timme i taget.

Permalänk
Hedersmedlem

om du har en riktig lösning så behöver du inte bry dig om värmen. därför köper man tex ett märke.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Jag har en LaCie 250 GB som funkar kalas, billig är den också.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
om du har en riktig lösning så behöver du inte bry dig om värmen. därför köper man tex ett märke.

Det där kallar jag "Tummen mitt i handen"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ska själv köpa mig en extern hårddisk och funderade på LaCie Porsche, men har hört så mycket dåligt om den så kikar efter andra alternativ. Ni skriver att USB2 är segt, hur segt är det? Kan man spela upp filmfiler från den externa disken eller går det bara att lagra dom där? Funderar också på om man kanske skulle köpa en tom kassett (eller vad det heter) och sätta i en disk själv. De behöver väl extra ström också?

Permalänk

Lacien är inte seg enligt testporgram läser min porsche med 33 Mbyte/s, men klart FW400/800 är snabbare samt att det inte drar knappt nått av CPU:n vilket USB2 gör.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OrrE
Ska själv köpa mig en extern hårddisk och funderade på LaCie Porsche, men har hört så mycket dåligt om den så kikar efter andra alternativ. Ni skriver att USB2 är segt, hur segt är det? Kan man spela upp filmfiler från den externa disken eller går det bara att lagra dom där? Funderar också på om man kanske skulle köpa en tom kassett (eller vad det heter) och sätta i en disk själv. De behöver väl extra ström också?

Du kan mycket väl spela upp filmer direkt från disken om du kör usb2. Disken hamnar som vilken annan disk som helst i windows. Jag kör två stycken lösa och det är ju bara koppla ström och usb och köra, du får en nätdel/transformator som du kopplar i väggen och i disken.

Jag kör med de här: http://www.webhallen.com/prod.php?id=35738 Fördelen med detta är att det är fläktlöst vilket inte alla är.

Och en Seagate 200 och en 80GB istoppade.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompathepilot
Du kan mycket väl spela upp filmer direkt från disken om du kör usb2. Disken hamnar som vilken annan disk som helst i windows. Jag kör två stycken lösa och det är ju bara koppla ström och usb och köra, du får en nätdel/transformator som du kopplar i väggen och i disken.

Jag kör med de här: http://www.webhallen.com/prod.php?id=35738 Fördelen med detta är att det är fläktlöst vilket inte alla är.

Och en Seagate 200 och en 80GB istoppade.

Klarar den av 2st IDE HD ?

Permalänk
Medlem

Okay, tack Tompathepilot. Hittade den här på webhallen också http://www.webhallen.com/prod.php?id=37935 kan den vara nåt tro?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Klarar den av 2st IDE HD ?

Nä, jag var lite otydlig, jag har två likadana chassi till diskarna. En disk i varje

ORRE: Det kan jag inte svara dig på, men den verkar ju vara bra.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO