Permalänk

PSX emulator.

Innan alla moderator wannabes kommer så har jag ett PS2. Men den klarar inte av mina gamla psx spel. (Play station 1). Ville lira Resident evil 2. Men det ville inte mitt ps2. Så idag köpte jag en adapter till datorn. Nu behöver jag bara en bra emulator.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

E de lagligt då?

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk

spelar ingen roll. Har för mig emulators inte är lagliga? Även om du säger spelet och konsolen etc.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk

Så även om jag äger konsollen och spelet så får jag inte ha det?
pallar inte att köpa en ny ps2:a för att spela ett spel. Att byta laser är även för dyrt på en konsoll som är så gammal som min. (en av dom första versionerna)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Har för mig att dom sålde en psx emulator i spelbutiker förut(kommer dock inte ihåg vad den hette) så det borde ju inte vara olagligt men lagarna kan ju iofs ha ändrats sen dess så jag kan ju ha fel..

Visa signatur

Opteron 146/CABYE 0540FPBW @ 2950Mhz, 1.525v | 2*512Mb Twinmos SP 3500 |Leadtek 6800LE 12/6 422/936 | ASRock 939Dual-SATA2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
spelar ingen roll. Har för mig emulators inte är lagliga? Även om du säger spelet och konsolen etc.

De flesta emulatorer är helt lagliga. Däremot så kräver de flesta PS1emulatorer en biosfil som är olaglig.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Tror det är lagligt. Om man inte har spelet ska man däremot radera spelet inom 24 timmar?

Det var flera år sen jag höll på med "sånt här"

Så jag vet inte vad lagen säger nu.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Bleem har jag sett till salu i butiker och det är en PSX emulator som då borde vara laglig

Permalänk
Medlem

jo borde väl vara lagligt eftersom du äger spelet, sist jag kollade så när man ägde nått fick man göra vad man ville med det

finns till och med emulatorer att köpa (bleemcast,(bleempsx)..iaf för 2-3 år sen

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B00002SV5B/qid=...

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"

Permalänk
Medlem

För att klargöra det hela så är emulatorer i sig helt lagliga, det är eventuella BIOS filer som kan vara olagliga. När det börja handla om pengar så är dock historian lite annorlunda, BLEEM gick ju åt helvete tex. Äger du dock en PS2/PSONE så har du fullt lagligt stöd att använda en BIOS fil till emulatorn.

Nu är dock lagen och Sweclockers policy 2 helt olika saker, så jag vill gärna en gång för alla veta vart Swelockers står i emulator frågan och en förklaring till varför det är så.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Bleem har jag sett till salu i butiker och det är en PSX emulator som då borde vara laglig

Bleem säljs väl inte längre eftersom det innehöll källkod el liknande från sony ?
Eller ?

Tvivlar på att det är lagligt att köra en emulator oavsett om du äger både konsollen och spelet i fråga.

Visa signatur

24 timmar på en dag, 24 ölburkar i en låda . . . tillfällighet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Idge
Bleem säljs väl inte längre eftersom det innehöll källkod el liknande från sony ?
Eller ?

Tvivlar på att det är lagligt att köra en emulator oavsett om du äger både konsollen och spelet i fråga.

Ingen aning hur det ligger till vet bara att jag sett det i någon butik för x antal år sen.

EDIT:
Hittade en till emulator vid namn Virtual Game Station

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Idge
Bleem säljs väl inte längre eftersom det innehöll källkod el liknande från sony ?
Eller ?

Tvivlar på att det är lagligt att köra en emulator oavsett om du äger både konsollen och spelet i fråga.

Det är inte olagligt att producera en produkt som är till för att spela/lyssna m.m. på en annans företags produkter, spela spel i detta fall.
Känt exempel? .. IBM PC som klonades av väldigt många företag, i detta fall var det just BIOS:et som klonades för att möjliggöra användandet av "PC" mjukvara på deras egna produkter. Annat exempel, AMD vs Intel, AMD klonade x86 och "vann" i domstol. Har varit likande saker inom spelindustrin också där personer klonat delar av en plattform för att kunna utveckla sina egna produkter.

Det är olagligt att skicka med BIOS:et då det ägs av Sony, men man kan själv lagligt "rippa" det ifrån sin egen PSX och använda.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

En populär emulator som faktiskt fungerar med en hel del spel är ePSXe.
Drivrutiner (plugins, finns att ladda ner) och BIOS krävs. BIOS:et är dock inte lagligt att distribuera, så det får du hitta någon annanstans.

http://www.epsxe.com

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar
Tror det är lagligt. Om man inte har spelet ska man däremot radera spelet inom 24 timmar?

Det var flera år sen jag höll på med "sånt här"

Så jag vet inte vad lagen säger nu.

Det där är bara rent BS, nån fusk-lag som emulatorsidorna kommit på med för att låtsas vara lagliga.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

K, verkar vara delade meningar om detta. Men emulatorn är laglig medans romsen är olagliga.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
K, verkar vara delade meningar om detta. Men emulatorn är laglig medans romsen är olagliga.

Roms är också lagligt om det är en egen kopia. Precis som att du kan bränna en kopia på dina PC-spel och sen använda dig utav kopian istället om du är rädd om spelet

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Roms är också lagligt om det är en egen kopia. Precis som att du kan bränna en kopia på dina PC-spel och sen använda dig utav kopian istället om du är rädd om spelet

Dock är det ju lite svårare att ta backup på exempelvis ett NES-spel än ett till PC

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Dock är det ju lite svårare att ta backup på exempelvis ett NES-spel än ett till PC

Jo visst är det lite svårare men inte omöjligt, jag vet då inget system som man inte kan ta backup på. Möjligt det finns något mindre system ex GP32 eller dess uppföljare

Permalänk
Medlem

min kompis hade nån slags sak man satte i snes:et (i kassett facket) sedan kunde man sätta i både kassetter och disketter...

dvs vi laddade ner snes spel

kanske man kunde kopiera dom med?

detta var typ 13 år sen dock

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"

Permalänk
Testpilot

Jo, såklart att det går, menade bara att det inte är nått som varenda svensson har hemma som fallet är med cd-brännare.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag kan rekomendera epsxe, funkar precis likabra som att spela på playstation.

Visa signatur

!
!
!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Roms är också lagligt om det är en egen kopia. Precis som att du kan bränna en kopia på dina PC-spel och sen använda dig utav kopian istället om du är rädd om spelet

Låter super, så nu kan alla wannabe moderatorer sluta klaga...;)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Låter super, så nu kan alla wannabe moderatorer sluta klaga...;)

Borde iaf vara så om jag inte fattat allt helt galet

EDIT:
http://www.antipiratbyran.com/index.htm?id=faq
Inte ens dom säger emot det heller, tycker dom är duktiga där på att säga att allt är fel

Permalänk
Medlem

varför känner du dej tvingad att köpa ett ps2 när du kan köpa ett ps one?

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Låter super, så nu kan alla wannabe moderatorer sluta klaga...;)

Från reglerna:

Citat:

Trots att det kan vara lagligt att göra kopior på t.ex. DVD-filmer är diskussioner kring detta förbjudna.

Tror samma sak gäller roms, då de är lagligt att göra egen kopia och annvända men inte annars.

*Rapporterad*
// wannabe moderator

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Jag kör med ePSXe och det funkar perfekt.

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Från reglerna:

Tror samma sak gäller roms, då de är lagligt att göra egen kopia och annvända men inte annars.

*Rapporterad*
// wannabe moderator

Om nu så är fallet får dom väldigt gärna svara på Bi99uy fråga

Citat:

Nu är dock lagen och Sweclockers policy 2 helt olika saker, så jag vill gärna en gång för alla veta vart Swelockers står i emulator frågan och en förklaring till varför det är så.

För vissa trådar låser dom och vissa inte även om innehållet är det samma

Permalänk
Medlem

Emulatorer är lagliga, helt lagligt att använda dom till att spela spel som man ÄGER, och angående bios så är det lagligt att ta biosen från sin EGNA ps, vilket i sin tur betyder att man måste äga ett ps för att kunna spela sina egna spel emulerade lagligt.

Permalänk
Medlem

*tråd wannabe låst* man kan diskutera laglighet i all ära men diskutioner av just detta slag där gränsen är hårfin och svåravgjord om det handlar om ladda ner emus/spel/filmer etc oavsett om man säger sig äga dem .. därav paragraf7