Permalänk
Medlem

peltier på radiator?

hejsan... jag vill ha lite kallare prolle i min dator...jag har detta vattenkylnings system http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=37716130

jag fick då en väldigt smart ide... jag kan ju köpa ett peltier element på kanse 78w... o sätter den kalla sidan på radatorn och sedan på den varma sidan sätter jag tillex en xp120 kylfläns.

kommer tempen sjunka då? eller kommer den höjas pga att jag inte har ngn aktiv kylning på den varma sidan? tempen innuti datorn borde ju sjunka då med då radiatorn blir kall och fläkten som blåser igenom den blåser in kall luft i datorn:S...

om jag skaffar ett peltier kommer det bli så kallt att vattnet kommmer frysa, fast jag kan ju bara lägga i en droppe glycol? klarar pumpen, vattnet , slangarna, ratiatorn av kylan?

eller ska man köra radiatorn utan fläkt o bara peltier? det vore en smart ide... för rfläkten värmer ju bara rradiatorn annars...

min anledning till att jag inte vill ha peltiert direkt på prollen är att jag inte vill isolera. jag vill INTE ha frost i datorn. utan bara lite coolare prolle :D..

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ 1MB @h2o||A8N-E, nForce4 Ultra,PCI-Ex16||Crosair 2048mb||7800GTX 256MB ||Antec P180 ||NorthQ 400W ||250GB+200gb

Permalänk

hmmm... ingen hållbar idé det där tror jag... Peltiern på radiatorn skulle nog gör ungefär noll skillnad. Bara slöseri på pengar och tid. Den får ingen ordentlig kontakt med radiatorn, då det är små tunna flänsar på den.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kommer att värma vattnet. Peltiern är inte magisk, den flyttar bara värme. Dessutom är den inte speciellt effektiv och utvecklar en hel del värme samtidigt dessutom. Du måste ha en ganska så ordentlig fläkt på XP120n, en mycket fetare fläkt än den du annars skulle haft på radiatorn.

En 78W peltier kommer dessutom inte räcka för att kyla ned radiatorn, det är en i storleksordningen >200W du bör fixa och den kyler du inte med en XP120 direkt.. Då behöver du ett nytt vattenkylningssystem för att kyla den och... ja, du kanske fattar?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

okej. om jag köper en adda fläkt o sätter på radiatorn då. jag funderade på att sätta peltiern på radiatorn där uppe... så den kyler ramen typ. då borde la ramen kyla ner kylflänslarna på radiatorn?
Jag vill komma ner i ca 15-20 grader idel. jag har nu ca 37 grader idel.

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ 1MB @h2o||A8N-E, nForce4 Ultra,PCI-Ex16||Crosair 2048mb||7800GTX 256MB ||Antec P180 ||NorthQ 400W ||250GB+200gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kickmen
okej. om jag köper en adda fläkt o sätter på radiatorn då. jag funderade på att sätta peltiern på radiatorn där uppe... så den kyler ramen typ. då borde la ramen kyla ner kylflänslarna på radiatorn?
Jag vill komma ner i ca 15-20 grader idel. jag har nu ca 37 grader idel.

Du menar vattentemps nu va? För om du skall få ner CPU:n till 15-20 grader så bör ju vattentempen vara betydligt lägre.

Du skulle ju kunna sätta ett extra cpublock och kyla det direkt med peltiern. Menjag tror ju inte att det skulle kyla totala vattentempen mer än runt 2-3grader. Nu gissar jag.

Då hade det ju vrit bättre för dig om du haft en källare som är sval och lagt dit en bilkylare med een stor fläkt. Isolera alla slangar för annars är vattnet rumstempererat innan det kommer till datorn igen.

Njae inga bra ideer, varför skall du ner så mycket i temp? Idle runt 37grader på cpu är ju ingen fara, om inte det är vattentempen som ligger på 37grader idle.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem

hehe... jag vill ha cpun te 15 grader.. då jag vill klocka den till 3ghz, den pallar bara 2,7 nu. men jag måste skaffa ett nytt nätagg om jag ska klocka mera tror jag har bara 400w.

om jag nu köper ett peltier element o sätter på cpun direkt. hur gör jag då för att isolera?
vart kan jag köpa material? kärna länk... har sett på sånna som isolerar sina vapochill, dom har fett o kletar in cpuns undersida och i sockeln och sedan nått ellement på baksidan.

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ 1MB @h2o||A8N-E, nForce4 Ultra,PCI-Ex16||Crosair 2048mb||7800GTX 256MB ||Antec P180 ||NorthQ 400W ||250GB+200gb

Permalänk
Medlem

sök på peltier här på forumet så får du svar på dina frågor ang isolering osv...

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk
Medlem

ja....jag hittade lite grejor med..men borde jag inte sänka tempen lite om jag sätter en peltier på ett till cpublock som någon sa.

men ska man bara lägga lite fett i sockeln bara o lite skummgummmi bakom moderkortet?..

för om det är så lätt så gör jag nog det...

cpublock-->peltier-->kopparplatta-->cpu-->fett-->sokel-->skummgummi.. fungerar detta`?

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ 1MB @h2o||A8N-E, nForce4 Ultra,PCI-Ex16||Crosair 2048mb||7800GTX 256MB ||Antec P180 ||NorthQ 400W ||250GB+200gb